خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله خلجی در عزاداری اربعین در دفتر آیت‌الله صانعی؛

امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر، نه اعطایی است نه سلبی

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۹۳۰

یکی از هدف های عمده مسئله زیارت در مکتب تشیع، ارائه الگوهای زیبا و کامل است و انسان با تلاوت این زیارت ها با مفاهیم بسیار عالی آشنا می شود.

سخنران دفتر آیت الله صانعی در مراسم عزاداری روز اربعین، گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای است الهی که نه اعطایی است و نه سلبی؛ یعنی کسی نمی‌تواند این فریضه را به کسی اعطا کرده یا از او سلب کند؛ بلکه فریضه‌ای که انسان به صرف مسلمان بودن، بلکه بالا‌تر از آن، انسان به صرف انسان بودن آن را می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله محمدتقی خلجی، ظهر دیروز در مراسم عزاداری روز اربعین در دفتر آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه در قم، با اشاره به زیارت اربعین سید الشهداء(ع)، به این موضوع پرداخت و گفت: انسان‌ها به دنبال الگوهایی هستند که ارزش‌های عالی در وجود آنان تبلور یافته و دارای کمالات هستند.

وی افزود: خدای متعال نیز به این پرسش فطری پاسخ داده و می‌فرماید «ابراهیم و کسانی که مانند ابراهیم هستند دارای اسوه نیکویی برای شما هستند و کامل‌ترین الگو وجود مقدس حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله وسلم) است که فرمود: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کَانَ یَرْجُوا اللهَ وَالْیَوْمَ الاْخِرَ وَذَکَرَ اللهَ کَثِیراً» کسانی که به دنبال یک الگوی کامل انسانی هستند دنبال رو این انسان کامل باشند که در آفرینش بی‌بدیل است و اسوه‌ای است بسیار نیکو؛ اما برای کسانی که به خدای تعالی ایمان و آخرت را باور دارند و بسیار به یاد پروردگار متعال هستند.

مترجم کتاب صحیفه سجادیه در ادامه سخنان خود گفت: یکی از هدف‌های عمده مسئله زیارت در مکتب تشیع، ارائه الگوهای زیبا و کامل است و انسان با تلاوت این زیارت‌ها با مفاهیم بسیار عالی آشنا می‌شود.

آیت‌الله خلجی با بیان اینکه اگر انسانی مفاهیم زیارات را در وجود خود و جامعه خود تحقق بخشد، انسان وارسته و جامعه پاکیزه بوجود می‌آید، گفت: زیارت اربعین دارای مضامین فوق‌العاده‌ای است؛ کشته‌ای که اشک‌ها را جاری می‌کند و همه میراثپیامبران الهی در دست اوست؛ سید الشهداء خالصانه مهر ورزید و خون قلب پاک و مطهرش را در راه خدا ایثار کرد برای اینکه بندگان خدا را از جهالت نجات بدهد.

وی با اشاره به بحثامر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای است الهی که نه اعطایی است و نه سلبی؛ یعنی کسی نمی‌تواند این فریضه را به کسی اعطا کرده یا از او سلب کند؛ بلکه فریضه‌ای که انسان به صرف مسلمان بودن، بلکه بالا‌تر از آن، انسان به صرف انسان بودن آن را می‌پذیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز