خبرگزاری کار ایران

۷۰ نفر از کارگران «زاگرس خودرو» ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند / تکذیب میزان معوقات از سوی کارفرما

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۲۷۵

«در اسفندماه سال ۹۱ که زاگرس خودرو به سبب افزایش مشکلات مالی با بیش از ۴۰۰ کارگر تعطیل شد، فقط حدود ۴۰ نگهبان دراین کارخانه باقی ماندند و این نشان دهندهٔ تعهد این کارگران به کارخانه بود، بنابراین درست نیست که برای دریافت قانونی‌ترین خواسته‌هایشان با بی‌اعتنایی کارفرما مواجه شوند.»

کارگران کارخانه زاگرس خودرو می‌گویند حدود ۷۰ نفر از کارگران بخش‌های مختلف این کارخانه در استان لرستان ۵ ماه حقوق و معوقات حقوقی طلبکارند.

یکی از کارگران شاغل در کارخانه «زاگرس خودرو» در بروجرد از بیش از ۵ ماه تأخیر در پرداخت حقوق۷۰ کارگر قراردادی این کارخانه خبرداد و گفت: حدود ۷۰ نفر از کارگران شرکت زاگرس خودرو که در بخش‌های مختلف، انتظامات و بخشی از مشاغل مدیریتی این شرکت فعالیت دارند حقوق و مزایای ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته و فروردین، اردیبهشت و آبان ماه سال جاری را دریافت نکرده‌اند.

یکی از کارگران در ارتباط با وضعیت فعلی کارخانه زاگرس خودرو گفت: از خرداد ماه که کارخانه با شرکت پارس خودرو قرار داد بسته وضعیت تولید خوب است و به نظر نمی‌رسد این واحد تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه باشد اما مشخص نیست چرا مطالبات کارگران پرداخت نشده است.

این کارگر که نخواست نامش منتشر شود در ادامه اضافه کرد: علی رغم پیگیری‌هایی که انجام دادیم مسولین کارخانه می‌گویند که تعهدی در قبال پرداخت معوقات پیش از عقد قرارداد با پارس خودرو ندارند.

وی گفت: متاسفانه پیگیری‌هایمان به نتیجه‌ای نرسیده و مسولین کارخانه، شرکت پارس خودرو را موظف به پرداخت بدهی و معوقات کارگران می‌دانند.

وی با بیان اینکه مشکلات معیشتی این ۷۰ کارگر به تبع عدم دریافت حقوق روز به روز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: در اسفندماه سال ۹۱ که زاگرس خودرو به سبب افزایش مشکلات مالی با بیش از ۴۰۰ کارگر تعطیل شد، فقط حدود ۴۰ نگهبان دراین کارخانه باقی ماندند و این نشان دهندهٔ تعهد این کارگران به کارخانه بود، بنابراین درست نیست که برای دریافت قانونی‌ترین خواسته‌هایشان با بی‌اعتنایی کارفرما مواجه شوند.

وی ادامه داد: بدون تردید بی‌توجه‌ای کارفرما به مشکلات کارگران در کیفیت محصولات اثرگذار است و نباید کارگرانی که به امید آینده بهتر در زمان تعطیلی کارخانه ازاموال آن محافظت کردند، امروزدچار بلاتکلیفی در تامین معاش‌شان شوند.

کارفرما: حقوق معوقه داریم اما نه ۵ ماه

در حالیکه منابع کارگری ایلنا در کارخانه زاگرس خودرو مدعی به تعویق افتادن پنج ماه از مطالبات مزدی و حقوقی خود هستند، مدیر کارخانه زاگرس خودرو در گفتگو با ایلنا ضمن تکذیب خبر معوقات چند ماههٔ کارگران این شرکت گفت: شرکت زاگرس خودرو خود را متعهد به پرداخت بی‌کم و کاست حقوق کارگران می‌داند و این خبر که کارگران ۵ ماه حقوق و مزایا طلبکارند صحت ندارد.

گودرزی گفت: تنها عیدی و حقوق فروردین ماه پرداخت نشده و بعد از آن اگر چه با تاخیر، اما تمام پرداخت‌ها انجام شده است. البته ممکن است کارگری حقوق یک ماه را دریافت نکرده باشند اما به جای آن چندین بار مساعده دریافت کرده که در سیستم مالی ثبت شده است ولی آن را در نظر نمی‌گیرد.

مدیر کارخانه زاگرس خودرو اضافه کرد: کارخانه زاگرس خودرو در سال ۹۱ به دلیل مشکلات مالی تعطیل شد اما ما هرگز کارگرانمان را تعدیل(اخراج) نکردیم الان هم بنا بر این است که تا زمانی که می‌توانیم کارگر را در کارخانه نگه داریم تا به محض بهتر شدن شرایط پرداخت، معوقات مالی آنان را نیز پرداخت کنیم.

گودرزی علت این عدم پرداخت را، متوقف شدن فعالیت شرکت عنوان کرد و گفت: علت اینکه سنوات و عیدی و حقوق فرودین ماه پرداخت نشده این است که شرکت زاگرس خودرو به دلیل مشکلاتی که پیش آمد عملا در آن مقطع فعالیتی نداشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته قراردادی با شرکت پارس خودرو برای تولید خودرو نیسان پیک آپ ژاپن داشتیم که تا آخر آذر ماه طول کشید و پایان آذر ماه با توجه به مشکلات جانبی که بین پارس خودر و وشرکت ژاپنی پیش آمد و همچنین بحثتحریم‌ها، دیگر برخی از قطعات ارسال نشد و مشکلاتی به وجود آمد که ما نتوانستیم محصول خودرو نیسان را تولید کنیم. با این وجود شرکت زاگرس خودرو تلاش کرد همهٔ ۱۴۰ نفر کارگرش را حفظ کند و به آن‌ها این نوید را بدهد که در آینده قطعا شرایط بهتر خواهد شد.

گودرزی گفت: خوشبختانه از ابتدای خرداد ماه سال جاری با شرکت پارس خودرو قرارداد جدیدی بسته شد که با توجه به این قرارداد وضعیت تولید بهتر از قبل شده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره حقوق معوقه نگهبانان گفت: نگهبانان بیشتر معوقات را در بین کارگران دارند و در شرایط رکود کارخانه، از نیروهایی بودند که برای حفظ آن تلاش کردند و نباید پرداخت معوقاتشان به تاخیر بیافتد.

گودرزی ادامه داد: در آن دوره همه تلاش کردند تا به صورت یک تیم منسجم این شرایط سخت را پشت سر بگذاریم. از کارگران تا مدیران بخش‌های مختلف شرکت. اگرچه ممکن است معوقات حقوقی وجود داشته باشد اما به این هم توجه کنید که به خصوص در استانهای محرومی چون لرستان راه حل بسیاری از شرکت‌ها در چنین شرایطی که قرارداد به پایان می‌رسد، تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه است. خوشبختانه زاگرس خودر از هیچکدام از این دو گزینه استفاده نکرده و شرایط به گونه‌ای پیش رفته تا حفظ کارخانه با وعدهٔ پرداخت به موقع معوقات الویت پیدا کند.

مدیر کارخانه در ارتباط با زمان پرداخت معوقات کارگران زاگرس خودرو گفت: بیلان واریزی شرکت پارس خودرو و تراز مالی آن بابت تمام هزینه‌های کارخانه شامل حقوق کارگران و هزینهٔ سایر کارهایی که توسط زاگرس خودرو به عنوان پیمانکار انجام می‌شود به دقت محاسبه شده و یک ریال اضافه به ما پرداخت نمی‌شود تا بتوانیم به وسیلهٔ آن معوقات کارگران را پرداخت کنیم. به محض اینکه صورت وضعیت صفر شود و مبلغ اضافه‌ای در حساب کارخانه باشد، قطعا نسبت به پرداخت معوقات اقدام می‌کنیم چون می‌دانیم نتیجهٔ آن با انگیزه‌تر شدن کارگران برای ادامه کار است.

وی همچنین به عدم پرداخت سنوات کارگران این شرکت در پایان هر سال اشاره کرد و گفت: بیشتر شرکت‌های خصوصی معمولا پایان هر سال سنوات کارگران را پرداخت می‌کنند تا از ایجاد بار مالی برای سال آینده جلوگیری شود. یکی از کارهایی که شرکت زاگرس خودرو در راستای تامین حداقلی آتیه کارگران انجام می‌دهد عدم پرداخت سنوات در پایان هر سال به دستور هیئت مدیره است چون ما معتقدیم با جمع شدن سنوات و پرداخت آن در انتهای قرارداد سهم بیشتری عاید کارگر خواهد شد که به تامین آتیه‌اش هم کمک خواهد کرد.
در ارتباط با وضعیت پرداخت معوقات حقوقی کارگران زاگرس خودرو و این گفته که کارخانه پرداخت معوقات قبل از قرارداد با پارس خودرو را به این شرکت واگذار کرده، گفت: چنین چیزی غیر ممکن است. کارخانه به هر صورت در قبال کلیه بدهی‌هایی که به کارکنان دارد مسول است و اگر بدهی وجود داشته باشد باید توسط کارخانه پرداخت شود. و اگر کسی گفته باشد که ما به تعهدات قبلی توجهی نداریم این کذب محض است. وی همچنین تاکید کرد: ما در حقوق هر ماه کارگران یک معوقه‌ای را هم در نظر می‌گیریم با توجه به صورت وضعیتی که انجام می‌دهیم معوقات هم در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکارخانه زاگرس خودرو همچنین با بیان اینکه شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که بتوانیم به خوبی از عهدهٔ تعهداتمان بربیایم گفت: علی رغم تمام مشکلات، تلاش کرده‌ایم به هر شکلی شده ولو با تاخیر نسبت به پرداخت معوقات حقوقی و مطالبات کارگران درست عمل کنیم اما واقعیت این است که نقدینگی به گونه‌ای نیست تا بتوانیم به موقع مطالبات کارگران را پرداخت کنیم. و

وی همچنین در پایان این گفتگو از بستن قرارداد جدید با مدیران خودرو برای تولید‌ام وی‌ام خبرداد و گفت: در صورتیکه این قراردادبه نتیجه برسد ما ظرف چند ماه آینده یک ریال بدهی و معوقات به کارگران نخواهیم داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز