خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی:

برهم زدن سخنرانی‌ها کار غلطی است / تحمل کردن را در دانشگاه تمرین کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۲۶۶

نمی توانید به یک محیط علمی بگویید نسبت به دردهای موجود در جامعه ابراز حساسیت نکند. زیرا حتما دردهایی در جامعه وجود دارد که دانشگاهیان آن را بر تحقیق و پژوهش مقدم بدارند.

یادگار امام خمینی(ره) گفت: بر هم زدن سخنرانی شخصیت های مختلف که به تازگی در دانشگاهها باب شده کار ناپسندی است و مخالفان و موافقان باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت‌الله سیدحسن خمینی شب گذشته در مراسم بزرگداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش که در تالار اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: مهم ترین ویژگی برای توجه به امر پژوهش، ایجاد فضایی آرام در محیط‌های پژوهشی و دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه آرامش نخستین شرط مکانی است که در آن اندیشه ورزی می شود، گفت: هز آنچه در طول تاریخ رخ داده و پیرامون مراکز قدرت شکل گرفته و پیشرفت کرده است.

یادگار امام خمینی(ره) با تبیین تفاوت های پیامبران و نخبگان ادامه داد: پیامبران در سیر صعودی جامعه قرار ندارند و هر زمان که جامعه به سمت قهقرا حرکت کند ظهور می کنند.

وی اضافه کرد: نخبگان و دانشمندان در مسیر صعود جامعه قرار دارند و نتیجه یک جامعه هستند به همین دلیل جامعه‌ها مدیون پیامبران هستند و در نقطه مقابل، نوابغ وجود دارند که پیشرفت‌ خود را مدیون جامعه هستند ولی پیامبران و آنان که رسالت پیامبرگونه دارند مدیون جامعه نیستند.

آیت الله سیدحسن خمینی در ادامه به تبیین مولفه‌‌های آرامش پرداخت و ابراز کرد: آرامش را می‌توان به سه نوع تعبیر کرد، نوع اول آرامش قبرستانی و بلاموضوع است مرده‌ها آرام هستند ولی انسانیت و اندیشه ندارند، آرامش دوم آرامش وجودمان است و به معنای دیگر آرامش پادگانی است لذا ممکن است التهاب در فرد وجود داشته باشد ولی به خاطر دستور مافوق آرامش را برقرار کند،

استاد حوزه علمیه قم افزود: آرامشی که مد نظر دانشگاه و اماکن پژوهشی بوده آرامشی است که التهاب در آن وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و محیط‌ های علمی ما جزیره نیستند گفت: اینان جزئی از این کشور هستند و در صورتی که به دنبال تحول و گسترش تولید علم در کشور هستیم نمی شود فقط به حوزه‌های آموزشی و پژوهشی توجه و بقیه جوامع را فراموش کرد.

آیت الله سیدحسن خمینی تصریح کرد: در صورتی که در جامعه ای فقیر و عقب افتاده داشته باشیم نمی تواینم به رشد علمی دست یابیم و برای پیشرفت علم باید پله های پیشرفت و ترقی را خارج از جامعه دانشگاهی ایجاد کنیم تا جوامع دانشگاهی رشد کند. وی با تاکید براینکه در پیشرفت یک فرد، تمام مجموعه‌های کشور دخالت دارند گفت: تنها با فراهم کردن امکانات ‌نمی شود موجبات پیشرفت کامل یک فرد شد بلکه باید تمام جنبه‌ های زندگی فردی و اجتماعی را توجه کرد تا به میزانی رشد کند که بتواند به نقطه‌های اوج دست یابد.

یادگار امام خمینی(ره) با بیان اینکه آزاداندیشی از دیگر لوازم حوزه پژوهش است تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از ۱۰ سال است که مبحثکرسی‌ های آزاداندیشی را مطرح کرده‌اند و به هر مناسبتی به این مسئله تاکید می کنند.

وی اضافه کرد: ما وظیفه داریم موانعی که بر سر راه آزاد اندیشی و جود دارد از میان برداریم تا بتوانیم به رشد و تعالی برسیم.

آیت الله سیدحسن خمینی با اشاره به مسئله بر هم زدن سخنرانی شخصیت های مختلف که به تازگی در دانشگاهها باب شده است گفت: نباید این اقدام صورت بگیرد و مخالفان و موافقان در کنار یکدیگر جمع شوند و به صورت شایسته انتقاد کنند.

وی ادامه داد: بالابردن آستانه تحمل و شجاعت لازمه آزاداندیشی است و اگر فکر کنیم که بدون آزاداندیشی به نقطه اوج و پیشرفت علمی دست خواهیم یافت در اشتباه مطلق به سر می بریم.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید براینکه گوینده باید شجاعت بیان و شنونده باید تحمل شنیدن داشته باشد گفت: اگر چنین رخ ندهد و اشکالاتمان مطرح نشود اصلاح نخواهیم شد.

وی با اشاره به نوع بحثهای طلبگی بیان کرد: این بحثها با داد و هوار و پرخاشگری همراه است، و اگر لوازم تحقیق و پژوهش رعایت شود از همین حوزه‌های علمیه، انقلاب در می‌آید ولی اگر لوازم آن فراهم نباشد در همین حوزه‌های علمیه افراد متحجر بیرون می آیند.

آیت الله سیدحسن خمینی فلسفه انتظار را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر فلسفه انتظار در جایگاه خودش قرار گیرد از درونش انقلاب در می‌ آید ولی اگر در جایگاه خودش قرار نگیرد انجمن حجتیه بیرون می آید

وی خاطرنشان کرد: اگر لوازم پژوهش رعایت شود از دانشگاه آزاد هزار پژوهشگر در می‌آید و در صورتی که به لوازم آن تن ندهیم به نتیجه نخواهیم رسید.

یادگار امام خمینی(ره) همت و عزم دانشجو را از دیگر لوازم پژوهش بیان کرد و گفت: باید بیشتر عمل کنیم و کمتر حرف بزنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز