خبرگزاری کار ایران

کریمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

رویکردهای روسیه در قبال خاورمیانه جدی و محکم نیست

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۳۳۷

نگاه روسیه به غرب و موسسات اروپایی است و باید گفت به دلیل این‌که ورود روسیه به آنجا با مشکل مواجه شده است، چاره‌ای جز روی آوردن به سمت آسیا ندارد.

رئیس گروه اروپا دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در ارتباط با رویکردهای منطقه‌ای روسیه گفت که فعالیت روسیه در قبال آسیا و خاورمیانه جدی نیست و نگاه این کشور بعد از ۶۰-۷۰ سال به سمت موسسات اروپایی و غرب است.

سید وحید کریمی با اشاره به نشست مسکو که با هدف برقراری صلح در سوریه برگزار خواهد شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: اگر سخنان و مواضع مسئولان روسیه را از ۱۴ سال پیش تاکنون بررسی کنیم، به این مطلب پی می‌بریم که روس‌ها تمایلاتی مبنی بر ارتباط با غرب و اروپا هرچند به صورت غیر مشهود دارند و به نوعی یک جذابیتی از غرب در آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: روسیه به نوعی به تونی بلر که نماینده گروه چهار جانبه سازش خاورمیانه است، رای داد که باید گفت که این مساله خیلی درست و برازنده روس‌ها و کشورشان نبود و باید توجه داشت چطور روسیه می‌خواهد به سوریه و اوضاع آن کمک کند در حالی که نماینده‌ای را(تونی بلر) انتخاب می کند که سیاست و حالش معلوم نیست؟

کریمی با اشاره به اقدام‌های روسیه در مساله موشک‌های اس - ۳۰۰ و بحثنیروگاه بوشهر تصریح کرد: نگاه روسیه به غرب و موسسات اروپایی است و باید گفت به دلیل اینکه ورود روسیه به آنجا با مشکل مواجه شده است چاره‌ای جز روی آوردن به سمت آسیا ندارد و حتی در آمریکای لاتین هم جایگاهی ندارد چراکه کوبا هم از دستانشان در آمد. بنابراین اروپایی‌ها معتقدند که روسیه دیگر در جهان نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و فقط در منطقه خود می‌تواند عرض اندام کند.

وی تاکید کرد: پوتین در روسیه یک دیکتاتوری به وجود آورد و سیستم‌سازی نکرد و از همین رو آمریکایی‌ها با آنها وارد بازی سیاسی و بین‌المللی نشدند و باید گفت نمی‌شود به روس‌ها اعتماد کرد به عبارتی آنها سابقه خوبی در تکمیل نیروگاه بوشهر و مباحثدیگر نداشته‌اند بنابراین روسیه حیات و ممات خود را در غرب می‌بیند.

رئیس گروه اروپا دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در پایان با اشاره به بحران اوکراین افزود: روسیه در موضوع ارسال گاز به اروپا با علم به اینکه ایران توانایی این امر را دارد، پیشنهادی در این‌باره ارائه نمی‌کند و باید گفت که روسیه یک متحد قابل اعتماد نخواهد بود تا جایی که اروپایی‌ها می‌گویند مسائل اوکراین مشکلات جدی را برای روسیه به بار خواهد آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز