خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست:

ارزیابی زیست محیطی جدی گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۲۲۲

در هر پروژه بین المللی وظایفی تعریف شده است و می بایست دست به دست هم دهیم و جایگاه ها را مشخص کنیم تا پروژه را به انجام برسانیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارزیابی محیط زیست در تمام پروژه ها و به ویژه ارزیابی مخاطرات احتمالی محصولات و فرآورده های تغییر شکل یافته ژنتیک به عنوان یک وظیفه قانونی باید جدی گرفته شود.

به گزارش ایلنا، مهنازمظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در نشست هماهنگی پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی که با حضور مقامات ارشد وزارت خانه های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی و دبیرخانه پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی برگزار شد، گفت: دستگاه های مسئول و پاسخگو ایمنی زیستی سه دستگاه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست هستند و پروژه نیز با این ۳ دستگاه مرتبط است.

مظاهری به تفکیک نقش وظایف بیوتکنولوژیست ها در دستگاه های مختلف پرداخته و تفاوت آن را با Biosafety Officer تشریح کرد.

وی با بیان اینکه ارزیابی محیط زیست در تمام پروژه ها و به ویژه ارزیابی مخاطرات احتمالی محصولات و فرآورده های تغییر شکل یافته ژنتیک که به عنوان یک وظیفه ی قانونی باید جدی گرفته شود، گفت: از آن جایی که قانون ایمنی زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست را ملزم به ارزیابی مخاطرات احتمالی این گونه محصولات نموده، لذا این پروژه از تمام امکانات خود برای تجهیز آزمایشگاه ایمنی زیستی استفاده خواهد کرد.

مظاهری تصریح کرد: در هر پروژه بین المللی وظایفی تعریف شده است ومی بایست دست به دست هم دهیم و جایگاه ها را مشخص کنیم تا پروژه را به انجام برسانیم.

این گزارش می افزاید، در این جلسه، دیناروند، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس کارگروه ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار با بیان اینکه، این پروژه را می توان به چهار قسمت تقسیم کرد و یک بخش در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست باشد زیرا مدیریت این پروژه هزینه دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه کارها انجام شود سازمان محیط زیست می بایست چند نفر را به طور تمام وقت به خدمت بگیرد و ۳ دستگاه بر اساس برنامه های خود، پیشنهادات را تعریف نمایند. بخشی از وظایف ارائه شده در این پروژه در واقع وظایف خود دستگاه ها است که باید انجام دهند.

دیناروند تصریح کرد: بعضی از افراد موافق استفاده از محصولات و فرآورده های تغییر شکل یافته ژنتیکی بدون هیچ گونه محدودیتی هستند و برخی دیگر مخالف استفاده از آنها. در این جا باید نقطه نظرات مختلف را بتوان گوش داد. بدیهی است استفاده ایمن از این گونه محصولات را قانون ایمنی زیستی مشخص نموده و آن را باید رعایت نمود.

همچنین طهماسبی، معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی و رئیس کارگروه تخصصی ایمنی زیستی وزارت جهاد کشاورزی همکاری و هماهنگی برای اجرای پروژه را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه جلسه، حیات غیب، هماهنگ کننده ملی پروژه، ضمن گزارش در خصوص پروژه و فاز های مختلف آن، برنامه عملیاتی و زمان بندی شده اشاره کرده و همچنین یک چارچوب کاری برای اجرای پروژه ارائه داد.

وی با بیان اینکه دراین پروژه قصد داریم دستورالعمل های کشوری که شامل دیدگاه های ۳ دستگاه پاسخگو باشد، تهیه نماییم افزود: برای انجام این کار، یک کارگروه تخصصی ایمنی زیستی(زیرنظر هماهنگ کننده پروژه) با ترکیب دو نفر کارشناس ایمنی زیستی و یک نفر مشاور ازهر دستگاه ذی صلاح اجرایی، یک نفر از سازمان های مردم نهاد، یک نفر مشاور حقوقی پروژه و یک نفر از دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، تشکیل داده

حیات غیبب ادامه داد: وظایف آن، تهیه سیاست ایمنی زیستی کشوری(تلفیق سیاست ایمنی زیستی دستگاه ها با برنامه های توسعه کشور و سایر اسناد بالا دستی دستگاه ها) و تهیه دستورالعمل های پروژه با دیدگاه تلفیقی سه دستگاه پاسخگو(دستورالعمل کشوری) است که در مجموع ۱۲ دستورالعمل است.

وی تصریح کرد: کارگروه های ایمنی زیستی دستگاه های ذی صلاح اجرایی، مسئولیت اجرا و برگزاری کارگاه های تخصصی و نشست های آموزشی پروژه را بر عهده دارند.

در پایان جلسه مقرر شد هریک از دستگاه های ذی صلاح اجرایی، شامل سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی برای اجرایی شدن پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی، پیشنهادات خود را به طور منطقی طی یک پروپوزال اعلام نمایند.

همچنین برای تکمیل گزارش کشوری ارسالی به سایت ANUBIS در خصوص فاز اول پروژه مبنی بر " تصویب رسمی سیاست ایمنی زیستی جهت کاربرد ایمن تکنولوژی‌های جدید زیستی در سراسر کشور " مقرر شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی، سیاست ایمنی زیستی دستگاه و یک برنامه عملیاتی دو ساله را در اسرع وقت به دبیرخانه پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی به آدرس IMPNBF @ doe. ir ارسال کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز