خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست در گفت‌‌وگو با ایلنا:

بودجه حفاظت محیط زیست جوابگوی حقوق محیط‌بانان هم نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۰۵۲

سال گذشته دولت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای درمان سرطان هزینه کرده است در حالی که بروز این بیماری معمولا به دلیل عدم توجه به محیط زیست و آلودگی‌های موجود در آب، خاک و مواد غذایی رخ می‌دهد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بودجه سازمان حفاظت محیط زیست حتی جوابگوی حقوق پرسنل زحمت کش محیط بانش هم نیست.

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت کنونی محیط زیست کشور در مسیر رسیدن به توسعه پایدار گفت: در حال حاضر از نظر شاخص‌های زیستی، وضعیت امیدوار کننده‌ای نداریم؛ برای نمونه در شاخص‌هایی مانند افت سطح آب زیرزمینی، رویشگاه‌های جنگلی، وضعیت حاصلخیزی خاک و همچنین بحثریزگرد‌ها وضعیت ما بسیار شکننده و نگران کننده است.

وی ادامه داد: اما آنچه امیدواری ایجاد می‌کند، این است که حساسیت مردم و حاکمیت نسبت به حفظ ملاحظات محیط زیستی در کشور افزایش پیدا کرده است به طوری که برای نخستین بار، بزرگ‌ترین تشکل مردمی کشور یعنی هلال احمر تصمیم گرفته که در حفظ محیط زیست پیشگام شود.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اتفاق مهم دیگر این است که سرمایه اجتماعی اکنون معطوف به حفظ آموزه‌ها و موازین محیطی زیستی شده و اگر در این جهت بستر مناسبی برای مردم ایجاد شود تا نرخ مشارکت در حوزه محیط زیست افزایش یابد و همچنین تعداد سمن‌های واقعی محیط زیستی نیز رشد پیدا کند و نگاه امنیتی نیز به آن‌ها کم شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که جلوی تصویب قوانینی که این وضعیت را تشدید می‌کند، گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به بودجه سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: امیدواریم حاکمیت برای اقتدار سازمان متولی طبیعت ایران چه از نظر نرم افزاری و چه از نظر سخت افزاری بودجه بیشتری را در نظر بگیرد، زیرا اکنون بودجه این سازمان حتی جوابگوی حقوق پرسنل زحمت کش محیط بانش هم نیست.

درویش با بیان اینکه این وضعیت ناشی از نوع نگاهی است که همواره در طول تاریخ نسبت به محیط زیست وجود داشته است، گفت: امیدواری ما این است که خواست جمعی منجر به این شود که سازمان محیط زیست به جایگاه واقعی خود برسد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در لایحه بودجه سال ۹۴ برای سازمان حفاظت محیط زیست ۱۸۰ میلیارد تومان بودجه تعریف شده، که این مبلغ ۱۳صدم بودجه کل کشور است و ناچیز بودن این بودجه زمانی مشخص می‌شود که آن را با بودجه ساخت یک سد، مانند سد گتوند در خوزستان که ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشت؛ مقایسه کنیم.

وی تاکید کرد: سال گذشته دولت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای درمان سرطان هزینه کرده است در حالی که بروز این بیماری معمولا به دلیل عدم توجه به محیط زیست و آلودگی‌های موجود در آب، خاک و مواد غذایی رخ می‌دهد؛ در حالی که اگر یک محیط زیست دانا، مقتدر و به روز داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از هزینه‌هایی را دولت در این زمینه کرده است، کاهش دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز