خبرگزاری کار ایران

دیدار رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با مراجع عظام تقلید

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۷۱۹

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پس از بازگشت از مصر جهت ارائه گزارشی از حضور خود در کنفرانس قاهره با تنی چند از آیات عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پس از بازگشت از مصر جهت ارائه گزارشی از حضور خود در کنفرانس قاهره با تنی چند از آیات عظام تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و به دعوت شیخ الازهر در کنفرانس «مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری» جامعة الازهر شرکت کرده بود، پس از بازگشت از مصر، در دیدار با حضرات آیات صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی گزارش برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در این سفر راارائه کرد.

آیت‌الله صافی در این دیدار خطاب به احمد مبلغی گفت: بنده از اینکه به عنوان نماینده شیعه و به جهت نزدیک‌تر شدن روابط دو ملت دوست ایران و مصر از طرف الازهر دعوت شده و مسافرت کردید خوشحال شدم و انشاء‌الله این رفت و آمد‌ها ادامه داشته باشد و باعثتقویت روابط شود.

وی با اشاره به خصلت‌های ممتاز مردم مصر افزود: ملت مصر از ابتدا دوستدار خاندان پیامبر(ص) بوده‌اند و هم اکنون هم حضور با شکوه و پر شور و اشتیاق آن‌ها در مشاهد مشرفه آنجا، نشان از همین دارد.

وی افزود: در نشریه‌ای نقل کرده بودند که مدیر پُست قاهره گفته بود در یکی از سال‌ها حدود یک میلیون عریضه خطاب به حضرت سیدالشهدا(ع) توسط مردم با پُست ارسال شده که همه را تحویل تولیت مسجد رأس‌الحسین‌(ع) دادیم. این‌ها همه نشانه‌های دوستی خاندان پیامبر(ص) توسط مردم مصر است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی ضمن اشاره به فعالیت‌های درخشان و بی‌نظیر حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) در زمان حیاتشان نسبت به تقریب بین مذاهب، گفت: فعالیت‌ها و برنامه‌های ایشان نسبت به روابط بین مذاهب مختلف اسلامی و نیز رابطه ایشان با الازهر مصر در حد بسیار عالی بود و باید‌‌ همان برنامه‌ها هم اکنون الگو برای روابط فیمابین قرار بگیرد.

وی با اشاره به وجود علمای بزرگ در مصر گفت: شما کتاب‌های بزرگان و دانشمندان این کشور مثل الاتحاف بحب الاشراف شیخ اسبق الازهر را بخوانید. تمام آن پر است از عشق به اهل بیت پیامبر(ص) حتی قضیه مهمی را هم نسبت به احترام به زیارت مشاهد مشرفه آنجا ذکر می‌کند یا کتب دانشمند بزرگ مصر و الأزهر عبدالرحمن الشرقاوی را بخوانید. کتاب «علی امام المتقین» - که خود آن مرحوم به حقیر اهدا کرده بودند - و نیز کتاب «الحسین ثائراً و شهیداً» ایشان را. بزرگان و دانشمندان مصر محب پیامبر و خاندان آن حضرت بوده‌ و هستند.

استاد برجسته حوزه با اشاره به فرصت پیش آمده برای تقویت روابط دینی و مذهبی بین مصر و ایران گفت: باید بسیار عالمانه و با تدبیر جهت تقویت این روابط گام برداریم و به همه بگوییم که ما اختلافی با هم نداریم، بلکه همه نشانه‌های موجود دلالت بر نزدیکی دو ملت با هم دارد.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: ما باید با همه کشورهای اسلامی بخصوص مصر ارتباط داشته باشیم و دولت باید هر چه زود‌تر نسبت به تقویت روابط با مصر اقدام کند. بار‌ها گفته‌ام که مسئولان ما باید در زمینه رفت و آمد زائرین به مصر و بالعکس اقدام کرده و این را بدانند که قطع رابطه با کشور بزرگ اسلامی همچون مصر به مصلحت نیست.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: فرصت خوبی برای نزدیکی دو کشور ایران و مصر فراهم شده و باید ازاین فرصت برای تقریب استفاده کرد.

وی در دیدار با حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمد مبلغی نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس قاهره خاطرنشان کرد: اکنون فرصت خوبی پیدا شده است، ولی همانگونه که گروه‌هایی از نزدیکی ایران و مصر بهره می گیرند گروه‌هایی نیز نزدیکی میان دو کشور را به زیان خود می بییند.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: ما باید از این فرصت ایجاد شده استفاده کنیم و علیرغم کارهایی که دشمنان انجام می دهند ما باید از ظرفیت مصر و کشورهای دیگر اسلامی برای نزدیکی و امر تقریب بیشتر استفاده کنیم اما مساله حساس است و باید جلو تندروهای دو طرف گرفته شود.

وی خطاب به نماینده کشورمان در کنفرانس قاهره گفت: وقتی شنیدم شما را انتخاب کردند و برای این کار دعوت شدید خوشحال شدم و تصور ما این است که آنها باخبر شدند که ما کنگره‌ای در قم تشکیل دادیم و بعد آنها اقدام تشکیل کنگره کردند.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: باید از این فرصت استفاده کرد و فرصت خوبی است. ما تصمیم گرفتیم دبیرخانه دائمی کنگره ضد تکفیر را باحضور شخصیت های حوزوی دایر کنیم و به زودی اعضای آن معرفی خواهند شد.

نماینده کشورمان در کنفرانس ضد تفکیر قاهره گزارشی از سخنرانی ها، دیدارها، مصاحبه ها و مشاهدات خود در کنفرانس بین‌المللی قاهره را ارائه داد.

حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اهمیت تقریب میان مذاهب اسلامی و روابط دو کشور ایران و مصر گفت: اگر جریان تقریب آقای بروجردی بار دیگر در مصر جان بگیرد برای جهان اسلام مفید است.

وی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی نماینده کشورمان در کنفرانس بین المللی قاهره خاطرنشان کرد: آیت‌الله بروجردی معتقد به تقریب و وحدت میان امت اسلام بود و در برابر برخی منتقدین مساله تقریب، براین باور بودند که نباید جریان تقریب خصوصا در مصر کمرنگ شود.

وی خطاب به نماینده کشورمان در کنفرانس بین‌المللی قاهره گفت: امید است این دعوت و سفر شما نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

آیت‌الله موسوی اردبیلی گفت: دیدگاه مراجع تقلید بر نزدیکی و وحدت جهان اسلام در مقابل پدیده‌های تکفیر متمرکز است، چرا که داعش و تکفیری‌ها که از طرف آمریکا و برخی کشورهای منطقه حمایت می‌شوند، خطری برای همه امت محسوب می‌شوند.

این مرجع تقلید همچنین در جریان آخرین تحولات مصر، وضعیت فقه اصول در الازهر مصر و سایر گروه‌ها و جریان‌ها در این کشور شد.

نماینده کشورمان در کنفرانس ضد تفکیر قاهره گزارشی از سخنرانی‌ها، دیدارها، مصاحبه‌ها و مشاهدات خود در کنفرانس بین‌المللی قاهره ارائه داد.

حضرت آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اهمیت پرداختن علمای اسلام به بحثتکفیر گفت: باید زمینه‌های تکفیر در جهان اسلام از بین برود تا شاهد ارهاب(تروریسم) و کشتار انسان‌های بی‌گناه نباشیم.

این مرجع تقلید در دیدار با حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمد مبلغی نماینده کشورمان در کنفرانس بین‌المللی الازهر مصر خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز در عالم اسلام کتاب‌هایی با گرایش تکفیری در برخی مدارس تدریس می‌شود که خروجی آنها اختلاف، ارهاب و کشتار است و باید علمای اسلام برای اصلاح این وضعیت فکر اساسی کنند.

آیت‌الله سبحانی یادآورشد: تا زمانی که پیش‌زمینه‌های تکفیر و ارهاب در کشورهای اسلامی از بین نرود٬ ما شاهد چنین وضعیتی خواهیم بود و علما در این زمینه رسالت سنگینی بر دوش دارند.

این مرجع تقلید همچنین از علمای اسلام خواست برای اصلاح متون و مواد کتب درسی که اکنون در برخی مدارس نیز تدریس می شود، تلاش جدی صورت دهند، اینکه هر کس برای خود معنای خاصی از توحید و شرک کرده باشد و آن را به خرد مردم دهد نتیجه‌ای جز تکفیر ندارد.

آیت‌الله سبحانی همچنین با اهمیت دانستن کنفرانس‌های ضد تکفیر در قم و الازهر مصر گفت: متاسفانه امروز گروه‌های تروریستی در منطقه با حمایت مالی دشمنان دست به کشتار مردم بیگناه می‌زند و محکومیت این جنایت‌ها در کنفرانس‌های مهم با حضور علمای اسلام بسیار مفید است.

وی همچنین از نماینده کشورمان در کنفرانس بین المللی قاهره تقدیر و برای وی آرزوی توفیق کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در این دیدار گزارش مبسوطی از سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، بازتاب‌ها و فضای حاکم بر کنفرانس الازهر مصر را ارائه داد و گفت: اگر الازهر مصر که در جهان اسلام از مشی اعتدال نیز برخوردار است وارد جریان تقریب مذاهب اسلامی شود بسیار سودمند است.

گفتنی است احمد مبلغی با دعوت رسمی شیخ الازهر مصر به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی ضد تروریسم و افراطی‌گری در قاهره سخنرانی کرد. در این همایش اندیشمندانی از ۱۲۰کشور جهان حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز