خبرگزاری کار ایران

ظریف:

دولت و ملت ایران با صلابت بر تمام خواسته های به حق خود ایستاده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۸۲۶

دولت و ملت ایران با صلابت بر تمام خواسته های به حق خود در چارچوب قوانین و نرم­های بین المللی ایستاده­ اند و هرگز مرعوب و مغلوب بدخواهی شوالیه­ های سیاهی و تاریکی نخواهند شد

«بنیادهای به هم وابسته صلح و امنیت جهانی» مقاله ای است که روز جمعه به قلم وزیر امور خارجه کشورمان در نشریه اتریشی سوسایتی‬ منتشر شد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف در این مقاله نوشته است: واقعیت آن است که نگاه جمهوری اسلامی ایران به­ ویژه رئیس جمهور روحانی به اتریش یک نگاه ویژه و مبتنی بر احترام و برادری است که ریشه در تاریخی از پیوندهای مبتنی بر بنیادهای فرهنگی، علمی و اقتصادی دو کشور دارد. خوشبختانه اراده سیاسی بسیار خوبی که در رهبران دو کشور برای گسترش همکاری ها وجود دارد، شرایط خوبی را برای گسترش این پیوندها در همه زمینه ­ها فراهم آورده است. باور دارم که با استفاده از فرصت­ ها و ظرفیت­ هایی که هم اکنون در هر دو طرف موجود است، می توانیم افق ­های جدیدی را در روابط دوجانبه بگشائیم.

وی می افزاید: صحنه کنونی روابط بین الملل شرایط، فرصت ها و در عین حال چالش های گوناگونی را پیش روی تمامی کشورها قرار داده است. تقریبا دیگر نمی توان مشکل یا موضوعی را مختص یک کشور یا یک منطقه تعریف کرد. جهان امروز گرچه با جهش هایی بلند در زمینه دانش و فن آوری و تکنولوژی پیشرفته به سوی یکپارچگی بیشتر قدم برمی دارد، اما در عین حال با مشکلاتی دست به گریبان است که به همان اندازه جهانی و همگانی هستند و حل آنها جز در سایه همکاری های دوجانبه و چند جانبه و رایزنی های منطقه ای و بین المللی و تقویت اعتماد متقابل میان کشورها میسور نیست؛ اصل تعامل و گفتگو در شمار ضرورت های راهبردی برای همه دولت ها و کشورهایی است که به آینده امن بشریت و جهان دور از خشونت می اندیشند.

در بخش دیگری از این مقاله ظریف ضمن اشاره به شرایط حساس و شکننده مناطق مختلف جهان از جمله منطفه خاورمیانه می افزاید: آنهایی که تاریخ برایشان تنها ورق نوشته هایی رها در گردبادهای زمان­ های دور نیست، به خوبی در می­ یابند که این امور تهدیدهایی نیستند که در یک جا محصور بمانند و خود را در جغرافیای خاصی محدود سازند. مهاجرت­های دسته جمعی، پرخطر و بی رویه به جهان غرب اثرات ناامنی و فقر را به همه ما گوشزد می کنند؛ به­ سادگی پیداست که تروریسم و افراط گرایی کوری که در برخی از کشورهای منطقه گسترش یافته، در حال سرریز به نقاطی است که تا دیروز منطقه امن و بی خطر شمرده می ­شدند. تنوع و تکثر ملیت­ هایی که در گروه­های تروریستی مشاهده می­ شوند، بهترین گواه برای چنین دریافتی است و لازمه مبارزه موثر با این تهدیدها هوشیاری، همکاری، تعامل و رفتار حکیمانه و مآل اندیش رهبران تمام کشورها و رایزنی­ های مستقیم و مستمر آنها با یکدیگر است.

ظریف ادامه می دهد: همه ما باید بپذیریم که تنها از طریق گفتگو و نه تهدید و نه تحقیر و نه تحریم و تنها با تکیه بر مشترکات گسترده ای که تمام ملت ها با یکدیگر دارند و با احترام به اصول حقوق بین الملل و با پذیرش حقوق و کرامت انسانی، جوامع و دولت ها ستون های بنای صلح را محکم تر سازیم و بر اساس موضع برابر و مصالح مشترک و احترام متقابل و با در نظر گرفتن منافع همه کشورها سازوکارهایی با ثبات تر را برای امنیت و صلح بین ­المللی طراحی کنیم. این اعتقاد قلبی ما است که شکوفایی و توسعه تمام کشورهای جهان در پیوندی مستقیم با یکدیگر بوده و بر همین بنیاد همچون گذشته بر اصل گفتگو و تعامل سازنده و بر تلاش های مشترک برای حل و فصل مسائل و معضلات جهانی تاکید داریم.

وزیرخارجه کشورمان با اشاره به حقوق مسلم ایران در داشتن فناوری هسته ای صلح آمیز، تاکید می کند: تردیدی در کار نیست که دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران با صلابت و استواری تمام بر تمام خواسته های به حق و قانونی خود در چارچوب قوانین و نرم­ های شناخته شده بین المللی ایستاده­ اند و هرگز مرعوب و مغلوب بدخواهی شوالیه­ های سیاهی و تاریکی نخواهند شد. با وجود این، مردم ایران همواره نشان داده اند که ملتی صلح جو و خواهان تعامل با هر ملتی هستند که دستی را به دوستی و نه به قصدی دیگر به سوی آنها دراز می­ کند؛ چنین دستی در فرهنگ ما همواره سزاوار به گرمی فشردن است.

در ابتدای این مقاله ظریف با اشاره به چند دوره مذاکره میان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱ + ۵ در شهر وین می نویسد: حکم ادب است که از دولت و مردم فرهنگ دوست، خوب و مهربان جمهوری اتریش تشکر کنم. از وزیر محترم امور خارجه و معاونان ایشان نیز که برای برگزاری موفقیت آمیز این نشست ها تلاش نموده ­اند، سپاسگزاری می ­کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز