خبرگزاری کار ایران

آیت الله حسینی بوشهری:

نباید کورکورانه به سمت پیشرفت مورد نظر غرب حرکت کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۳۳۹

حضور سیستماتیک حوزه های علمیه در مجلس و نظام بیش از پیش احساس می شود / اگر کورکورانه به سمت پیشرفت و مدل غربی ها در خصوص پیشرفت حرکت کنیم، جامعه ما مانند غربی می‌شود که ظاهر آن پیشرفت کرده، ولی فقر و مشکلات متعدد در آن‌ها فراوان است؛ در چنین جامعه ای کانون خانواده متلاشی شده و چیزی از اخلاق انسانیت و معنویت مطرح نمی‌شود و متعاقب آن مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر ضرورت توجه به الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، گفت: نباید کورکورانه به سمت پیشرفت مورد نظر غرب حرکت کنیم

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، چهارشنبه شب در چهارمین «کنفرانس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت» که با شعار «پیشرفت ایران، گذشته، حال و آینده» و با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و مدیران مراکز و حوزه های علمیه سراسر کشور در سالن اجلاس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: موضوع الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، موضوع بسیار با اهمیتی است که در چند سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است و پژوهشگران حوزه و دانشگاه با همت بالا این بحثرا مورد بررسی قرار می دهند.

وی با تأکید بر این که الگوی پیشرفت غربی‌ها بر اساس مبانی مادی است و این الگو نمی‌تواند برای نظامی مانند نظام جمهوری اسلامی ایران که خواستگاه آن دین اسلام و قرآن و وجود پیامبر(ص) است، الگو باشد، گفت: اگر کورکورانه به سمت پیشرفت و مدل غربی ها در خصوص پیشرفت حرکت کنیم، جامعه ما مانند غربی می‌شود که ظاهر آن پیشرفت کرده، ولی فقر و مشکلات متعدد در آن‌ها فراوان است؛ در چنین جامعه ای کانون خانواده متلاشی شده و چیزی از اخلاق انسانیت و معنویت مطرح نمی‌شود و متعاقب آن مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این که مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به دنبال این است که حوزه به عنوان یک حرکت سیستماتیک و پیش برنده باشد تا بتوانیم به اهداف رهبری جامه عمل بپوشانیم، گفت: سخن رهبری در این نیست که آیا ما پیشرفت داریم یا خیر بلکه نظر ایشان معنای پیشرفت بوده و این که بررسی کنیم آیا با روی کار آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی و در شرایط سخت تحریم و عداوت‌های دشمنان به پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای نائل آمده‌ایم.

حسینی بوشهری با بیان این که الگوهایی که از غرب الهام گرفته باشند کشورهای جهان را به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تقسیم می‌کنند، گفت: مقصود آن‌ها از توسعه یافته کشورهایی هستند که جهت آن‌ها به سمت غرب است و اگر این چنین نباشد توسعه نیافته‌اند و ما روی این نظر بحثداریم.

وی با تأکید بر این که مقام معظم رهبری در مورد پیشرفت صحبت نکرده‌اند، بلکه در مورد الگو و مدل صحبت می‌کنند، خاطرنشان کرد: اینکه چه مدلی را برای پیشرفت می‌خواهیم ارائه کنیم مسئله کلیدی در فرمایشات رهبری است، چرا که الگوی غربی‌ها در خصوص پیشرفت صرفا بر اساس مبانی مادی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: الگوی غربی‌ها به دلیل این که صرفا بر اساس مبانی مادی است، نمی تواند الگوی مناسبی برای نظامی مانند نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، چرا که خواستگاه نظام ما، دین اسلام، قرآن و وجود پیامبر(ص) است؛ به همین جهت اگر کورکورانه به سمت پیشرفت مورد نظر غرب حرکت کنیم جامعه ما مانند غربی می‌شود که ظاهر آن پیشرفت کرده، ولی فقر و مشکلات متعدد در آن‌ها فراوان است.

حسینی بوشهری با بیان این که انسانی که ما باید باشیم و انسانی که غربی‌ها معرفی می‌کنند کاملاً متفاوت است، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بر چهار مقوله امنیت، رفاه، عدالت و حکومت به عنوان عرصه‌های مهم پیشرفت که بر اساس مبانی اسلام باشد تاکید کرده‌اند.

وی با بیان این که اگر ما کلمات ناب و زلال اهل‌بیت(ع) را در قالب درست و صحیح ارائه کنیم تشنگان معارف اهل‌بیت(ع) در دنیا بسیار هستند، تأکید کرد: ما با طرح مسئله الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، به دنبال الگو برای تشنگان معارف حقیقی در تمام دنیا هستیم و این مدل را مدل موفقی می دانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: تعبیر مقام معظم رهبری از الگوی اسلامی ایرانی بسیار جالب است، چرا که از نظر ایشان، اسلامی بودن به دلیل داشتن مبانی قوی و ایرانی بودن برای اینکه توسط ما و در ایران ساخته شود، بسیار حائز اهمیت است.

حسینی بوشهری با بیان این که ما به دنبال ارائه الگویی تنها برای خود نیستیم و این الگو برای همه کسانی طراحی می‌شود که تشنه حقیقت هستند، گفت: در چنین شرایطی ضرورت حضور سیستماتیک حوزه های علمیه در مجلس و نظام بیش از پیش احساس می شود.

وی با بیان اینکه در سیستم نظام و مجلس ما روحانی وجود دارد، اما روحانیت به صورت سیستماتیک کار حوزوی در نظام و مجلس انجام نمی‌دهد، گفت: حوزه و سیستم حوزه در مجلس و نظام حضور ندارد و تنها فرد وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز