خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی:

اولین گام خوب بودن، کینه‌زدایی است

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۴۹۰

جامعه‌ای که آمادگی ظهور ندارد، هزاران مهدی(عج) هم در آن راهگشا نیست. زیرا حضرت مهدی(عج) در نهایت مانند جدَ بزرگوارش است و اگر همه در اوج باشند، نقطه‌ای از باء اسم اللهی هستند که در کلام محمد(ص) جاری شد. لذا جامعه بشری در صورتی با حضور مهدی(عج) به تعالی می‌رسد که پیش از آن، خودش به تعالی رسیده باشد؛ و الا آن حضرت مانند عالمی خواهد بود که در میان جاهلان جایی ندارد یا جاهلان او را آزار می‌‌دهند. لذا این سخن مولانا درسی است که اگر منتظر هستیم، باید از جامعه و فرد فرد خودمان شروع کنیم.

یادگار امام می گوید، همت کنیم و از درون وجود خودمان خوبی را شروع کنیم و در اولین گام این مسیر باید کینه زدایی کنیم، زیرا جامعه ما ممکن است به کینه و دروغ و تهمت آمیخته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی که در نشست هفتگی شرح مثنوی مولانا در محل کتابخانه ملی حضور یافته بود، با اشاره به آغازین روز امامت و ولایت حضرت صاحب(عج)، اظهار داشت: یکی از آرزوهای دیرینه‌ی مسلمانان و شیعیان ظهور منجی است و در سراسر جهان نیز چشم داشتن به افق مرزهای انسانی و انتظار منجی، مسبوق به سابقه است. اما شاید مهمترین سوال در این زمینه، در خصوص علت نیامدن منجی است و احتمالا روشن‌ترین جواب نیز چیزی است که در کلام مولانا دیده‌ایم.

وی افزود: جامعه‌ای که آمادگی ظهور ندارد، هزاران مهدی(عج) هم در آن راهگشا نیست. زیرا حضرت مهدی(عج) در نهایت مانند جدَ بزرگوارش است و اگر همه در اوج باشند، نقطه‌ای از باء اسم اللهی هستند که در کلام محمد(ص) جاری شد. لذا جامعه بشری در صورتی با حضور مهدی(عج) به تعالی می‌رسد که پیش از آن، خودش به تعالی رسیده باشد؛ و الا آن حضرت مانند عالمی خواهد بود که در میان جاهلان جایی ندارد یا جاهلان او را آزار می‌‌دهند. لذا این سخن مولانا درسی است که اگر منتظر هستیم، باید از جامعه و فرد فرد خودمان شروع کنیم.

یادگار امام گفت: همانطور که داستان «سیمرغ» مولانا چیزی جز «مرغ» ‌ها نیست، خوبی جامعه نیز چیزی جز خوبی تک تک مردم نیست. کسانی که برای خوب بودن دنبال آمدن یا بودن کسی می‌گردند، بهانه‌جویی می‌کنند، زیرا خوبی جامعه باید از درون افراد آغاز شود.

وی با اشاره به فراز و فرودهای هر جامعه یادآور شد: در روایتی آمده که از امام جعفر صادق(ع) پرسیده شد انسان چقدر باید مریض باشد تا بتواند روزه‌اش را افطار کند؟ ایشان در پاسخ، با قرائت یک آیه قرآن فرمودند که انسان(بیش از هرکسی) بر نفس خود بصیر و بیناست. بنابراین ما برای خوب شدن باید روی نفس خود گام نهیم تا بتوانیم به آن درجه برسیم.

سید حسن خمینی تصریح کرد: جامعه و انسان منتظر باید یک گام رو به جلو بردارد؛ برخاستن و پیش نهادن پای برای خدا، درس لازم ندارد؛ بلکه بستگی به همت دارد. اگر دریچه دل‌هایمان را بازتر کنیم، حتما خدای سبحان هم کمک می‌کند و در آن صورت می‌توان منتظر منجی بود تا مدینه فاضله پدید آید؛ و الا حضرت صاحب(ع) هم در جامعه تنها می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین همه ما همت کنیم و از درون خودمان خوبی را شروع کنیم و در اولین گام این مسیر باید کینه‌زدایی کنیم، زیرا جامعه ما ممکن است به کینه، دروغ و تهمت آمیخته باشد.

یادگار امام در پایان، اول ژانویه را به هموطنان مسیحی و عموم مسیحیان تبریک گفت.

کلاس‌های هفتگی شرح مثنوی مولانا هر هفته با سخنرانی دکتر ناصر مهدوی و با حضور علاقه‌مندان، در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

وی در نشست این هفته خود به ادامه شرح دفتر دوم مثنوی پرداخت و سپس ضمن خوشامدگویی به یادگار امام، از حضور وی در کنار مردم در روزهای سخت و دشوار تجلیل کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز