خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه‌ای پنجمین فستیوال تئاتر مونولیو برگزار شد؛

چهار تهیه‌کننده نمایش‌ها را زیر نظر می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۷۳۹

مدیر جشنواره مونولیو از رایزنی‌های خود برای حضور چهار تهیه‌کننده هنگام بازبینی مونولوگ‌های جشنواره و حمایت از آنها برای اجرا خبر داد.

نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره تئاتر مونولیو صبح امروز – جمعه ۲۸ آذرماه – با حضور حسن معجونی مدیر این رویداد هنری و مسئولان بخش‌های مختلف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن معجونی مدیر جشنواره «مونولیو» با بیان اینکه رویکرد پنجمین دوره این رویداد کاملا آموزشی خواهد بود اظهار کرد: با توجه به همین دیدگاه یک مشاور در کنار گروه‌ها حضور خواهند داشت و نویسندگان را همراهی می‌کنند تا در صورت نیاز کاستی‌های متن‌های نوشته شده برطرف شوند.

معجونی ادامه داد: مشاوران کارگردانی هم در کنار شرکت کنندگان در جشنواره مونولیو قرار می‌گیرند و تا مرحله اجرا همراه گروه‌ها هستند. به عنوان نمونه در بخش تهران، امیررضا کوهستانی هنرمندان را هدایت کرد و پس از خواندن متن تا مرحله اجرا ناظر گروه بود.

این هنرمند درباره بخش بین‌الملل نیز توضیح داد: قرار بود امسال ۵ نمایش از کشورهای خارجی برای شرکت در جشنواره حضور داشته باشند که موفق به دعوت از دو گروه شدیم. به این ترتیب دو گروه از کشورهای بلژیک و لهستان این دوره به ایران سفر می‌کنند.

سرپرست گروه تئاتر «لیو» همچنین به اهمیت بخش سفرنامه‌ اشاره کرد و گفت: به رغم اهمیت این موضوع برای ما متاسفانه امسال این بخش حذف شد چون از نظر اقتصادی برای تور گردشگری که صحبت کرده بودیم صرفه اقتصادی نداشت. اما از آنجا که این بخش بسیار برایم اهمیت داشت سفرنامه هند نغمه ثمینی به همراه ۸ نویسنده را حفظ کردیم.

بازیگر نمایش «ایوانف» درباره بخش ویژه جشنواره بیان کرد: بخش ویژه که زمان دریافت متن بخش تهران نام داشت زیر نظر امیررضا کوهستانی مدیریت شد. تمام چیدمان آثار و کارگردانی هنری بر عهده ایشان بود که در نهایت ۶ مونولوگ را برای اجرا انتخاب کرد.

معجونی همچنین درباره بخش «نگاه زن معاصر» توضیحاتی ارائه داد و خاطرنشان کرد: خانم‌ها در این سال‌ها خیلی جدی کار کرده‌اند که عاملی شد این بخش به جشنواره اضافه شود تا تلاش‌های آنها نمود داشته باشد و بگوییم که به این تلاش‌ها توجه داریم. تنها یک نویسنده مرد – محمد منعم - دراین بخش حضور دارد که با متنی همسو در جشنواره شرکت کرده است.

این کارگردان تئاتر استان شیراز را به عنوان دیگر میزبان جدید جشنواره معرفی کرد و گفت: امسال برای نخستین بار جشنواره مونولیو را همزمان در دو استان تهران و شیراز برگزار می‌کنیم که اتفاق بسیار خوبی است. در تهران سالن‌های استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، سالن تازه تاسیس موج نو، تماشاخانه آو و سالن کوچک آموزشگاه استاد سمندریان در تهران میزبان نمایش‌ها خواهند بود و همینطور در استان شیراز سالن استاد هودی با ما همراه می‌شود که گرچه جشنواره در تاریخ نهم دیماه به پایان می‌رسد اما اجراها تا دوازدهم دیماه در این سالن ادامه پیدا می‌کند.

این هنرمند همچنین موسسه فرهنگی و هنری «شهر آفتاب شیراز» را به عنوان یکی از حامیان برگزاری جشنواره معرفی کرد و افزود: سفارت لهستان نیز کمک زیادی به ما کرد و با حمایت‌های این دوستان امکان حضور گروه لهستانی در جشنواره فراهم شد. هتل ستارگان شیراز نیز یکی دیگر از حامیان برگزاری جشنواره است و همینطور من و خانم لیلا پرورش هم سرمایه گذاران این جشنواره هستیم.

سرپرست گروه تئاتر لیو در باره اجرای نمایش های جشنواره در شیراز توضیح داد و گفت: برای اولین بار و به صورت نمادین منتخبین چهار دوره گذشته را برای اجرا به شیراز می فرستیم و گروه بلژیک هم در این استان اجرا خواهد داشت. البته تعداد از گروههای منتخب این دوره هم برای اجرا به شیراز سفر می کنند.

رضا بهبودی که مسئولیت بازخوانی متن‌ها و بازبینی نمایش‌های جشنواره مونولیو را برعهده دارد به ارائه توضیحات پرداخت و گفت: متن‌های دریافتی را فقط از منظر کیفیت خوانش کردیم و تلاش داشتیم تا شیوه‌های روایی تازه، سوژه‌های جدید و تلاش نویسنده در جهت خلق فضای تازه را مد نظر قرار دهیم.

او افزود: کوشش کردیم ۵ نمایش‌نامه از بهترین‌ها را انتخاب کنیم. شاید با نگاه راحت‌تر می‌توانستیم ۱۰ متن انتخاب کنیم اما بعد از مشورت تصمیم گرفیتم ۵ متن معرفی شود.

این هنرمند خاطر نشان کرد: همچنین در گفتگو‌های انجام گرفته قرارشد با شرکت کنندگان همراهی کنیم تا اگر کمکی نیاز داشتند کنار آنها باشیم.

حسن معجونی در ادامه این نشست به برنامه جدید خود برای آشنایی شرکت‌کنندگان با فضای حرفه‌ای تئاتر اشاره کرد و گفت: با چهار سرمایه گذار صحبت کردیم و قرار شد به عنوان تهیه کننده در بازبینی‌ها حضور داشته باشند تا در صورت علاقه از نمایش‌ها برای اجرا حمایت کنند. با توجه به اینکه اکثر شرکت‌کنندگان تازه کار هستند برایم مهم بود که از همین حالا با فضای تئاتر حرفه‌ای آشنا شوند و حضور تهیه کنندگان هنگام اجرا به این دیدگاه کمک می‌کند.

مازیار سیدی، مسئول آموزش جشنواره مونولیو در ارتباط با برنامه‌های جنبی این رویداد توضیح داد و گفت: در این دوره تعدادی کارگاه، نشست آموزشی و برنامه پخش فیلم در نظر گرفتیم که سعی کردیم هزینه‌ها به نوعی دانشجویی باشد و همه بتوانند از این کلاس‌ها استفاده کنند. بر همین اساس چهارشنبه سوم دی ماه برنامه‌ها را با نمایش فیلم تئاتر مونولوگ «در مضار توتون» آغاز می‌کنیم و از آنجا که بخش سفرنامه برای آقای معجونی اهمیت داشت اولین نشست تخصصی را به «مونولوگ و سفرنامه» با نگاهی به آثار " دیوید هر " اختصاص دادیم که توسط آقای احسان نوروزی برگزار می‌شود.

او ادامه داد: روز دوم فستیوال به «جلسه داستان خوانی» با عنوان «زندگی در جهان مونولوگ» اختصاص دارد که توسط علیرضا ایران مهر ‌محمودی برگزار می‌شود.

مسئول بخش جشنواره مونولیو تصریح کرد: جلسه‌های داستان خوانی سه روز ادامه دارد که تنها به علاقه‌مندان هنرهای دراماتیک ارتباط پیدا نمی‌کند و جنبه‌های بین رشته‌ای نیز خواهد داشت. بر همین اساس احتمال دارد درباره نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی و دیگر هنرها صحبت شود و مباحثعلوم انسانی مانند جامعه شناسی و فلسفه نیز در مباحثباشد.

سیدی خاطرنشان کرد: همچنین کارگا ه‌های «مونولوگ نویسی» طی چهار روز در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان زیر نظر آقای علی اکبر علیزاد برگزار می‌شود. روز جمعه نمایش فیلم - تئاتر «نگاه خیره خداوند» نوشته محمد رضایی راد، ساخته ساسان پیروز و ایفای نقش حسن معجونی را به همراه جلسه بررسی برگزار می‌کنیم که در همین روز جلسه‌ای با عنوان «مونولوگ با موقعیت نمایشی» نیز برپا می‌شود.

او تصریح کرد: پخش فیلم - تئاتر «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» نوشته آقای محمد چرمشیر و کارگردانی رضا بهبودی نیز طی روزهای برگزاری به نمایش درمی‌آید. دو نمایش‌نامه نوشته دیوید هر برای نمایش‌نامه خوانی در بخش «سفرنامه مونولوگ» در دست ترجمه است که احتمالا نمایش‌نامه‌های " برلین " و " دیوار " تا آن زمان آماده شوند.

مسئول بخش آموزش جشنواره مونولیو در پایان گفت: باید به این نکته هم اشاره کنم که در پی این هستیم بتوانیم شرایطی فراهم کنیم متن‌های منتخب مونولوگ امسال؛ در دوره آینده جشنواره اجرا شوند.

مریم سپهری، مدیر روابط عمومی جشنواره مونولیو نیز در ابتدای این نشست توضیحاتی درباره متقاضیان شهرستان ارائه داد. بر اساس این توضیحات پس از انتشار فراخوان تعداد سی و هفت متن از شهرهای آمل، شیراز، قزوین، جیرفت، بیرجند و دیگر استان‌های کشور به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از بررسی توسط رضا بهبودی و ساسان پیروز ۵ نمایش‌نامه برای اجرا انتخاب شدند و با انصراف یک نویسنده به چهار متن رسید.

پنجمین فستیوال تئاتر مونولیو از سوم تا نهم دی ماه برگزار می‌شود که طبق اعلام مسئولان، بلیت‌ها‌ توسط سایت تیوال در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز