خبرگزاری کار ایران

شعیب بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه اوضاع را پیچیده‌تر کرده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۹۲۳

این شرایط حفظ خواهد شد و غرب هم تهدیدات خود را تشدید خواهد کرد / در جریان تحریم‌های آمریکا، اروپایی‌ها بیشتر از روسیه متحمل ضرر شده‌اند چراکه بسیاری از کالاها و ابزارهای اروپا توسط روسیه تامین می‌شد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره آخرین تحریم‌های اعمال شده توسط کنگره آمریکا علیه روسیه گفت که پیش از این هم تحریم‌هایی توسط کنگره آمریکا علیه روسیه وضع شده بود اما باید گفت این تحریم‌ها به حل و فصل تنش‌ها یا ایجاد آرامش کمک نمی کند و تنها اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: تحریم‌هایی که توسط کنگره آمریکا علیه روسیه اعمال شده است در گذشته علیه تعدادی از افراد حقیقی در شرق اوکراین مانند منطقه لوهانسک اعمال شده بود و این بار در بحث‌های صنایع دفاعی، صنعت و معدن، تجارت، اقتصاد و بانکی و انرژی صورت گرفت که البته در گذشته هم این موضوع اتفاق افتاده بود اما این بار از ابعاد دیگری به این موضوع نگاه شد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که این تحریم‌ها هیچ کمکی به حل پرونده اوکراین نخواهد کرد و فقط تنش‌ها را افزایش خواهد داد و از نظر روس‌ها این تحریم‌ها کاملاً غیر منطقی است تا جایی که با کاهش قیمت نفت ارزش روبل هم پایین آمد و درآمدی که بودجه روسیه از نفت کسب می‌کرد، به نوعی تحت‌الشعاع قرار گرفت و فشارهایی را به این کشور وارد کرد اما باید گفت که این فشارها اگر هم ادامه پیدا کند، تاثیر بسزایی بر روسیه نخواهد داشت چرا که از تولیدات داخل و تولیدات کشورهای شرقی بهره خواهد برد.

این کارشناس مسائل روسیه با اشاره به کشورهای اروپایی به خبرنگار ایلنا گفت: در جریان تحریم‌های آمریکا، اروپایی‌ها بیشتر از روسیه متحمل ضرر شده‌اند و به نوعی تحت فشار هستند چراکه بسیاری از کالاها و ابزارهای اروپا توسط روسیه تامین می‌شده است و اکنون که این کشور تحریم شده، به نوعی تامین این اقلام با مشکل جدی روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به احتمال افزایش تنش‌ها گفت: اگر اختلافات میان روسیه و آمریکا افزایش پیدا کند، چهار سناریو پیش رو است. اول اینکه روس‌ها دست به پیشروی ارضی در لوهانسک و دونتسک بزنند که در این شرایط در محاصره کامل اقتصادی قرار خواهند گرفت و در نظام بین الملل منزوی خواهند شد و احتمال تشدید آن هم وجود خواهد داشت. در سناریوی دوم همین شرای فعلی حفظ خواهد شد و تحریم‌های بیشتری توسط آمریکا اعمال خواهد شد اما در وضع این تحریم‌ها باید ملاحظات اتحادیه اروپا را در نظر بگیرد چراکه حجم بالای تجارت اتحادیه با روسیه صورت می‌گیرد و البته باید به شکاف موجود در اتحادیه اروپا هم اشاره کرد.

وی درباره سناریوی سوم و چهارم گفت: سناریوی سوم، عقب‌نشینی روسیه را نمایان خواهد کرد که این امر به نوعی بعید به نظر می‌رسد و سناریوی چهارم هم بر پایه مذاکرات دیپلماتیک خواهد بود اما چنین راهی هم تبعاتی را به همراه خواهد داشت چراکه این نظریه مطرح است که اوکراین به چند ایالت فدرال تقسیم شود و روسیه تاکید کرد که اوکراین باید به یک منطقه حائل و بی‌طرف از منظر جانبداری شرق و غرب تبدیل شود.

بهمن در پایان با اشاره به اوضاع فعلی پرونده اوکراین گفت: چیزی که در شرایط فعلی وجود دارد، این است که این شرایط حفظ خواهد شد و غرب هم تهدیدات خود را تشدید خواهد کرد و نظریه دیگر این است که با توجه به خویشتن‌داری طرفین و نوعی محاسبه عقلانی یک «صلح سرد» روی دهد تا طرفین نتوانند یکدیگر را شانتاژ کرده و اوضاع را بیش از پیش مه‌آلود کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز