خبرگزاری کار ایران

وداع حاضران در مراسم تشییع انوشیروان ارجمند با این هنرمند؛

بهار: ممنون که اجازه دادی دخترت باشم

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۷۷۵

در روز مرگ برادرم یک ساعت ونیم آنتن رسانه ملی متعلق به او بود که این رویداد برای کمتر کسی اتفاق می‌افتد، او اجر صبرهایش را گرفت.

دختر انوشیروان ارجمند از پدرش برای اینکه اجازه داد دخترش باشد؛ تشکر کرد و برزو به گفته‌ای از پدرش اشاره کرد که می‌گفت: از صدای دست مردم می‌‌فهمیم که روی صحنه چه کرده‌ایم. بعدهم گفت: من هم به دور از حاشیه از شما می‌خواهم به افتخار او دست بزنید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر ماه پیکر انوشیروان ارجمند مقابل تالار وحدت تشییع شد.

در این مراسم که با اجرای جواد یحیوی اداره می‌شد؛ در ابتدا علی مرادخانی(معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به سخنرانی پرداخت. او با تسلیت به خانواده ارجمند و حضار به ویژگی‌های بارز آن عزیز از دست رفته اشاره کرد و گفت: انوشیروان مهربان، عزیز و زلال بود و همیشه از دوستی و درستی او در جمع صحبت می‌شد.

مرادخانی با بیان این مطلب که یک ماه قبل با انوشیروان در مراسمی در مشهد حضور داشتم، خاطرنشان کرد: حال جسمی ایشان خوب بود و این تاسف است که خیلی ناگهانی این اتفاق پیش آمد. از خداوند می‌خواهم روحش را شاد کند و آرزوی تعالی و علو درجات را برای او دارم.

حضور او اعتبار کارهای معمولی بود

در ادامه احمد مسجدجامعی(عضو شورای شهر تهران) در ابتدای سخنان خود به ویژگی‌های برجسته شخصیتی ارجمند اشاره‌ای کرد و ادامه داد: او با وجود آنکه تاثیر ویژه‌ای در جایگاه‌های مختلف داشت؛ اما برای خود جایگاه ویژه‌ای قائل نبود و در کنار حضور در کارهای فاخر تن به بازی در فیلم‌های معمولی می‌داد که با حضور او آن اثر دارای اعتبار شود.

مسجدجامعی با آرزوی روزهای بهتر برای جامعه هنری گفت: خوشحالم که تمام خانواده آن بزرگوار در هنر صاحب‌نظر هستند و برای استاد طلب رحمت و مغفرت دارم.

نمایش زیبای ملک‌الموت در گلچین آدم‌ها

حسین پاکدل نیز به نمایندگی از جامعه هنری در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: ملک الموت چه نمایش باشکوهی ترتیب می‌دهد ودر قالب قامت یک کارگردان بزرگ؛ خوب‌ها را گلچین می‌کند.

او گفت: ظاهرا حضرت ملک الموت هم هنرمند خفته در زیر خاک را به هنرمند فعال روی صحنه ترجیح می‌دهد اما در میان آدم‌ها تنها معلمین و هنرمندان هستند که از مرگ هراسی ندارند. هنرمندان جاودانگی را با خودشان به همراه دارند و زندگی را اینگونه قابل تحمل می‌کنند.

آوار پیکرش را به مرگ هدیه کرد

او در وصف زندگی کردن انوشیروان ارجمند گفت: من چنان زندگی خواهم کرد که وقتی مرگ به سراغم آمد جز آوار پیکرم چیزی برای او نداشته باشم و او واقعا این چنین زیست. به گونه‌ای که در هر اثری که حضور داشت مانند امام علی(ع)، تفنگ سرپر و ‌روزی روزگاری چنان شخصی از او می‌بینم که در اثری از انوشیروان ارجمند در آن نقش یافت نمی‌شود.

پاکدل ادامه داد: من دوست دارم همیشه در ذهنم او را در هیبت و اقتدار همیشگی‌اش نگه دارم.

انوشیروان مرد نقش‌های سخت بود

پرویز پورحسینی نیز گفت: آنچه که از انوشیروان ارجمند در ذهن ما نقش بسته؛ هنرمندی باسواد، بی‌ادعا، سختکوش و بی‌حاشیه بود. او مرد روزهای سخت و نقش‌های سخت بود که هیچ وقت برای هنرش بر مردم فخر نفروخت.

او ادامه داد: کسانی که مولد و مردمی بوده‌اند و پاک زندگی کردند. این عزیز شامل این افراد می‌شود که با مرگشان تنها کوچ می‌کنند. از خداوند متعال می‌خواهم روح این عزیز مورد مغفرت و رحمت الهی قرار دهد.

بدون حاشیه و انسانی زندگی کرد

ایرج راد(رئیس خانه تئا‌تر به نمایندگی از هنرمندان تئا‌تر) گفت: انوشیروان چه آرام از میان ما رفت. او آرام زیست و با عشق به مردم به بازی کردن واقعیت و حقیقت پرداخت. هنرمندان روی صحنه حضور پیدا می‌کنند و زندگی می‌کنند تا آنچه که حقیقت، راستی و پاکی است را عیان کنند.

راد با بیان این مطلب که انوشیروان همواره با آرامش خود به ما درس می‌داد که از این هیاهو بپرهیزید و با انسانیت کنار هم زندگی کنید؛ ادامه داد: انوشیروان دور از حاشیه و انسانی زندگی کرد و همواره می‌خندید و خنده او همراه با خس خس‌های گلویش دلچسب بود. من از طرف اهالی تئا‌تر رفتنش را تسلیت می‌گویم. دوستش داریم و دوستش خواهیم داشت.

امروز گوهری را از دست دادیم

حجت‌الله ایوبی(معاون سینمایی) دیگر سخنران مراسم بود که با تسلیت به اهالی فرهنگ و هنر به ویژه سینماگران و همسر، پسر، دختر و برادر آن مرحوم گفت: امروز برای همه ما و برای همه کسانی که با فرهنگ و هنر سر وکار دارند؛ تلخ است. امروز گوهری را از دست دادیم و مسافری از میان ما به آن سو می‌رود که یاد، ‌خاطرات ونامش هرگز فراموش نخواهد شد.

ایوبی در ادامه به خواندن شعری از مولانا پرداخت که اولین بیت آن این گونه آغاز می‌شد: به روز مرگ چو تابوت وز روان باشد / گمان مبر که مرا درد این جهان باشد.

یک ساعت‌ونیم آنتن رسانه ملی برای انوشیروان بود

داریوش ارجمند، انوشیروان را به‌عنوان یک رفیق همکار و کسی که حق استادی بر او داشته است؛ معرفی کرد و اشاره‌ای به حضور در برنامه زنده تلویزیونی در روز مرگ بردارش داشت: ۲۰:۳۰شب یکشنبه‌‌ همان روزی که انوشیروان ساعت ۴ بعداز ظهر دار فانی را وداع گفت؛ من در برنامه تلویزیونی دعوت داشتم و در تمام یکساعت ونیم روی آنتن از برادرم گفتم. کمتر زمانی پیش آمده که رسانه ملی در مرگ کسی یک ساعت ونیم برای او برنامه زنده تلویزیونی داشته باشد اما انوشیروان اجر صبرش را گرفت.

راه مرشدم را با ایستادگی ادامه می‌دهم

در ادامه بهار ارجمند تنها دختر مرحوم انوشیروان ارجمند سخنرانی دلسوزی را انجام داد و از پدرش بابت اینکه اجازه داد او دخترش باشد تشکر کرد و به مرشدش قول داد در صحنه‌ها با قدرت ایستادگی راهش را ادامه دهد.

همانند پدرم بی‌حاشیه زندگی خواهم کرد

در پایان برزو ارجمند ضمن تشکر از حضور عزیزان گفت: من جلوی این همه آدم می‌خواهم به پدرم قول بدهم همانطور که او بی‌حاشیه بود بی‌حاشیه زندگی کنم قول پسر خوبی باشم و سر به زیر کارم را انجام دهم.

او با تاکید بر علاقه پدرش به نظم از حاضرین خواست نماز میت او را با نظم و فاصله و بدون هیاهو برگزار کنند.

برزو ارجمند اشاره‌ای به صحبت پدرش داشت و گفت: همیشه زمانی که اجرای نمایش به پایان می‌رسید؛ پدرم می‌گفت از صدای دست مردم می‌شود فهمید که چه کار کرده‌اید و من هم از شما می‌خواهم به افتخار او دست بزنید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز