خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی:

گره زدن مسایل اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای نوعی اطمینان بخشی به دشمن است

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۲۴۷

ملتی با این همه استعداد و کشوری سرشار از منابع عظیم و غنی ترسی از ادامه تحریم‌ها ندارد و حتی آن را مجرا و مسیری برای رهایی از وابستگی‌های نفتی و رسیدن به استقلال اقتصادی می‌داند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: گره زدن مسایل اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای نوعی اطمینان بخشی به دشمن است و مسئولان و اهل قلم در رسانه‌ها باید مراقب باشند که با بحث‌های یأس برانگیز خود به توطئه‌های دشمنان دامن نزنند.

به گزارش ایلنا، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و با ابراز امیدواری نسبت به بهره‌مندی مسلمانان از تعالیم نبی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) گفت: نیازمندی‌های ذاتی بشر در طول تاریخ تغییر نمی کند و در دنیای امروز که ابزار تمدن بشر، بسترهایی برای دورشدن از اصل و ماهیت انسانی و الهی انسان فراهم کرده تأسی به تعالیم انبیاء و گام برداشتن در مسیر کمال الهی بیش از پیش نیاز بشریت است.

رئیس قوه قضاییه «شناخت ابعاد وجودی انسان، شناخت و درک عظمت خداوند و حقیقت عالم» را از نیازهای همیشگی و ماندگار بشر در طول تاریخ برشمرد و گفت: انسان اگر خود و توانایی‌های خودش را نشناسد و به حقیقت عالم هستی و کمال و عظمت ذات باریتعالی پی نبرد؛ از خود بیگانه می شود و تعالیم انبیاء الهی و نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) همواره می‌تواند به این نیازهای ضروری و همیشگی انسان‌ها پاسخ دهد.

آملی لاریجانی سپس با اشاره به خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه به بیان توصیفاتی از مقامات معنوی و جایگاه رفیع پیامبر اسلام(ص) و سیره آن حضرت به نقل از امام علی(ع) پرداخت و پیامبر اکرم(ص) را اسوه حسنه و الگوی کاملی برای بشر خواند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به این بخش از خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه که حضرت امیر(ع) در آن فرموده است «ولقدْ کان فی رسُول الله صلى الله علیه وآله کافٍ لک فی الاْسْوة» گفت: مطابق این گفتار شریف، پیامبر(ص) اسوه و الگویی کافی برای تمام انسانها «ودلیلٌ لک على ذمّ الدُّنْیا وعیْبها» است و حیات و زندگی آن حضرت دلیل کافی بر مذمت دنیا و عیوب، بدی‌ها و زشتی‌های دنیاست.

آملی لاریجانی سپس به ادامه خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه و ذکرمثالهای حضرت علی(ع) پرداخت و افزود: حضرت امیر(ع) سپس می‌فرمایند که «… وإنْ شئْت ثنّیْتُ بمُوسى کلیم الله حیثیقول رب انی لما انزلت علیه من خیر فقیر…» یعنی که اگر بخواهی مثالی می‌زنم؛ مثالی از حضرت موسی(ع) که به خداوند خطاب می‌کرد: «…انی لما انزلت علیه من خیر فقیر» و از خداوند می‌خواست «والله، ما سألهُ إلاّ خُبْزاً یأْکُلُهُ…» خدایا بر من خیر نازل کن که من محتاجم و مقصودش این بود که نانی را اکل کند. بعد حضرت امیر(ع) مثال سوم را از حضرت داوود(ع) ذکر می‌کند و می‌فرماید اگر بخواهی مثال سوم را از حضرت داوود(ع) می‌زنم که با دست خودش آسیاب می‌کرد و یا حضرت عیسی(ع) که «…فلقدْ کان یتوسّدُ الْحجر»، بالشش سنگ بود «ویلْبسُ الْخشن»، و لباس خشن می‌پوشید «و یاکل الجشب» و نان خشک می‌خورد «وکان إدامُهُ الْجُوع»، خورشت غذایش در واقع گرسنگی بود «وسراجُهُ باللّیْل الْقمر»، چراغش هم ماه بود.

رئیس قوه قضاییه افزود: حضرت علی(ع) بعد از اینکه این مثالها را از انبیاء الهی می‌زند می‌فرمایند که «…فتأسّ بنبیّک الاْطْیب الاْطْهر فإنّ فیه أُسْوةً لمنْ تأسّى…»، اگر کسی بخواهد الگو بگیرد و در عین حال عزتمند شود، پیامبراکرم(ص) برای اوکافی است چرا که «وأحبُّ الْعباد إلى الله الْمُتأسّی بنبیّه، والْمُقْتصُّ لاثره» محبوبترین انسانها پیش خدا کسانی هستند که تأسی به پیامبر(ص) کنند و جا پای پیامبر(ص) بگذارند. رئیس دستگاه قضا افزود: حضرت علی(ع) در ادامه این خطبه به بیان سیره پیامبر(ص) پرداخته و می‌فرماید که پیامبر(ص) «قضم الدُّنْیا قضْماً»، از دنیا بهره کمی گرفت ولمْ یُعرْها طرْفاً، با گوشه چشم به دنیا نگاه کرد أهْضمُ أهْل الدُّنْیا کشْحاً و از همه کمتر از دنیا بهره برده بود در حالی که عُرضتْ علیْه الدُّنْیا فأبى أنْ یقْبلها، دنیا بر او عرضه شد ولی ابا کرد که این دنیا را قبول کند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه «این تعابیر بسیار فوق‌العاده‌ است» تاکید کرد: پیامبر(ص) وقتی می فهمید که خدا چیزی را کوچک می‌شمارد او هم کوچک می‌شمرد؛ آنگاه حضرت علی(ع) می‌فرمایند که اگر در ما همین قدر باشد که چیزی که خدا و پیامبرش کوچک شمرده‌اند بزرگ بشماریم کافی است تا از راه حق دور شویم و شقاقی میان ما و حضرت حق ایجاد شود «…ولوْ لمْ یکُنْ فینا إلاّ حُبُّنا ما أبْغض اللهُ، وتعْظیمُنا ما صغّر اللهُ و رسوله لکفى به شقاقاً لله، ومُحادّةً عنْ أمْرالله…»

آملی لاریجانی افزود: حضرت علی(ع) سپس می‌فرمایند که و لقدْ کان صلى الله علیه وآله یأْکُلُ على الاْرْض، ویجْلسُ جلْسة الْعبْد، پیامبر(ص) به مانند یک عبد بر زمین می‌نشست و غذا می‌خورد ویخْصفُ بیده نعْلهُف، خودش تعمیر می‌کرد نعالش را ویرْقعُ بیده ثوْبهُ، خودش لباسش را می‌دوخت و اصلاح می‌کرد ویرْکبُ الْحمار الْعاری بر حمار بدون زین می‌نشست ویُرْدفُ خلْفهُ کسی را هم به پشتش سوار می‌کرد؛ همه اینها نشانه تواضع پیامبری است که عالیترین مقام انسانی در عالم بوده است.

رئیس قوه قضاییه با قرائت این بخش از خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه که تأسّى مُتأسٍّ بنبیّه، واقْتصّ أثرهُ، وولج موْلجهُ، وإلاّ فلا یأْمن الْهلکة، تاکید کرد: انسانها باید به پیامبر(ص) تأسی کنند و راه او را بروند و الا از هلاک، خود را در امان ندانند؛ این نصیحت حضرت امیر سلام الله علیه برای بشریت امروز هم مصداق دارد چرا که بشر امروز مشکلات اخلاقی و مشکلات زندگی اش بسیار فراتر از بشر دیروز شده است.

رئیس دستگاه قضا افزود: ابزار تمدنی امروز بشر ابزاری برای تجاوز، جنگ‌، تعدی به حقوق انسانها و کشتارهای عجیبی شده است که نمونه آن را کمتر در تاریخ می توان دید. این است که نیاز ما به تعالیم انبیاء الهی و خصوصا ًتعلیم پیامبر اکرم اسلام هر روز بیش از پیش ظاهر می شود.

رئیس قوه قضاییه به مناسبت میلاد حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه به ذکر روایتی از آن حضرت نیز پرداخت و گفت: از امام صادق(ع) نقل شده است که: «…لَنُحبُّ من شیعتنا من کان عاقلا، فهما، فقیها، حلیما، مداریا، صبورا، صدوقا، وفیا…» یعنی که ما از شیعیانمان آنها را دوست می داریم که عاقل، فهیم، فقیه، حلیم، اهل مدارا، صبور، صادق و وفا دار هستند.

آیت الله آملی لاریجانی به ضرورت تمسک و دستیابی به مکارم اخلاق از سوی بندگان خدا اشاره کرد و به نقل از روایت امام صادق(ع) گفت: انسان باید به ساحت حق متعال تضرع کند و از خداوند دستیابی به مکارم اخلاق را بخواهد. بعد سائل می‌پرسد این مکارم اخلاق چه چیزهایی هستند؟ امام(ع) می فرماید الورع و القنوع و الصبر و الشکر و الحلم و الحیاء و السخاء و الشجاعة و الغیرة و البّر و صدق الحدیثو اداالامانه این خلقیات، همان مکارم اخلاق و در واقع اصول مکارم اخلاق هستند که فضیلت دستیابی به آن برای تمام انسانها و در تمام دوران مهم و حیاتی است و بابی برای کسب رحمت الهی و سوق یافتن به صراط مستقیم الهی است.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف و محکوم کردن بازداشت شیخ علی سلمان روحانی مبارزه بحرینی گفت: وضعیت کشور بحرین بسیار تاسف برانگیز شده است و مردمی که فقط به دنبال حق رای خود هستند مورد هجمه همه جانبه حکومت بحرین با حمایت غربی‌ها قرار گرفته‌‌اند.

رئیس قوه قضاییه افزود: در زمانه‌ای که ادعای دمکراسی و حقوق بشر غربی‌ها گوش فلک را کر کرده است، حکومت بحرین با حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس به مردم خودش ظلم می‌کند.

آملی لاریجانی تاکید کرد: از اصول اولیه و عقلانی دمکراسی مورد ادعای غربی ها این است که باید مردم حق رای داشته باشند و نمایندگان واقعی خود را انتخاب کنند اما در بحرین این مردم مورد اجحاف و تعدی هستند و ما ظلمی را که بر روحانی آزاده و مبارزه بحرینی و مردم این کشور رفته است، محکوم می کنیم.

رئیس قوه قضاییه سپس به وضعیت اقتصادی کشور و «تلاش برخی برای گره زدن مسایل و مشکلات اقتصادی به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای» اشاره کرد و گفت: راه حل مشکلات اقتصادی خودباوری و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است اما برخی این مسایل را به مذاکرات هسته‌ای گره می زنند.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه «بحثمذاکرات هسته‌ای باید در چارچوب مصالح نظام و مردم و رعایت خطوط قرمز پیش برود» اظهار کرد: نباید مسایل اقتصادی را به مذاکرات هسته‌ای گره زد چرا که کشور ما کشوری غنی با منابعی سرشار و جوانان و نخبگانی پرتلاش است که می تواند با اتکا به این منابع طبیعی و سرمایه عظیم انسانی راه خود را ادامه دهد و از تحریم‌ها و توطئه‌های اقتصادی دشمن نهراسد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: گره زدن مسایل اقتصادی به مذاکرات هسته‌ای نوعی اطمینان بخشی به دشمن است و مسئولان و اهل قلم در رسانه‌ها باید مراقب باشند که با بحث‌های یأس برانگیز خود به توطئه‌های دشمنان دامن نزنند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: ملتی با این همه استعداد و کشوری سرشار از منابع عظیم و غنی ترسی از ادامه تحریم‌ها ندارد و حتی آن را مجرا و مسیری برای رهایی از وابستگی‌های نفتی و رسیدن به استقلال اقتصادی می‌داند.

رئیس قوه قضاییه اراده، پایداری و مصمم بودن مردم را بزرگترین سرمایه کشور برای ایستادگی در برابر فشارها، تهدیدها و تحریم‌های دشمنان ایران توصیف کرد و گفت: کشورهای غربی نیز باید بدانند که ملت و کشوری که چنین سرمایه‌های عظیم مادی و معنوی دارد هرگز عقب نخواهد نشست.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی دکتر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گزارشی از کمبودها، مشکلات و بودجه سال آینده این سازمان ارائه داد که در پایان رئیس قوه قضاییه دستور بررسی و رفع مشکلات را در این خصوص صادر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز