خبرگزاری کار ایران

علی مطهری در دانشگاه یزد:

اصل ولایت فقیه محدود کننده آزادی بیان نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۸۱۹

نقطه قوت روحانیت شیعه استقلال از دولت٬ و نقطه ضعفش می‌تواند عوام زدگی باشد. اختصاص بودجه‌های دولتی به روحانیت٬ موجب سلب شجاعت روحانیت خواهد شد.

علی مطهری گفت: اصل ولایت فقیه محدود کننده آزادی بیان نیست. روحانیت باید آگاه باشد که وجود اصل ولایت فقیه، محدود کننده نظرات علمای دیگر نیست و تاکید رهبرانقلاب نیز بر همین موضوع است که همگان بتوانند نظرات خود را طرح کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، نماینده مردم تهران در مجلس نهم شامگاه ۲۴ آذرماه در جمع پرشور دانشجویان دانشگاه یزد حضور یافت و درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: وحدت فلسفی را برای این دو نهاد مهم قائل نیستم چون نمی‌خواهیم این دو یکی شوند، ولی وحدت در اهداف و آرمان‌ها انتظار بجایی است.

مطهری گفت: اگرچه ۲۷ آذر به یاد شهادت آیت ا… محمد مفتح نامگذاری شده ولی طلایه داران این وحدت، آیت‌الله شهید مطهری، مرحوم آیت‌الله طالقانی و مرحوم مهندس بازرگان هستند. که به نظرم نقش شهید مطهری بیش از دیگران بوده است.

فرزند شهید مطهری در ادامه به بیان آسیب‌های پیش روی روحانیت شیعه و اهل تسنن پرداخت و گفت: نقطه قوت روحانیت شیعه استقلال از دولت٬ و نقطه ضعفش می‌تواند عوام زدگی باشد.

وی افزود: نقطه ضعف روحانیت اهل سنت وابستگی به دولت است و چون وابسته به مردم نیست، قدرت راه اندازی حرکت‌های اجتماعی را ندارد. از این رو حرکت‌های اصلاحی اجتماعی همانند آنچه توسط روحانیت شیعه رخ داده، در بین روحانیت اهل سنت کمتر دیده می‌شود.

مطهری در این باره به علت‌شناسی عدم پیروزی نهضت ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ پرداخت و از قول شهید مطهری گفت: باید در حرکت‌های اجتماعی به نخبگان علمی و اجتماعی بیشتر توجه کرد.

علی مطهری اضافه کرد: شهید مطهری تاکید دارد که روحانیت نباید پست‌های دولتی را بپذیرد مگر آنکه فردی ذی‌صلاح برای آن کار نباشد. شهید همچنین تاکید دارد که روحانیت باید از دولت‌ها مستقل بماند.

وی افزود: روحانیت باید آگاه باشد که وجود اصل ولایت فقیه، محدود کننده نظرات علمای دیگر نیست و تاکید رهبرانقلاب نیز بر همین موضوع است که همگان بتوانند نظرات خود را طرح کنند.

این نماینده مجلس افزود: آسیب دیگر پیش روی روحانیت، مدرک‌گرایی است. افتخار یک روحانی نباید به دکتر بودنش باشد، و باید بجایی برسیم که مدارج حوزوی بسیار بالا‌تر از مدارک دانشگاهی باشد.

وی ادامه داد: برخی القاب حوزوی و دانشگاهی مثل آیت الله و دکتر و… دل‌ها را از یکدیگر دور می‌کند.

فرزند شهید مطهری، آسیب دیگر روحانیت را آزادی پوشیدن لباس روحانیت دانست و گفت: نباید به گونه‌ای باشد که هرکس براحتی بتواند به اینجایگاه برسد.

وی در ادامه، اختصاص بودجه‌های دولتی به روحانیت را موجب سلب شجاعت روحانیت عنوان کرد.

مطهری همچنین در ادامه سخنان خود در خصوص جایگاه دانشگاه در جامعه گفت: باید مباحثاخلاقی و تهذیب نفس بیشتر در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: حوزه‌ها باید از روش‌شناسی و موضوعات جدید استفاده کنند و دانشگاه‌های ما هم باید در اعتقادات و اخلاق از حوزه استفاده کند.

این مراسم باحضور حدود ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه یزد برگزار شد و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی یزدی نیز در این مراسم حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز