خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار وزیر خارجه و نخست‌وزیر عراق:

معتدل نامیدن تروریست‌ها، کلاهبرداری است

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۸۶۲

تلاش ایران در شرایط کنونی کمک به لبنان، سوریه و عراق است تا در مبارزه با تروریسم موفق شوند چون می‌دانیم خطر تروریسم و رژیم صهیونیستی دولبه یک قیچی هستند که این قیچی منافع امت اسلامی را هدف گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش ایران در شرایط کنونی کمک به لبنان، سوریه و عراق است تا در مبارزه با تروریسم موفق شوند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی که در ادامه سفر منطقه‌ای خود به برخی کشورهای منطقه، در عراق به سر می‌برد، در دیدار با ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اهمیت کشور عراق اظهار کرد: کشورهای غربی و برخی از کشورهای منطقه به دنبال از بین بردن آرامش و دموکراسی در عراق هستند. بحران تروریسم در عراق دارای اهمیت بسیاری است و باید نگاه واقع‌بینانه‌ای درخصوص مسائل عراق داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به ذخایر انرژی عراق این کشور می‌توانست جهش بزرگی در منطقه داشته باشد، از این‌رو عده‌ای با توطئه به دنبال جلوگیری از این پیشرفت برآمدند.

رئیس مجلس افزود: هرچه داعش فعال‌تر باشد به تبع آن درگیری سیاسی و قومی بیشتر می‌شود که این موضوع به سود برخی کشورهاست. همچنین جریان‌های تروریستی انرژی کشورهای منطقه را کاهش می‌دهد که این هم به سود رژیم صهیونیستی است.

لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی برخی کشورهای منطقه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، حال این حق عراق است که به صراحت از آن‌ها مطالبه کند؛ زیرا این حوزه جای رفتار تاکتیکی نیست، این موضوع مشهود است که کمک به تروریست در سوریه معادل کمک به تروریسم در عراق است، زیرا تروریست معتدل وجود ندارد؛ وقتی گروه‌های تروریستی را معتدل می‌نامند، این نامگذاری مغز و تفکر آنها را عوض نمی‌کند، بنابراین این اقدام تنها یک کلاهبرداری است.

وی همچنین به مسائل اقتصادی اشاره کرد و گفت: قوی شدن اقتصاد تنها با فروش نفت امکانپذیر نیست بلکه درست استفاده کردن و تبدیل این منابع به سرمایه‌گذاری مهم است.

رئیس مجلس با بیان این‌که «هم‌اکنون همگرایی سیاسی خوبی در عراق ایجاد شده است»، تصریح کرد: برخی افراد که در گذشته اغلب گله‌مند بودند هم‌اکنون به آینده سیاسی آن امیدوار هستند، از طرفی دیگر مسئولان عراقی باید ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از علل بروز بحران در این کشور دهند. همچنین باید ساختار دفاعی و امنیتی عراق به‌گونه‌ای باشد که از تهدیدها جلوگیری کند.

لاریحانی ادامه داد: تلاش ایران در شرایط کنونی کمک به لبنان، سوریه و عراق است تا در مبارزه با تروریسم موفق شوند چون می‌دانیم خطر تروریسم و رژیم صهیونیستی دولبه یک قیچی هستند که این قیچی منافع امت اسلامی را هدف گرفته است.

در ادامه این دیدار ابراهیم جعفری نیز با بیان این‌که «عراق به دنبال بسیج منطقه‌ای برای مبارزه با داعش است»، گفت: البته این موضوع نیازمند زمان بیشتری است. از طرفی وضعیت عراق روزبه‌روز در حال بهتر شدن است. ایران از اقتصاد و رتبه علمی خوبی برخوردار است و بدون شک ایستادگی ایران در کنار عراق دارای اهمیت است و آن‌چه وظیفه ما در شرایط کنونی است تقویت اقتصاد امنیت و وحدت سیاسی در عراق است.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: ما هیچ وقت خجالت نمی‌کشیم که ایستادگی ایران در کنار خودمان را اعلام کنیم، از این‌رو من در چندین کنفرانس به‌ویژه کنفرانس‌های جده، پاریس و نیویورک بر این موضوع تاکید داشتم.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین در دیدار با حیدر العبادی نخست‌وزیر این کشوربا بیان این‌که «موضوع بحران منطقه در شرایط کنونی داری اهمیت بسیاری است و این معضل تنها با همگرایی کشورهای منطقه حل خواهد شد»، گفت: ائتلاف آمریکایی ضدداعش هیچ اقدام عملی در مبارزه با تروریست انجام نداده و به نظر می‌رسد این تنها یک نمایش است.

لاریجانی گفت: موضوع بحران منطقه در شرایط کنونی داری اهمیت بسیاری است و این معضل تنها با همگرایی کشورهای منطقه حل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ائتلاف آمریکایی علیه داعش گفت: تاکنون این ائتلاف هیچ اقدام عملی در این حوزه انجام نداده و به نظر می‌رسد این تنها یک نمایش است.

همچنین در این دیدار حیدر العبادی با تشکر از دولت و ملت ایران به خاطر حمایت‌هایی که در تمام مراحل سخت و دشوار از ملت عراق کردند تشکر کرد و با اشاره به وضعیت اخیر عراق گفت: در این جریان باز شاهد بودم ایران خالصانه وارد میدان شد و ما این ایثار ایران را فراموش نمی‌کنیم و این از خودگذشتگی و پشتیبانی ملت ایران را به یاد خواهیم داشت.

نخست‌وزیر عراق افزود: دو ملت عراق و ایران در مسائل سیاسی و اقتصادی باید در کنار هم باشند چرا که به هم وابسته هستند، از این‌رو قطعاً ما می‌توانیم با کمک و پشتیبانی یکدیگر آینده روشنی را رقم بزنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز