خبرگزاری کار ایران

انتقاد سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی از سفارتخانه‌های دولت دهم و یازدهم؛

ارائه تسهیلات به ایرانیان خارج از کشور یک شعار است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۶۷۵

در دولت قبلی خیلی جدی این مسائل مطرح شده و حتی شورای عالی ایرانیان تشکیل دادند٬ در دولت فعلی نیز این مساله مورد توجه قرار گرفته اما متاسفانه نه در دولت قبلی و نه در دولت کنونی نتیجه‌ای دیده نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با انتقاد از عملکرد دولت‌های دهم و یازدهم در ارائه تسهیلات به ایرانیان خارج از کشور، گفت: برون‌رفتی وجود ندارد که بگوییم ایرانیان خارج از کشور در چند موضوع ساماندهی شدند و چنین تسهیلاتی به آنان ارائه شده٬ اکنون وقت آن رسیده تا بخش دیگری از خدمات در دستور کار قرار بگیرد. استراتژی حمایت از ایرانیان خارج از کشور اگرچه خوب و ارزشمند است ولی همواره در حد یک شعار باقی می‌ماند.

حسین نقوی حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا؛ توجه نظام جمهوری اسلامی نسبت به ایرانیان خارج از کشور را یک استراتژی خوب و موفق ارزیابی کرد و گفت: ظرفیت بزرگی از کشور ما در خارج از مرز‌ها وجود دارد. به هرحال این شهروندان، اختیارات اقتصادی و نظریه‌های فکری مناسب و موفق داشته و علاقه‌مند به خدمتگذاری برای هموطنان خود هستند که از این جهت باید همواره مورد توجه قرار بگیرد. کما اینکه چنین استراتژی و دیدگاهی نیز در دولت قبلی و فعلی مطرح شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در دولت قبلی خیلی جدی این مسائل مطرح شده و حتی شورای عالی ایرانیان تشکیل دادند و همچنین در دولت فعلی نیز مورد توجه قرار گرفت. اما متاسفانه نه در دولت قبلی و نه در دولت کنونی نتیجه‌ای دیده نمی‌شود.

نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ضعف جمهوری اسلامی در ارائه تسهیلات به ایرانیان خارج از کشور تا چه اندازه متوجه نحوه عملکرد سفارت خانه‌ها می‌شود، تصریح کرد: سفارتخانه‌ها در این زمینه فعال نیستند. در واقع برون‌رفتی وجود ندارد که بگوییم ایرانیان خارج از کشور در چند موضوع ساماندهی شدند و چنین تسهیلاتی به آنان ارائه شده است٬ اکنون وقت آن رسیده تا بخش دیگری از خدمات در دستور کار قرار بگیرد.

نقوی حسینی با تاکید بر این جمله که دولت باید مسائل ایرانیان خارج از کشور را به صورت جدی دنبال کند، خاطرنشان کرد: آقای هاشمی٬ استاندار تهران شورایی به عنوان ایرانیان خارج از کشور تشکیل دادند که برخی از نمایندگان نیز در آن عضو هستند. در طول یک سال گذشته نه جلسه‌ای برگزار شده و نه دعوتی صورت گرفته و نه تصمیمی اتخاذ شده است. چنین رفتارهایی بیان‌کننده این است که استراتژی حمایت از ایرانیان خارج از کشور اگرچه خوب و ارزشمند است ولی همواره یک شعار باقی می‌ماند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که ضعف سفارتخانه‌های ایران تا چه اندازه به عدم همکاری کشور میزبان مربوط می‌شود، تاکید کرد: چنین موردی تا به حال رخ نداده و کشورهای مقابل همواره همکاری‌های لازم با سفارتخانه جمهوری اسلامی را انجام می‌دهند. ایرانیان خارج از کشور به راحتی می‌توانند با سفارتخانه‌ها در ارتباط باشند و مطالبات خود را اعلام کنند. کمااینکه درخواست‌های شخصی بسیار بالایی در سفارتخانه اعلام می‌شود.

نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به روند تکمیلی پرونده سفرای متخلف در دولت گذشته در صورت وجود چنین تخلفاتی٬ مجلس وظیفه نظارتی خود را چگونه دنبال خواهد کرد، گفت: کمیسیون امنیت ملی در دوره کنونی نظارت بر سفارتخانه‌ها را به صورت جدی دنبال می‌کند و زمانی که هیات‌های پارلمانی برای مذاکرات و نشست‌ها عازم سفر خارجی می‌شوند٬ امور سفارتخانه را نظارت کرده و گزارشی از آن تهیه می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز