خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه ادیان و مذاهب قم:

ریشه درگیری‌های مذهبی جهل و تعصبات نادرست است

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۴۹۱

وضعیتی که امروز در منطقه خاورمیانه داریم، انرژی بسیاری را از کشورهای اسلامی می‌گیرد؛ البته شاید نان و آب این کار از طریق اسرائیل و آمریکا تامین شود، اما نتیجه آن فرسایش برای بسیاری از کشورهای منطقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جدال‌های مذهبی هم در غرب جهان و هم در شرق سابقه دارد، گفت: ریشه بسیاری از درگیری‌های مذهبی جهل و تعصبات نادرست است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، علی لاریجانی صبح امروز در مراسم جشن میلاد پیامبر اسلام(ص) و فارغ التحصیلی شماری از دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب قم اظهار داشت: جای دانشگاهی همچون دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی که بتواند ادیان و مذاهب مختلف را مورد مطالعه قرار دهد، خالی بود و شاید بهترین مکان و نقطه برای آن شهر قم و حوزه علمیه بود.

وی با بیان اینکه از چند جهت نیازمند مطالعات در حوزه ادیان و مذاهب هستیم، گفت: تنازعی که بین برخی ادیان و مذاهب وجود دارد، بیشتر به دلیل نشناختن مذاهب بوده که برای این منظور باید در ترویج گفتگوی بین ادیان و مذاهب همت گماشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جدال‌های مذهبی هم در غرب جهان و هم در شرق سابقه دارد، گفت: جدال‌های خونین مذهبی در دنیای غرب نیز به صورت جدی وجود داشته و در دنیای شرق نیز شاهد آن بوده‌ایم و البته ریشه بسیاری از این تنازعات، ‌جهل و تعصبات نادرست است؛ با این وجود سیاست و روحیه استعمارگری برخی تفکرات را نمی‌توان در این زمینه نادیده گرفت.

لاریجانی با اشاره به اوضاع متشنج منطقه که توسط گروه‌های تروریستی تکفیری ایجاد شده است، گفت: اگر چه بخش عمده‌ای از این درگیری‌ها به دلیل تعصبات نادرست و جاهلانه است، اما نشان می‌دهد که ما باید به صورت جدی‌تری به شناخت کامل ادیان و مذاهب برویم و تفکر گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب را ترویج دهیم، چراکه این کار آرامش را برای جوامع به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: وضعیتی که امروز در منطقه خاورمیانه داریم، انرژی بسیاری را از کشورهای اسلامی می‌گیرد؛ البته شاید نان و آب این کار از طریق اسرائیل و آمریکا تامین شود، اما نتیجه آن فرسایش برای بسیاری از کشورهای منطقه است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شاید سران گروهک‌های تروریستی تکفیری هدایت شده باشند، اما بدنه آنها به عملکرد و رفتار خود اعتقاد دارند و دقیقا به همین دلیل ما باید گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب را به منظور شناخت آنها ترویج کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در ادیان مختلف و در بسیاری از امور اشتراکات فراوانی وجود دارد، گفت: علامه طباطبایی سخنی دارد مبنی بر اینکه مذاهب اسلامی در اصول مشترک و در فروع اساسی هم اتفاق‌نظر دارند و به همین دلیل درگیری بین مذاهب اسلامی کاری نادرست و غیرمنطقی است.

لاریجانی در ادامه به غایت و هدف برخی از ادیان الهی اشاره کرد و گفت: برخی از ادیان مانند اسلام، مسحیت و یهودیت خداباورند و این وجه کمی نیست که ما غایت مشترک داریم؛ چراکه مهمترین وجه تفکر دینی غایت آن است؛ همچنین غالب ادیان الهی در اصول معنویت و اخلاقیات‌شان هم مشترک هستند و گرچه شاید قرائت‌های آنان از این اصول متفاوت باشد؛ ‌ همین زمینه‌های مشترک باید ما را به گفت‌وگوی با یکدیگر نزدیک‌تر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل را باید بر همگرایی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز گذاشت و نه تفرقه، ‌ گفت: برخی فکر می‌کنند اصل را باید بر تجزیه و دوری از یکدیگر گذاشت، در حالیکه کار صحیح این است که اصل را بر هم‌گرایی بگذاریم و البته برای تحقق این مهم باید مطالعات خود را در حوزه ادیان و مذاهب گسترده کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه تقرب ما به ادیان الهی باید عقلانی باشد، گفت: زمانی می‌توان گفت‌وگوی بین ادیان را دنبال کرد که تقرب ما به ادیان الهی عقلانی و مطالعاتمان در این زمینه گسترده باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بحثتقرب ادیان و مذاهب به یکدیگر فقط از دریچه عقلانی نیست، بلکه اگر از نظر فلسفی و عرفانی نیز توجه کنیم، راهکارهایی برای نزدیکی به یکدیگر وجود خواهد داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز