خبرگزاری کار ایران

ناطق‌نوری در همایش نقش پژوهش در قانون‌گذاری:

نه قاعده بازی را بلدیم، نه ابزار دموکراسی داریم

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۳۹۱

مجلس ما یکی از مقتدر‌ترین مجلس‌های دنیاست که بر اساس قانون اساسی این اقتدار به آن داده شده است. به طور مثال، ما اینطور اقتداری را حتی در کنگره آمریکا مشاهده نمی‌کنیم زیرا در بعضی از مواقع خود کنگره آمریکا قابلیت انحلال و برخی از مصوبات آن قابل وتو هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت تاکید کرد: برای یک جامعه سعادتمند هم قانون درست و صحیح لازم است و هم مجریان لایق و درست مانند‌‌ همان که برای اسلام هم کتاب قرآن لازم بود و هم پیامبری که بتواند در بین مردم رسالت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در سومین همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری که امروز صبح در ساختمان مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است، با تشکر از ریاست مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: یکی از زیبا‌ترین خاطرات من زمانی است که در مجلس شورای اسلامی خدمت می‌کردم. وقتی یاد آن دوران می‌افتم آرامش خاطری دارم. یکی از کارهای من که باعثآرامش خاطر من می‌شود تاسیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که در آن زمان با همت بعضی از عزیزان از جمله محمدجواد لاریجانی آن را تاسیس کردیم.

وی ادامه داد: از دیرباز آن چیزی که مطرح است، این بحثبوده است که چگونه می‌توانیم جامعه‌ای سعادتمند داشته باشیم که در پاسخ به این سوال بعضی از حکما لایق بودن مجریان را عامل اصلی دانسته‌اند و بعضی دیگر به قانون درست و صحیح تاکید کرده‌اند. اما باید توجه کنیم برای یک جامعه سعادتمند هم قانون درست و صحیح لازم است و هم مجریان لایق و درست مانند‌‌ همان که برای اسلام هم کتاب قرآن لازم بود و هم پیامبری که بتواند در بین مردم رسالت داشته باشد.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مرکز دموکراسی در همه کشورهای دنیاست که در کشور ما نیز از عهد مشروطه تا به امروز وجود داشته است، اظهار داشت: از اوایل انقلاب اسلامی تا به امروز بیست سال سابقه کار پارلمانی دارم بنابراین به عنوان یک کار‌شناس می‌توانم در این حوزه صاحب‌نظر باشم.

ناطق نوری با اشاره به جایگاه قانون اساسی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی، مجلس ما یکی از مقتدر‌ترین مجلس‌های دنیاست که بر اساس قانون اساسی این اقتدار به آن داده شده است. به طور مثال، ما اینطور اقتداری را حتی در کنگره آمریکا مشاهده نمی‌کنیم زیرا در بعضی از مواقع خود کنگره آمریکا قابلیت انحلال و برخی از مصوبات آن قابل وتو هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی هیچ کسی حق انحلال آن را ندارد حتی در زمان بازنگری قانون اساسی برخی از افراد پیشنهاد انحلال آن را داده بودند که یکی از کسانی که با این پبشنهاد مخالفت کرد، مقام معظم رهبری بود. بنابراین مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی قابل انحلال نیست و مصوبات آن هم بعد از تایید شورای نگهبان هیچ کس نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد که ما در کل دنیا چنین اقتداری را کمتر سراغ داریم.

وی با بیان اینکه این مجلس بر اساس قانون اساسی علاوه بر قانون‌گذاری وظیفه نظارت بر قوای دیگر را نیز دارد، یادآور شد: همه نمایندگان حق دارند در برابر هر موضوعی که احساس می‌کنند سوال کنند و حتی می‌توانند به عدم کفایت سیاسی نیز رای دهند، وزیر را استیضاح کنند بنابراین نظام ما و قانون اساسی جایگاه خاصی برای مجلس شورای اسلامی قائل است.

رئیس دفتر بازرسی دفترمقام معظم رهبری افزود: با توجه به این جایگاه حساس و پر مسئولیت همین نمایندگانی که انتخاب می‌شوند که اختیار نظارت و دخالت در همه امور طبق قانون را دارند مسئولیت سنگینی را خواهند داشت اما در این رابطه ما مشکل داریم زیرا دموکراسی ابزار خودش را می‌خواهد و مجلس که مظهر دموکراسی و افتخار ماست و ما افتخار داریم که در طول سی و پنج سال هر یکسال انتخابات برگزار کرده‌ایم و حتی در طول دفاع مقدس تعطیل نشد.

ناطق نوری با یادآوری اینکه این دموکراسی نیاز به ابزار دارد که ابزار دموکراسی احزاب است و بدون حزب نمی‌شود دموکراسی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: مردم هر جایی که بخواهند برای انتخاب خبره‌ها باید ابزاری باشد زیرا مردم عادی از کارگران، ‌کارمندان، ‌دانشجویان و… اینها اهل خبره نیستند که بتوانند کسی را انتخاب کنند و آنها به خبره‌ای نیاز دارند تا چارچوب‌ها را برای آنها مشخص کند و گرنه در جمهوری اسلامی که ما هر یکسال یک انتخاب در آن داشته‌ایم دچار قومیت‌گرایی قبیله بازی یا موج می‌شویم.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در طی این ۳۵ سال روی موج حرکت کرده‌ایم و کشور بر روی موج اداره شده است، ابراز داشت: یک روز یک موج می‌آید عده‌ای با آن موج می‌آیند و عده‌ای با آن موج می‌روند و به طور مثال جناح A که می‌آید همه جناح B را تصفیه می‌کند. در همه جای دنیا قواعد بازی وجود دارد اما ما قواعد بازی را بلد نیستیم. یک رئیس جمهور می‌تواند فقط معاونین و مشاورین و وزرا را به تشخیص خود عوض کند اما ما می‌بینیم چون قاعده بازی را بلد نیستیم حتی فراش یک مدرسه نیز عوض می‌شود.

وی تاکید کرد: ما بعد از ۳۵ سال نمی‌توانیم، مبتدی هستیم و این قابل قبول نیست بنابراین امروز ما نه قواعد بازی را بلدیم، نه ابزار دموکراسی که حزب است را داریم زیرا مردم در انتخابات‌ها باید به حرف رئیس حزب توجه کنند و باید اعتماد کنند و او نیز کار‌شناس و متخصصین را معرفی کند و مردم به حزب و برنامه‌ها اعتماد کنند اما در طی این مدت آسیب‌های بسیاری از این بی‌قاعدگی‌ها خورده‌ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خاطره‌ای در زمانی که نماینده مجلس بوده است، عنوان کرد: زمانی که من در مجلس اول، دوم و سوم بودم سالی یک‌بار خدمت امام خمینی شرفیاب می‌شدیم و ایشان تاکید داشتند از کار‌شناسان خارج از دانشگاه در جهت اهداف مجلس استفاده کنیم که من این موضوع را به یاد داشتم تا زمانی که خدا توفیق داد و رئیس مجلس شدم و با جناب آقای لاریجانی این کار را شروع کردیم.

ناطق نوری اضافه کرد: در سال ۱۳۷۴ مرکز پژوهش‌های مجلس قانونی شد و این مرکز به صورت مستقل تشکیل شد و در آن زمان آقای لاریجانی از متخصصان بسیاری برای این کار دعوت کردند. این مرکز از آن روز تا به امروز شکل تکاملی داشته است و به خصوص در زمان مسئولیت آقای لاریجانی حرکت مثبتی را در آن مشاهده کرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز