خبرگزاری کار ایران

جلیلی در نشست جامعه اسلامی مهندسین:

غرب نمی‌تواند به رقابت و مشارکت ملت ایران خرده بگیرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۵۰۹

مردمسالاری دینی می‌تواند جایگاه اندیشه و تمدن را مشخص کند اما متاسفانه در دانشگاه‌های ما کتب اشخاصی مانند جان لاک تدریس می‌شود که خود ناقض حقوق بشر و مدعی برده‌داری است.

دبیر سابق شورای امنیت ملی ابراز داشت: اینکه دیده می‌شود در منطقه برخی کشور‌ها هستند که سلاح هسته‌ای دارند اما سر و صدایی ایجاد نمی‌شود. باید سوال کرد دعوای به وجود آمده بر سر چه موضوعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به نقش غرب و مذاکرات هسته‌ای و منطقه ابراز داشت: آنچه که امروز ما با برخی قدرت‌ها در تقابل قرارداده فرا‌تر از موضوع چند سیاسی و اقتصادی و فرامنطقه‌ای است؛ به گونه‌ای که در ۴ و ۵ قرن اخیر تمدن‌هایی شکل گرفته و توانسته در مسیر خود پیشرفت‌هایی را در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی داشته باشد و پاراداینم‌های خود را کامل کند.

وی در بیان مولفه‌های تمدن ابراز داشت: نگاه‌های تمدن٬ نگاه‌هایی که است که با نگاه ما تفاوت جدی دارد؛ یعنی نگاه به انسان در نگاه به هستی و نگاهی به فرجام و مباحثدیگر٬ چیزی را ترسیم می‌کند که مقتضیات این تمدن است و هرکدام از آنها می‌تواند در شکل‌گیری این مولفه‌ها موثر باشد به طوری که مثلا در مساله هابز٬ انسان را گرگ انسان می‌نامند و در‌‌ همان حوزه نفر دیگر نظریه متفاوتی را ارایه می‌کند.

وی با اشاره به ظهور انقلاب اسلامی و اندیشه‌های آن بیان داشت ظهور انقلاب و اندیشه اسلامی کار بزرگی بود که امام آن را انجام داد به طوری که یک مقابله سیاسی نبود بلکه شکل‌گیری یک تمدن بزرگ در جهان در مقابل با قدرت‌ها این بود که چرا مبنای اندیشه اسلامی بنا شد.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود تنها پنج قدرت می‌توانند حق وتو داشته باشد اما بقیه نمی‌تواند و اینکه اگر جایی چند سانتریفیوژ در حال فعالیت است باید برای آن قطعنامه صادر شود٬ به نوعی مناسباتی است که در حالت فعلی و همین سال ۲۰۱۴ پیگیری می‌شود و سوال ما این است که چرا با کشته شدن هزاران نفر در گوشه و کنار جهان قطعنامه‌ای از سمت شورای امنیت صادر نمی‌شود؟ اما در خصوص ایران و فعالیت‌های هسته‌ای آن فورا قطعنامه صادر می‌شود؟ باید گفت تنها منطق قدیمی استکباری موجب این مساله می‌شود که در حالت فعلی هم این منطق در جهان حاکم است یعنی منطق زور بعلاوه تزویر.

عضو شورای راهبرد سیاست خارجی ابراز داشت: آن چیزی که برای آن‌ها باعثنگرانی است این موضوع است که اندیشه‌ای ظهور کند و خود را مطرح سازد و آرمان‌های آن محقق شود و در پله آخر به موفقیت برسد. چرا که اگر ملت ما در آن زمان می‌خواست انقلاب کند٬ همه هم در مقابل سر شاه ایستادند و در جنگ تحمیلی هم همین موضوع بود یعنی همه در مقابل صدام بودند و باید گفت این اندیشه و تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی بود که توانست این مباحثرا به ثمر برساند و خود را تکثیر کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثکه این تمدن و اندیشه در آن بروز و ظهور داشت٬ مردمسالاری دینی است که می‌تواند جایگاه آن را مشخص کند اما متاسفانه در دانشگاه‌های ما کتب اشخاصی مانند جان لاک تدریس می‌شود که خود ناقض حقوق بشر و مدعی برده‌داری است.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به مردمسالاری دینی اذعان کرد: باید دانست که انتخاب را مردم انجام می‌دهند نه کلوپ‌های قدرت و ثروت٬ چراکه غربی‌ها بیان می‌کردند دموکراسی تنها مشارکت نیست بلکه رقابت است. به گونه‌ای که درانتخابات سال ۸۸ غربی‌ها نتوانستند نه به رقابت و نه به مشارکت ملت ایران خرده بگیرند و نتوانستند منکر آن بشوند٬ به گونه‌ای که نیوزویک بدان اشاره داشت. باید گفت اندیشه و تمدن اسلامی اینجا خود را به رخ می‌کشد و حتی در پیشرفت علمی هم این موضوع نمایان می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز