خبرگزاری کار ایران

صبح امروز رخ داد:

بیش از ۱۰۰ کارگر معدن سنگرود در عمق زمین تحصن کردند

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۱۷۰

«بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران بخش‌های مختلف معدن زغال سنگ سنگرود(البرز غربی) از صبح امروز در یکی از تونل‌های این معدن دست به تحصن زده‌اند. کارگران معترض می‌گویند به دلیل عملی نشدن وعده‌های داده شده می‌خواهند خود را در معدن حبس کنند.»

بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران بخش‌های مختلف معدن زغال سنگ سنگرود(البرز غربی) از صبح امروز در یکی از تونل‌های این معدن دست به تحصن زده‌اند. کارگران می‌گویند به دلیل عملی نشدن وعده‌های داده شده می‌خواهند خود را در معدن حبس کنند.

به گفتهٔ منابع خبری ایلنا، کارگران بخش های انتظامات و اداری این معدن هم در جمع معترضان حضور دارند. آنان می‌گویند هر لحظه بر تعداد کارگران متحصن افزوده می‌شود.

یکی از کارگران در حالیکه در حال ورود به تونل بود در ارتباط با دلایل این اعتراض صنفی به ایلنا گفت: مسولین می‌خواهند هرجور شده این معدن را منحل کنند. علی رغم مصوبه هیئت دولت در خصوص حل مشکل بیمهٔ بیکاری و بازنشستگی کارگران معدن سنگرود، تامین اجتماعی هنوز ساز خود را می‌زند.

به گفتهٔ این کارگر، «مشکلات صنفی این کارگران یکی دوتا نیست.» از ۸ ماه حقوق معوق گرفته تا مشکلات حل نشده در زمینه بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور و…

یکی دیگر از کارگران درباره این مشکلات و در ‌‌نهایت این اعتراض صنفی کارگران گفت: دیگر خسته شده‌ایم. نزدیک به ۸ ماه حقوق طلبکاریم، بیشتر کارگران این معدن تا یک دوسال سال آینده بازنشسته می‌شوند و هنوز مشکل بیمه‌ای‌شان حل نشده است.

این کارگر اضافه کرد: تا کی این وضعیت را تحمل کنیم. همهٔ کارگران تصمصم گرفتند امروز با حبس کردن خودشان در تونل به این شرایط سخت خاتمه دهند. مردن بهتر از زندگی است که ما داریم!

کارگران سنگرود چندی پیشدر پی مصوبهٔ هیئت دولتمبنی بر حل مشکل بیمهٔ بیکاری با شرایط ویژه‌ای که هیئت وزیران برای این کارگران در نظر گرفته‌ مدارکشان را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار شهرستان رودبار ارسال کردند. این کارگران بعد از پایان دوره مقرری بگیری ایام بیکاری تا پایان سال ۹۴ و ۹۵ بازنشسته می‌شوند. علی رغم این مصوبه به گفتهٔ کارگران اعتصاب کننده هنوز تامین اجتماعی به وظایف خود در این خصوص عمل نکرده است.

یکی از کارگران معترض به ایلنا گفت: سازمان تامین اجتماعی قوانین خودش را یکجانبه و بدون در نظر گرفتن مصوبهٔ هیئت دولت در خصوص سنگرود اجرا می‌کند و همچنان بر مواضع خودش پافشاری می‌کند. در شرایطی که هیئت دولت به ما امتیاز ویژه داده است، تامین اجتماعی به وظایفش عمل نمی‌کند.

به گفتهٔ این کارگر با توجه به قانون جدید مشاغل سخت و زیان آور به دلیل فاصله‌ای که در سالهای گذشته در کار معدن افتاد و کارگران بدون تحت پوشش قرار گرفتن بیمه بیکاری، بیکار شدند، هیچ کارگری نمی‌تواند در سنگرود بازنشسته شود مگر اینکه تامین اجتماعی مصوبهٔ هیئت دولت را اجرا کند.

گفتنی است در ماههای گذشته بسیاری از کارگران این معدن در پی اقداماتی مبنی بر خصوصی سازی شرکت و به گفته ی آنها حرکت مسولین در مسیر انحلال این شرکت معدنی به معادن دیگر منتقل شده اند.

[خبرهای تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود]

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز