خبرگزاری کار ایران

کاظمی قمی در گفت‌وگو با ایلنا:

مرجعیت دینی در تمام مسائل عراق محور وحدت است

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۱۶۸

مراجع نجف اجتماعات منظمی دارند و درباره مسائل روز عراق نظر واحدی را اعلام ‌می‌کنند. به دلیل اقبال عمومی حضرت آیت‌الله سیستانی در میان مردم عراق، ایشان به عنوان محور اصلی مراجع نجف حضور دارند. تمام علمای نجف به وحدت میان شیعیان و اهل تسنن تاکید دارند.

«حسن کاظمی قمی» سفیر پیشین ایران در بغداد و تحلیلگر مسائل عراق در گفت‌وگو با ایلنا به بررسی نقش محوری مرجعیت عراق در وحدت امت اسلامی پرداخت.

کاظمی قمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره بنیان بحثوحدت میان امت اسلامی گفت: منادی اصلی وحدت میان گروه‌های مختلف مسلمان در قرن حاضر، امام خمینی(ره) است. تلاش امام راحل برای وحدت، محدود به اتحاد میان گروه‌های اسلامی نیست. بلکه فراخوانی برای تمام مردم جهان به منظور اتحاد علیه استکبار جهانی بوده است.

این تحلیلگر مسائل عراق درباره نقش عمده مرجعیت در حفظ وحدت در عراق گفت: در عراق، مرجعیت دینی با محوریت نجف با تکیه بر آموزه‌های پیامبر اسلام، قرآن کریم، عترت و سنّت منادی وحدت در عراق است. نقش مرجعیت نجف به عراق محدود نیست و به تمام مسلمانان مربوط می‌شود. در زمان حکومت صدام، علمای نجف تحت فشار قرار داشتند اما پس از سقوط دیکتاتور سابق دوباره نقش محوری پبدا کردند.

سفیر پیشین ایران در عراق درباره وضعیت عراق پس از سقوط صدام گفت: عراق پس از سقوط صدام و اشغال توسط کشورهای بیگانه با محوریت آمریکا، صحنه وقایع تکان‌دهنده سیاسی، اجتماعی و امنیتی بود که طیف‌های متعددی آن را به وجود می‌آوردند. باقی‌مانده‌های حزب بعثو گروه‌های وهابی و سلفی برای کسب قدرت، اقدام به ایجاد فتنه مذهبی می‌کردند. به طور کلی فتنه مذهبی یکی از ابزار پیشبرد اهداف بوده و هست. جریان تکفیری، کشورهای مرتجع منطقه و ایالات متحده به دنبال این بودند که عراق جدید شکل نگیرد، دموکراسی در این کشور استقرار پیدا نکند و اشغالگری تداوم داشته باشد. انفجار حرمین شریفین در سامرا یکی از اقدام‌های این جریان برای ایجاد جنگ مذهبی میان شیعه و سنی بود که با تدبیر مرجعیت عراق به بن‌بست خورد. در تمام رویدادهای عراق، مرجعیت دینی عامل وحدت است. امروز نیز شاهد این امر هستیم. زمانی که داعش به سمت عراق حرکت کرد و آن جنایات را رقم زد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تقسیم عراق میان گروه‌های مختلف مذهبی و قومی صحبت کرد. این نیز یکی مصادیق ایجاد فتنه مذهبی در عراق است.

وی افزود: زمانی که بحثبرگزاری انتخابات در عراق مطرح می‌شود یا برای مبارزه با تروریسم نیاز به بسیج عمومی مردم احساس می‌شود، مرجعیت عراق وارد می‌شود و مردم را به حضور در این رویدادها دعوت می‌کنند.

کاظمی قمی تصریح کرد: مراجع نجف اجتماعات منظمی دارند و درباره مسائل روز عراق نظر واحدی را اعلام ‌می‌کنند. به دلیل اقبال عمومی حضرت آیت‌الله سیستانی در میان مردم عراق، ایشان به عنوان محور اصلی مراجع نجف حضور دارند. تمام علمای نجف به وحدت میان شیعیان و اهل تسنن تاکید دارند. در ایران نیز مقام معظم رهبری با تاسی از امام راحل(ره) به امر وحدت تاکید زیادی دارند.

این تحلیلگر مسائل عراق در پایان با اشاره به ترورهای اخیر در بصره بیان کرد: بصره شهری است که اکثر جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. معاندان در نظر دارند تا خلاف نظر علمای اسلام وحدت میان شیعه وسنی را به هم بزنند. بنابراین قصد دارند تا با راه انداختن یک فتنه مذهبی جدید در بصره به اهداف خود برسند. این روش در عراق نخ‌نما شده و کسی باور ندارد که داعش و جریان تکفیری نماینده اهل سنت است، زیرا بیشترین قربانی جنایات داعش اهل سنت بوده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز