خبرگزاری کار ایران

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خبر داد:

تشکیل کمیته بررسی سرنوشت امام موسی صدر / راه‌اندازی اتحادیه جهانی علمای مقاومت

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۷۹۱

اگر کشور‌ها به دنبال امنیت هستند باید پیگیر مسئله یکپارچگی و وحدت باشند چراکه یکپارچگی است که می‌تواند به کشور‌ها برای حل مسئله تروریسم و افراطی‌گری کمک کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امنیت ما با امنیت همه کشورهای منطقه و همه ملت‌ها به یکدیگر به نحوی گره خورده‌اند٬ گفت: اگر کشور‌ها به دنبال امنیت هستند باید پیگیر مسئله یکپارچگی و وحدت باشند یکپارچگی است که می‌تواند به کشور‌ها برای حل مسئله تروریسم و افراطی‌گری کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری که امروز عصر برای تشریح برنامه‌های هفته وحدت و بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برگزار شد٬ گفت: امروز شرایطی بر جهان اسلام حاکم است و مساله وحدت به عنوان یکی از مهم‌ترین و اصلیترین راه حل مشکلات کنونی بیش از هر زمان دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: وحدت برای همه جوامع٬ منشا قدرت، اقتدار و توان است و ملت‌ها برای حل مشکلات و بالا بردن توانایی‌های خود باید پیگیر مساله وحدت باشند چراکه اقتدار آنها وابسته به حفظ وحدت آنهاست.

اراکی با اشاره به حوادثو رخدادهای منطقه گفت: در شرایط کنونی حوادثی در منطقه و جهان در حال رخ دادن است که حوادث پیرامون منطقه ما می‌تواند همه جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی افزود: ناامنی در پاکستان و افغانستان حتما در حد مرزهای این دو کشور متوقف نخواهد شد زیرا جهان دهکده واحدی است که در هر حادثه‌ای که در هر گوشه‌ای رخ دهد٬ مناطق دیگر را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

اراکی افزود: امنیت ما با امنیت همه کشورهای منطقه و همه ملت‌ها به یکدیگر به نحوی گره خورده‌اند اگر کشور‌ها به دنبال امنیت هستند باید پیگیر مسئله یکپارچگی و وحدت باشند چراکه یکپارچگی است که می‌تواند به کشور‌ها برای حل مسئله تروریسم و افراطی‌گری کمک کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی٬ گفت: امروز تروریسم و افراطی‌گری که منشا یکسان دارند امنیت بشر و ارزش‌های حاکم برآنها و پیشرفت‌های آنها را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند امروز خیلی از کشور‌ها با مسئله پراکندگی هویت و از دست دادن وحدت خود مواجه هستند و ما باید بدانیم توان هر ملتی بر میزان قدرت آن برای مقابله با مشکلات این چنینی مشخص می‌شود. اگر هویتی شکسته شود و آن جامعه و ملت دچار شکاف هویتی شوند٬ در معرض سقوط قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به هفته وحدت نیز گفت: امسال برنامه‌های متنوعی برای این هفته در نظر گرفته و تدارک دیده‌ایم که از جمله آنها بیست وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی است.

اراکی اضافه کرد: علاوه بر این کنفرانس ما جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) را داریم که در سراسر کشور برگزار خواهد شد و در تهران در آستان حضرت امام خمینی(ره) بر گزار خواهد شد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: از جمله دیگر برنامه‌ها جشنواره میلاد حضرت رسول است که در روز ۲۵ دی‌ماه در قم برگزار می‌شود و دو جشنواره دیگر در حوزه شعر عربی و فارسی نیز تدارک دیده شده است.

اراکی اضافه کرد: یک شب شعر عربی محلی نیز در خوزستان با همکاری اهالی محلی در آن استان به مناسبت هفته وحدت برگزار خواهد شد که از جمله برنامه‌های دیگر این هفته سلسله نشست‌هایی با حضور شخصیت‌های شعر سنی است.

وی درباره کنفرانس وحدت اسلامی امسال٬ نیز گفت: این کنفرانس با ۳۰۰ تن از شخصیت‌های جهان اسلام خارج از کشور و همین تعداد از شخصیت‌ها و علمای شیعه و سنی در سه روز ۱۷ ۱۸ و ۱۹ دی ماه برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در این کنفرانس حضور خواهند یافت که حضور شخصیت‌ها در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آن‌ها که برگزاری میلاد رسول در مرقد مطهر امام خمینی می‌باشد.

اراکی درباره جزییات این کنفرانس بیان کرد: این کنفرانس ۹ تجمع و کمیسیون مختلف دارد که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کنفرانس امسال حضور اقشار مختلف علاوه بر علمای جهان اسلام است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این باره گفت: از جمله این اقشار بازرگانان فعال در زمینه تقریب مذاهب، بعضی از روسای دانشگاه‌های جهان اسلام، احزاب مقاومت، نخبگان جهان اسلام، زنان هستند.

وی گفت: در کنفرانس امسال کمیسیون مساعی حمیده تشکیل خواهد شد و گزارشی از کارگرد‌ها و برنامه آینده آن ارائه خواهیم داد. علاوه بر این هیات رئیسه مجمع تشکیل و برنامه‌های آینده را ارائه خواهد کرد.

اراکی یادآور شد: در این کنفرانس از ۶۹ کشور جهان ما افرادی را دعوت کرده‌ایم که ما در دل این کنفرانس از برخی شخصیت‌های تقریبی از جمله امام موسی صدر، علامه شیخ سعید شعبان از لبنان، آیت‌الله واعظ‌‌ زاده٬ نخستین دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تجلیل خواهیم کرد که در کنار این مراسم آثاری از این بزرگان نیز به نمایش در خواهد آمد.

وی یکی دیگر از مراسم این کنفرانس را رونمایی از فیلم پراهمیت محمد رسول الله(ص) دانست و گفت: مقدمات این فیلم مهیا شده است که انشاالله در این کنفرانس و در هفته وحدت رونمایی خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: در روز آخر کنفرانس همه حضوریافتگان در کنفرانس امسال در نماز جمعه وحدت آفرین تهران شرکت خواهند کرد تا این موضوع تجدید پیمانی بین همه مذاهب اسلامی از جمله شیعه و سنی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست مجمع پیرامون جنایات داعش چگونه بوده و خواهد بود٬ گفت: همیشه نسبت به داعش و جنایت‌های آن موضع‌گیری کرده‌ایم که موضع گیری‌های ما در اعلامیه‌های روشن به طور کلی همه حرکت‌های افراطی را محکوم کرده است.

وی افزود: ما همیشه هر حرکت افراطی و تکفیری چه رنگ شیعی و چه سنی داشته باشد را محکوم می‌کنیم زیرا اعتقاد داریم همه جریان‌های افراطی چه سنی و چه شیعی از یک ریشه بنامی‌شوند و برای این موضوع نیز دلیل داریم.

اراکی تصریح کرد: حرکت‌های اخیری که در منطقه شکل گرفته‌اند و به صورت مسلحانه هستند از سوی دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهونیستی بنا شده‌اند و این حقیقت امروز آشکار و برملا شده است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا هیچ‌گاه از علمای اهل سنت اعربستان در کنفرانس وحدت دعوت نمی‌شود٬ بیان کرد: ما در کنفرانس امسال ۲۵ شخصیت شیعه و سنی عربستانی را دعوت کرده‌ایم اما گویا در آنجا مشکلاتی وجود دارد.

اراکی گفت: در کشورهایی مانند عربستان و مصر برای مسافرت علما به کشور ما مشکلاتی وجود دارد اما ما تلاش کرده‌ایم که کنفرانس امسال با حضور همه علمای مذاهب باشکوه برگزار شود. بر این اساس از ۶۹ کشور جهان میهمان خواهیم داشت که سخنرانی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه بتواند موثر واقع شود.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به این سوال که همیشه رسانه‌ها و به ویژه مقام معظم رهبری تاکید بر مساله وحدت داشته‌اند اما ما شاهد هستیم که برخی وعاظ و مداحان در مجالس گوناگون این مساله را رعایت نمی‌کنند و تمام زحمات شما و رسانه‌ها به هدر می‌رود٬ نظر شما در این باره چیست٬ گفت: قاعدتا کسانی که گویندگان هستند می‌توانند در ایجاد وحدت وآشوب نقش‌آفرین باشند ولی در کل هر حرکتی که منجر به تفرقه میان مذاهب اسلام می‌شود شرعا حرام است. در قران نیز به این موضوع بسیار تاکید شده است و همه رسولان و انبیا الهی به وحدت فراخوانده شده‌اند.

وی اظهار کرد: به هر حال اینگونه مسائل در برخی نقاط دیده می‌شود که باید مسئولان امنیتی و انتظامی اقدامات لازم را انجام دهند و به یاد داشته باشیم اینگونه صحبت‌ها آتش تفرقه را می‌افکند و می‌تواند نوعی اقدام ضدامنیتی باشد که حتما باید با آن‌ها برخورد شود.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: ما قرار است در کنفرانس امسال کمیسیون حقوقی تشکیل دهیم که علاوه بر پیگیری حقوق مسلمانان به این گونه مسائل توجه و کسانی که باعثتفرقه می‌شوند را مورد پیگرد قرار دهد.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای برخورد با مساله تکفیر در جهان اسلام چیست٬ گفت: ما برنامه‌های فراوانی را برای این موضوع تدارک دیده‌ایم؛ از جمله در حوزه و عرصه تحقیق و پژوهش قرار است یک کتاب مفصل تدوین شود تا در آن کتاب همه فتواهای علمای اسلام در زمینه تکفیر جمع آوری شده است.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: علاوه بر این موضوع٬ ما همکاری مناسبی در کنفرانس تکفیر داشتیم که با تلاش‌های آیت‌الله مکارم شیرازی و سبحانی در قم برگزار شد.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما حضور آیت‌الله تسخیری در همه اجتماعاتی که در نقاط مختلف جهان در این رابطه شکل می‌گیرد٬ می‌باشد.

وی افزود: علاوه بر آن ما پژوهشکده‌ای داریم که در آن فعالیت‌های تکفیری مورد بررسی و گفت‌و‌گوی بین علمای مذاهب اسلامی در این باره برقرار می‌شود که یکی از اهداف این جلسات گفت‌و‌گو حول محور افراطی‌گری است.

آیت‌الله اراکی درباره تجلیل از شخصیت‌ها و جزییات کنفرانس وحدت اسلامی گفت: در این کنفرانس یکی از شخصیت‌های تراز اول کشورمان حتما سخنرانی خواهد کرد که علاوه بر این شخصیت بعضی از میهمانان ما از کشورهای مختلف نیز سخنرانی خواهند داشت.

وی گفت: شاگردان و خانواده‌های آن شخصیت‌ها که قرار است از آنها تجلیل شود٬ حضور دارند و قرار است درباره آنها به صلاحدید سخن گویند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این کنفرانس کمیته ویژه‌ای برای بررسی سرنوشت امام موسی صدر تشکیل خواهد شد یا نه٬ گفت: همانطور که گفتم یکی از محورهای این کنفرانس تشکیل یک کمیته حقوقی برای بررسی همه مسائل حقوقی تقریب مذاهب اسلامی است که یکی از ‌آنها بررسی سرنوشت امام موسی صدر خواهد بود.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علاوه بر هفته وحدت در طول سال شما برنامه‌هایی در داخل و خارج از کشور نیز دارید٬ گفت: ما برنامه‌های گوناگونی را در ایام سال در این‌باره داریم و در بعضی از کشور‌ها که امکان داشته باشد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تشکیلاتی دارد٬ که این مسائل را دنبال می‌کند. به طور مثال در همین سال ۹۳ ما قریب به ۵۰ برنامه مختلف را در نقاط مختلف کشور و استان‌ها چه استان‌های شیعه و سنی‌نشین برگزار کردیم.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: در همین هفته وحدت ما سخنران‌هایی را به تمام نقاط کشور اعزام تا در مساجد و مجامع عمومی موضوع را برای همه مردم تشریح کنند.

آیت‌الله اراکی بیان کرد: کمیته ویژه آموزش تقریبی نیز تشکیل شده است که انشاالله اگر امکان داشته باشد در مراسم سراسر کشور فعال خواهد شد.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کشورهایی مانند ترکیه که کشور اسلامی هستند از تروریسم و تفرقه حمایت می‌کنند موضع شما در این کنفرانس در برابر اینگونه کشور‌ها چیست٬ گفت: ترکیه دارای شخصیت‌های تقریبی خوبی است که چه سنی و چه شیعه قرار است در این کنفرانس حضور یابند و ما از آن‌ها دعوت کرده‌ایم.

اراکی افزود: حتی قرار بود از یکی از شخصتی‌های ترک که در جهت تقریب مذاهب اسلامی فعالیت داشته باشند٬ تجلیل شود که این مساله به درخواست خانواده ایشان به تاخیر افتاد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: ما باید توجه کنیم اینگونه مشکلات فقط در کشور ترکیه وجود ندارد٬ بلکه در مناطق دیگر جهان نیز برخی سیاستمداران علما وپولداران مسیری برخلاف وحدت را طی می‌کنند که ما باید بدانیم همه از وحدت سود می‌برند و از تفرقه ضرر می‌کنند.
آیت‌الله اراکی بیان کرد: سیاستمداران ترکیه می‌توانند نقش بسیار خوبی در ایجاد وحدت اسلامی داشته باشند. اما متاسفانه خلاف آن را شاهد هستیم که در کشورهای دیگری مانند عربستان مصر پاکستان نیز این موضوع به همین صورت است که باید سعی کنیم عرصه وحدت اسلامی در این کشور‌ها به لطف خداوند فعال شود که ما هم ‌آن‌ها را در این مسیر کمک خواهیم کرد.

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان در پاسخ به این سوال که مساله فلسطین به عنوان محور اول این همایش عنوان شده است شما چه برنامه‌هایی برای صدر قرار گرفتن این مساله دارید٬ گفت: همانطور که گفتیم محور اول این کنفرانس گفت‌و‌گو درباره مساله فلسطین و مقاومت فلسطین خواهد بود که ما اجلاس ویژه‌ای را با علمای مقاومت در این باره تشکیل خواهیم داد.
اراکی بیان کرد: حدود ۴ ماه پیشمان به تشکیل اتحادیه جهانی علمای مقاومت اقدام کردیم که شخصی لبنانی دبیر کل آن شده است و انشاالله در این کنفرانس نیز در این باره این اتحادیه فعال خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز