خبرگزاری کار ایران

در جمع فعالان بازار سرمایه مطرح شد؛

وجود ضعف‌های زیرساختی در سینمای ایران / تقدیر جنتی از سرمایه‌گذار جدایی نادر از سیمین

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۴۷۹

بنابرا آخرین آمار در حال حاضر تعداد سالن‌های سینما در کشور حدود ۳۳۰ تا ۳۵۰ سالن است و بسیاری از مراکز استانی ما اصلا سالن سینما ندارند این درحالی است که سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار سودآور است.

جنتی می‌گوید: سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری ازجمله حوزه‌هایی است که دولت از ورود فعالان بازار سرمایه به آن حمایت می‌کند.

به گزارش ایلنا؛ وزیر ارشاد؛ امروز(سه‌شنبه ۹ دی) در یک صبحانه کاری با فعالان بازار سرمایه که به همت کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در هتل استقلال تهران برگزار شد؛ با اشاره به سابقه فرهنگی و تمدنی کشورمان، گفت: امروزه هر کشوری برای توسعه باید به محورهای مهم در حوزه فرهنگ توجه کند و هیچ توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه در کنار توجه به عرصه‌های اقتصادی و سیاسی، به مسائل فرهنگی هم توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی افزود: وقتی ما از فرهنگ سخن می‌گوییم، بیشتر جنبه زیبایی شناختی آن در ذهن ما متصور می‌شود؛ فرهنگ یعنی اثری که نشانه‌ای از خلاقیت ذهنی انسان در آن وجود داشته باشد. جوامع غربی و توسعه یافته که عمدتا روی حوزه اقتصاد تکیه داشته اند و توسعه را عمدتا از بعد اقتصادی نگاه می کردند، به تدریج دریافته اند که باید در این حوزه های خلاقه سرمایه گذاری بیشتری کنند.

جنتی سپس با اشاره به آماری از وضعیت برخی کشورها در این حوزه‌ها، گفت: کشور آلمان در سال ۲۰۰۹ از منظر شاخص اقتصادی، صنایع خلاق عرصه فرهنگ، سومین صنعت بعد از امور مالی و ماشین آلات بود. در انگلستان در سال ۲۰۰۲ حدود ۱۱ درصد صادرات و ۳ درصد شاخص های اقتصادی به صنایع خلاق اقتصادی اختصاص داشت، سهم صنایع خلاق در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۲، حدود هزار و ۱۵ میلیارد دلار بوده که ۶.۴۸ درصد کل گردش اقتصادی این کشور را شامل شده است در مجموع در سال مالی ۲۰۱۱ گردش صنایع خلاق در بازار جهانی بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این رقم قابل توجهی است و نشان دهنده رشد صنایع خلاق در مجموعه فعالیت های کشورهای توسعه یافته است اما صنایع خلاق اساسا چیست؟ بخشی از میراثفرهنگی که ما به آن افتخار می کنیم و می گوییم صاحب فرهنگ و تمدن چند هزار ساله هستیم و دوست و دشمن هم به آن اعتراف دارند، جزو این صنایع خلاق است.

وی افزود: امروزه حتی مقامات آمریکایی هم هر وقت از ایران حرف می‌زنند، می‌گویند که ملت ایران، ملتی صاحب فرهنگ و تمدن است و ما با دولت ایران مسئله داریم، به هر حال ما به خوبی می‌توانیم از میراثفرهنگی کشورمان از جمله شامل صنایع دستی، بهره‌برداری اقتصادی بکنیم ولی با کمال تاسف نتوانسته‌ایم در سه دهه گذشته، بهره اقتصادی کافی از این حوزه ببریم. ما در معرفی فرهنگ و تمدن با اولویت بهره گیری اقتصادی در حوزه گردشگری، استفاده نکرده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: موسیقی، عکاسی، نقاشی و هنرهای تجسمی که امروزه دنیا از آنها بهره می‌‌گیرد، همچنین رسانه به معنای عام آن یعنی رادیو و تلویزیون، چاپ و نشر، هنرهای دیجیتالی، بازی‌های رایانه‌ای که امروز به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرند، سهم زیادی از گردش اقتصادی بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده اند همچنین است فضای مجازی تبلیغات، گرافیک، مد، طراحی و..

جنتی افزود: خوشبختانه ما امکانات و منابع انسانی خوبی در همه این حوزه‌ها در اختیار داریم. فقط به عنوان مثال در حوزه تبلیغات در کشورمان در سال ۹۲، حدود ۹۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داشتیم که این رقم به زودی به هزار میلیارد تومان می رسد. تنوع شبکه‌های ماهواره‌ای هم فرصت‌های خوبی برای رشد اقتصادی ایجاد کرده است.

جنتی ادامه داد: در حوزه انیمیشن که به سرعت در کشور ما در حال رشد است، می‌توان سرمایه‌گذاری‌های اساسی کرد. شما نگاه کنید فقط یک فیلم «رستم و سهراب» در بازار فیلم کن ۱۰ میلیون دلار فروش داشت. در حوزه هنرهای تجسمی، ما آثار فاخری داریم که توسط هنرمندان برجسته حوزه نگارگری تولید شده‌اند. اینها می‌توانند بازدهی مالی خوبی داشته باشند.

وی در ادامه فعالان بازار سرمایه را به سرمایه گذاری در چند حوزه رهنمون شد و گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری ازجمله حوزه‌هایی است که دولت از ورود فعالان بازار سرمایه به آن حمایت می‌کند. کمک به ساخت سالن های تئاتر، سینما و سایر فضاهای فرهنگی که در تهران وجود دارد، دیگر حوزه‌هایی است که می‌توان به سرمایه‌گذاری در آن امیدوار بود.

وزیر ارشاد تأکید کرد: همچنین فعالیت برای ساخت پردیس‌های سینمایی بزرگ مانند پردیس سینمایی کوروش و نیز ایجاد پارک‌های مصنوعی که امروزه مورد نیاز شهروندان است و نیز ساخت مجموعه‌های زنجیره‌ای برای عرضه آثار محصولات فرهنگی و هنری مثل شهر کتاب، زمینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

جنتی با اشاره به ضعف‌های زیرساختی در عرصه سینما در کشور، گفت: برابر آخرین آمار در حال حاضر تعداد سالن‌های سینما در کشور حدود ۳۳۰ تا ۳۵۰ سالن است و بسیاری از مراکز استانی ما اصلا سالن سینما ندارند این درحالی است که سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار سودآور است. کمک به کارآفرینان و تولیدکنندگان آثار هنری برای فعالیت در این حوزه‌ها موثر خواهد بود. خوشبختانه برخی نهادها و موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها وارد این عرصه شده‌اند، مثل بانک پاسارگاد که در حوزه هنرهای تجسمی و فیلم وارد شده و وقتی نتایج آن را بررسی کرده اند متوجه شده‌اند که از نظر اقتصادی هم، سرمایه گذاری آنها سودآور بوده است.

وی به سرمایه‌گذاری یکی از بانک‌ها برای تنها فیلم ایرانی برنده اسکار اشاره کرد و گفت: همین بانک پاسارگاد از یک فیلم حمایت کرد و این فیلم در سطح جهانی رفت و جایزه اسکار گرفت. این باعثافتخار است که این سرمایه‌گذاری صورت گرفته است چه بسا که اگر این سرمایه گذاری صورت نمی‌گرفت، این کارگردان(اصغر فرهادی) نمی‌توانست هنر و خلاقیت خود را به این خوبی به کار ببندد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز