خبرگزاری کار ایران

زنده گیری پلنگ در خراسان شمالی / پلنگ سالخورده به پردیسان منتقل شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۲۰۷

پلنگ بیش از ۱۲ سال سن و ۶۰ کیلو وزن دارد / علت بازگشت پلنگ به حریم روستا نداشتن دندان مناسب و ناتوانی او در شکار بوده است.

یک پلنگ سالخورده که در روستای تازه قلعه در خراسان شمالی زنده گیری شده بود، برای طی مراحل درمانی و بهبود شرایط جسمانی به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل شد.

به گزارش ایلنا، سید اصغر مطهری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در تشریح روند زنده گیری و انتقال این پلنگ گفت: از مرداد ماه امسال در روستای تازه قلعه از توابع شهرستان راز و جرگلان در خراسان شمالی پلنگی بارها با حضور در روستا به چندین سگ محله و همچنین اهالی روستا حمله کرده بود که این امر باعثایجاد ترس و وحشت در اهالی این روستا و روستاهای اطراف شده بود.

وی افزود: با اطلاع موضوع به محیط زیست استان توسط اهالی و با پیگیری و حضور فعالانه محیط بانان خراسان شمالی و همکاری اهالی بارها این پلنگ با شلیک هوایی و روشن کردن آتش و دود باروت موفق شدند حیوان را از روستا فراری دهند، اما متاسفانه پلنگ دوباره به روستا بر می گشت.

به گفته مطهری، اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با هماهنگی ستاد سازمان حفاظت محیط زیست، از گروهی که تجربه موفق زنده گیری و نصب گردن بند ماهواره ای روی پلنگ ه ارا در پارک ملی تندوره داشتند خواست برای زنده گیری این پلنگ اقدام کنند.

وی افزود: این گروه زنده گیری با مسئولیت آقای محمد صادق فرهادی نیا پس از حضو در منطقه و تحقیقات محلی و بررسی های لازم در سه نقطه تله گذاری کرد که پس از چهار روز کمین این پلنگ به دام افتاد و ما موفق به زنده گیری آن شدیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: با انجام معاینات انجام شده برروی پلنگ توسط گروه دامپزشکی تهران به منطقه به سرپرستی دکتر ایمان معماریان مشخص شد، پلنگ بیش از ۱۲ سال سن و ۶۰ کیلو وزن دارد وبخشی از دندان هایش را از دست داده و مابقی دندان هایش نیز سائیده شده است و لذا مشخص شد علت بازگشت پلنگ به حریم روستا نداشتن دندان مناسب و ناتوانی او در شکار بوده است.

مطهری گفت: محیط زیست خراسان شمالی با هماهنگی ستاد سازمان تصمیم گرفتن باتوجه به اینکه امکان رهاسازی این پلنگ سالخورده در منطقه حفاظت شده دیگری وجود ندارد برای درمان و بهبود شرایط جسمانی آن را به کلینیک حیات وحش پارک پردیسان منتقل کنند تا با قی مانده عمر خود را در اسارت بگذراند.

مطهری در پایان از همکاری فرماندار شهرستان، بخشدار، بهیار، بسیج روستا و همکاران خود در محیط زیست خراسان شمالی که در زنده گیری این پلنگ همکاری و مساعدت نمودند تقدیر و تشکر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز