خبرگزاری کار ایران

ولایتی در همایش نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری:

امروز ایران از یمن تا لبنان را زیر نفوذ خود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۵۰۸

مجلس باید علاوه بر تسهیل قوانین در حوزه نظارت و اجرا نیز به خوبی وارد و کاری انجام دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران امروز از یمن تا لبنان را زیر نفوذ خود دارد در حالیکه در زمان هخامنشیان ایرانی‌ها آرزوی آن را داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سومین همایش نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری که امروز صبح در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: قانون اساسی مشروطه پیش از اینکه قانون باشد، یک نظام‌واره بود که بعد از تدوین به اشکالات ‌آن پی بردند و متمم قانون اساسی تصویب شد که در اصل دوم آن حضور پنج مجتهد برای نظارت بر مصوبات مجلس الزام‌آور شد.

وی ادامه داد: آخوند خراسانی از کسانی بود که این اصل را تا ظهور حضرت حجت معتبر می‌دانست و اعتقاد داشت هر قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شود حتما یکی از مجتهدان طراز اول باید آن را تایید کند.

ولایتی با اشاره به فرایند قانون و قانون‌گذاری در ایران گفت: قانون مدنی ما قانون ریشه‌داری است که ریشه آن به فقه اسلامی برمی‌گردد و انقدر دقیق است که حتی اگر یک کلمه از آن را جابه‌جا کنیم معنی آن جمله به هم می‌ریزد.

وی افزود: شیخ محمد اصفهانی شرح محکمی بر این قانون نوشته است ما می‌توانینم مشاهده کنیم که در عصر پهلوی نیز این قانون غیرقابل تغییر بود زیرا توسط فقها و اساتید فقه تدوین شده بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حوزه‌های کار جاری در کشور گفت: مرکز تحقیقات استراتژیک بنا دارد در حوزه‌های تحقیقاتی همکاری خوبی با مجلس داشته باشد.

وی افزود: سیاست‌های کلی که از سوی مقام معظم رهبری تایید شده‌اند توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه شده که نیاز به توافق دارد.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز گفت: ما ۱۱ سال دیگر با این سند فاصله داریم باید بررسی و بازنگری شود که در ده سال باقی‌مانده عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی با اشاره به وابستگی کشور به صادرات نفت گفت: از ابتدای انقلاب بزرگان خیلی روی این مساله تاکید داشتند که ما باید از اقتصاد تک محصولی و وابستگی بودجه به نفت دوری کنیم تا جایی که بودجه دیگر به نفت وابسته نباشد.

ولایتی افزود: حالا خرید نفت ما محدود شده است معلوم می‌شود که این کار چقدر لازم بوده است.

وی در خصوص خصوصی کردن اقتصاد کشور گفت: باید بدانیم تا امروز چقدر در این راه گام برداشته‌ایم و راه حل آن چیست.

ولایتی گفت: هنگامی که به کارنامه دولت نگاه می‌کنیم بر تعداد حقوق بگیران دولت اضافه شده و اگر کارخانه‌ای منتقل شده است از یک جای دولت به جای دیگر دولت منتقل شده است.

وی با اشاره به تاریخ گفت: ما قبلا هم بدون نفت زندگی کرده‌ایم. ما در زمان صفویه اولین تولیدکننده و صادر کننده ابریشم خام در جهان بوده‌ایم و کشور هند و چین بر سر خرید ابریشم با هم رقابت می‌کردند. ما دیدیم که چگونه هنگامی که عده‌ای از چین به مردم ایران چینی‌سازی را یاد دادند ما به دومین صادرکننده ظروف چینی تبدیل شدیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: تاریخچه حضور نفت در اقتصاد ایران به سال ۱۹۰۹ میلادی برمی‌گردد که اولین چاه‌ها در مسجدسلیمان اکتشاف شدند و به تدریج ما در این مسیر قرار گرفتیم.

وی گفت: ما ظرفیتی در گذشته داشتیم که هم تجارت و هم مذهب صادر می‌کردیم و اسلام بود که راه دریای چین را باز کرد. بخش اعظمی از پروسه اسلامی شدن در آسیا مدیون همین تجارت ایرانیان بود.

ولایتی اضافه کرد: ما ناخواسته در طول تاریخ به کشوری با اقتصاد تک محصولی تبدیل شدیم که این اقتصاد دارای مشکلات بسیاری است این مشکلات در همه کشورهای تک محصولی تا حدودی مشترک است.

وی درباره مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید علاوه بر تسهیل قوانین در حوزه نظارت و اجرا نیز به خوبی وارد و کاری انجام دهد.

ولایتی با اشاره به صحبت‌های بوش پدر در ۱۹۹۱ گفت: او در صبح‌گاه نیروی دریایی امریکا اعلام کرد که امروز دنیا یک ابر قدرت دارد آن ابرقدرت آمریکاست اما حالا خود امریکایی‌ها هم پذیرفته‌اند که جهان با یک قدرت اداره نمی‌شود و کشوری مانند چین که امروز قرار است با روسیه مانور مشترکی در دریای مدیترانه داشته باشد به عنوان یک ابر قدرت مطرح می‌باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک درباره قدرت ایران هم گفت: ایران از یمن تا لبنان را زیر نفوذ خود دارد در زمان هخامنشیان ایرانی‌ها آرزوی آن را داشته‌اند. لازم است این پژوهش همیشه روز به روز باشد. چراکه تحولات آنقدر شدید است که اگر غفلت کنیم عقب می‌افتیم؛ اما ایران نشان داده که تا اتفاقی می‌افتد بهترین تصمیم را می‌گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز