خبرگزاری کار ایران

مناظره در دانشگاه آزاد اسلامی کازرون؛

بادامچیان: چرا بیگانگان برای اصلاح‌طلبان کف می‌زنند / وکیلی: شما دشمن‌نمایی و غرب بهره‌برداری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۵۲۱

اصلاح طلبان هشت سال استخوان در گلو، حرف نزده‌اند / سحرخیز تابلوی خودش را عوض کند / در هشت سال گذشته با توهمات فانتزی فرصت‌های طلایی ملت ایران سلب شد / خسارتی که کاسبی فتنه به کشور وارد کرده قابل قیاس با خسارت اعتراضات ۸۸ نیست.

روز گذشته مناظره میان محمدعلی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار و اسدالله بادامچیان قائم مقام حزب موتلفه در دانشگاه آزاد اسلامی کازرون برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مشروح این مناظره به شرح ذیل است:

بادامچیان: پنج به یک بودن مذاکرات هسته ای نشان برتری ایران است

قائم مقام حزب مؤتلفه در ابتدای این مناظره در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه ارزیابی مذاکرات هسته ای و علت تمدید آن گفت: مذاکره اصالت ندارد ولی ابزاری است که موفق بودنش در تعیین خوب یا بد بودن آن مؤثر است.

بادامچیان اظهار داشت: مذاکره با کشورهای آمریکا و انگلیس که سال‌ها استراتژی‌های براندازی، تغییر، استحاله و شکست انقلاب اسلامی را در سر داشتند و از سویی خودشان با ما جنگیده و قطع رابطه کردند خوش بینانه نیست.

وی، افزود: با این حال در این مذاکره که پیشنهاد آن از سوی غرب بوده، ایران موقعیت برتر را دارد زیرا یک طرف میز پنج قدرت برتر جهان قرار دارد و در سوی دیگر تیم مذاکره‌کننده ایران.

بادامچیان اظهار داشت: مذاکرات با هدف حفظ منافع ایران در حال انجام است و در این مسیر ممکن است باز هم تمدید شود وظیفه ما نیز حمایت از تیم مذاکره کننده است.

وکیلی: ظلم ناحق تحریم‌ها با بازی برد - برد از سفره ایرانی برچیده می‌شود

مدیرمسئول روزنامه ابتکار، نیز در ارزیابی خود از مذاکرات هسته ای، اظهار داشت: غرب چارچوب گفتمانی خودش را دارد و تیم مذاکره کننده ایران نیز برای خود یک چارچوب و هژمونی دارد و در این مذاکره، تأمین منافع ملت و مملکت را در اولویت گفتمان خود قرار داده است.

محمد علی وکیلی، با بیان اینکه نمایندگان ملت ایران در این مذاکرات نقش خود را در مسیر دفاع حرفه ای از منافع ملت ایفا می‌کنند، افزود: رویکرد بازی برد - برد در این مذاکرات، یعنی نشستن، مذاکره کردن، تسلط بر قواعد مذاکره، توان تشخیص در هنگامه چانه زنی و تشخیص خطوط قرمز و پای فشاری بر این خطوط با منطق و البته با ادبیات جهان فهم برای ایران فراهم شده است.

وی، افزود: اگر قرار باشد در ذیل تقابل با غرب هر روز گوشه ای از منافع ملت را به مسلخ ببریم، در مسیر خواست غرب قرار گرفته‌ایم.

دبیرکل انجمن روزنامه‌های غیردولتی کشور، صدای اصلاح‌طلبانه را صدایی منطقی دانست و گفت: اکنون، جهان صدای عقلانیت ایران را باور کرده است و ایران اسلامی را در تقابل با ایران داعشی و تکفیری می‌بیند.

وی، اظهار داشت: بشارت می‌دهم در این مذاکرات بالای ۸۰ درصد از مطالبات واقعی ایران مورد توافق قرار گیرد و در هفت ماه آینده ظلم نا به حقی که سفره ایرانی تاوان آن را می‌دهد برای همیشه با عزت و اقتدار و با تکنیک و اعتماد به نفس تیم ایران، ظرف مهلت مقرر برچیده می‌شود.

نطفه اختلافات دهه ۶۰ و ایجاد جریان‌های چپ و راست در کشور را مؤتلفه گذاشت

وکیلی، با بیان اینکه مؤتلفه یکی از احزاب اجتماعی تاریخ ایران است، افزود: البته این حزب نطقه اختلافات بعد از دهه ۶۰ را گذاشت و اگر چپ و راست در این کشور ایجاد شد به رهبری بادامچیان و در تقابل با میرحسین موسوی بود که با تحکم امام(ره) روبرو شد و امام فرمود این‌ها نمی‌توانند حتی یک مغازه را اداره کنند.

بادامچیان، در پاسخ به این مطلب که نطفه اتفاقات پس از دهه ۶۰ را حزب مؤتلفه گذاشت، با بیان اینکه مؤتلفه در این دهه فعالیت نداشت زیرا حزب جمهوری اسلامی تأسیس شده بود، افزود: حزب جمهوری اسلامی در سال ۶۴ تأسیس و در سال ۶۷ تعطیل شد.

وی به سوالات متعدد وکیلی مبنی بر چرایی تعطیلی حزب جمهوری اسلامی پاسخ نداد، اظهار داشت: در سال ۶۷ با اجازه امام خمینی(ره) مؤتلفه مجددا فعال شد و در دوران دولت‌های مختلف با رئیس جمهورهای کشور ارتباط نزدیک داشت.

قائم مقام حزب مؤتلفه، به نزدیکی و ارتباط مشفقانه حزب با خاتمی اشاره کرد و گفت: در آن دوران ما یک بار هم چپ و راست نکردیم و همین طور در دوران احمدی نژاد و به طور کلی استراتژی مؤتلفه حمایت از دولت‌های برخاسته از رأی مردم است.

وی، حمایت حکیمانه، رصد هوشمندانه، نقد منصفانه دولت روحانی را نیز بر مبنای همین استراتژی دانست و افزود: البته دولت‌های خاتمی و احمدی نژاد از ما کمک نخواستند و اگر دولت روحانی از ما کمک بخواهد با او همکاری صمیمانه خواهیم داشت.

بادامچیان، نسبت دادن چپ و راست به مؤتلفه از سوی وکیلی را نفی کرد و گفت: «حداقل چند تا از مقاله‌های من در مورد این مسئله را بخوانید که نوشته‌ام این چپ و راست و سنتی و قدیمی و … را مجاهدین انقلاب اسلامی در نشریه عصر ما درآوردند.

وکیلی: عسکراولادی در روزهای آخر عمر خود مسیر دیگری در پیش گرفت / بادامچیان: عسکراولادی فقط راه را برای توبه اصحاب فتنه باز کرد

وکیلی گفت: مرحوم عسکر اولادی در روزهای آخر عمر خود مسیر دیگری در پیش گرفت و آنچه را که فکر می‌کرد درست است بدون ملاحظه و مصلحت اندیشی‌های دوران کهنسالی بیان کرد.
وی اظهار کرد: این مرد بزرگ پس از ۷۰ سال مبارزه، سابقه زندان و… به قرائت دیگری رسید و به نظر من عاقبت به خیر شد.
بادامچیان در پاسخ گفت: آقای عسکر اولادی راه را برای توبه اصحاب فتنه و استفاده آنها از رأفت و محبت ولی امر باز کرد و گفت اینها بازی خورده فتنه هستند نه رأس آن و رأس فتنه آمریکا و انگلیس هستند.

عضو موسس جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اگر اصلاح‌طلبان به عسکر اولادی اعتقاد دارند حرف او را گوش دهند که می‌خواست راه را برای آنها بازکند و این سیاست او مورد تأیید مؤتلفه نیز بود نه موجب اختلاف آنها.

وی خطاب به دانشجویان گفت: بعد از انقلاب چند جریان داشتیم، یکی از این جریان‌‌‌‌ها مؤتلفه است که من افتخار همراهی با آن را دارم، یک جریان که ضد انقلاب بود و از بنی صدر شروع شده و هم اکنون نیز مصداق‌های زیادی دارد و برخی از هواداران آن فراری هستند.

دبیر اجرائی حزب جمهوری اسلامی، سلحشور، گنجی و … را امثال این افراد دانست و با بیان اینکه جریان سوم علاقه مند به انقلاب است و می‌خواهد کار کند، افزود: این تفکری که می گوید اصلاح‌طلب هستم، شما بروید عملکرد آنها را از روزنامه‌ها بخوانید.

بادامچیان اظهار داشت: اینکه می‌گویند به شعار آزادی اعتقاد داریم صرف‌نظر از اینکه کدام آزادی مدنظرشان است - آزادی وارداتی برگرفته از دمکراسی غربی و دنیای سرمایه داری یا برآمده از متن اسلام – عملکردشان را باید در دولت‌های آزادی‌خواه آنها مانند دولت بازرگان، میرحسین و خاتمی سراغ گرفت.

امام خمینی(ره) و آزادی، عنصرهای مرکزی گفتمان اصلاح‌طلبی هستند

مدیرمسئول روزنامه ابتکارگفت: آزادی عنصر اصلی گفتمان اصلاح‌طلبی است، اما آزادی محدود به اینکه اجازه دهیم که دانشجو از سالن بیرون برود نیست، اگر می‌خواهیم آزادی در دانشگاه وجود داشته باشد، شرایط امنیتی را از دانشگاه برداریم تا دانشجو بدون لکنت زبان و بدون استرس اجازه پیدا کند عقایدش را بیان کند و همچنین آزادی پس از بیان داشته باشد آن موقع می‌توانیم بگوییم به آرمان آزادی پایبند هستیم.

دبیر کل انجمن روزنامه‌های غیردولتی اظهار داشت: وقتی آزادی‌خواه هستیم که اجازه دهیم حتی استادمان در چارچوب فراگفتمان جمهوری اسلامی و در قالب خرده گفتمان اصلاح‌طلبی کار استادی‌اش را انجام دهد اما آیا استاد ما حتی با رعایت فراگفتمان جمهوری اسلامی می‌تواند در قالب خرده گفتمان اصلاح‌طلبی عقایدش را بیان کند؟

وی، افزود: آیا این انجماد، رخوت و بی حالی در دانشگاه ظرف هشت سال گذشته محصول آزادی است؟

وکیلی، گفت: اصل تحول گفتمان به ما می‌گوید هرگاه فهمیدید که درعناصر گفتمانی شما اشکالی وجود دارد و یا ناظر به نیاز و منافع مردم نیست، شجاعانه جای آن عناصر را عوض کنید.

وی، با بیان اینکه من، عنصر و دال مرکزی گفتمان اصلاح‌طلبی را آزادی می‌دانم چنانکه دال مرکزی گفتمان اصولگرایی امنیت بوده و هست، گفت: هیچ اشکال ندارد که در دال‌های شناور در چارچوب گفتمان اصول‌گرایی هم آزادی وجود داشته باشد چنانچه عدالت دال مشترکی در هر دو گفتمان است.

دبیر کل انجمن روزنامه‌های غیردولتی، خوانش اصلاح‌طلبی از آزادی و سایر مفاهیم ارزشی را مهم دانست و گفت: اینکه آزادی بگوییم ولی مرادمان چند تار موی یک دختر باشد یا معروف بگوییم اما خوانش ما از این معروف یعنی مردم باید تکالیفشان را بدون توجه به حقوقشان یک‌طرفه انجام دهند و فقط اطاعت کرده و بدون توجه به حق‌شان بایدها را تمکین کنند، حتما این خوانش‌ها با حقیقت معروف متفاوت است.

وی به اظهارات روحانی مبنی بر اینکه اساتید و دانشمندان چرا سکوت کرده اند و کم سوادها میدان داری می‌کنند اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور به عنوان فردی که کار امنیتی کرده می‌داند که امنیتی کردن فضای فرهنگ چقدر دهان‌هایی که باید باز باشد را می‌بندد و چقدر دهان‌ها را به تملق باز می‌کند و می‌گوید اساتید دانشمند چرا سکوت کرده‌اید.

وی با بیان اینکه این ادبیات رئیس جمهور محترم را نپسندیده و در نقد آن مقاله نوشته‌ام و خواسته‌ام که به منتقد احترام گذاشته شود، افزود: انرژی متراکم چهار و نیم میلیون دانشجوی ما چرا اینقدر ساکت و محدود است در حالیکه باید یک کشور را اداره کند.

وکیلی، بی‌تفاوتی و سکوت استاد و دانشجو را در نتیجه پروسه‌ای هشت ساله دانست و خاطرنشان کرد: امروز استاد ما ترجیح می‌دهد نبایدهایش بیش از بایدهایش باشد و از فضاهای واقعی فاصله گرفته در فضای مجازی و فیسبوکی اظهارنظر کند.

وی، با تأکید به تمرین برای فهم حرف‌های حداقلی همدیگر در گفتمان‌های مختلف، که همه در ذیل گفتمان جمهوری اسلامی قرار دارند، گفت: آقای بادامچیان فرمایش شما مبنی بر اینکه «اجازه دهید هر که می‌خواهد حرف بزند» حرف گران‌سنگی است ولی واقعا به لوازم آن پایبند هستید؟

مدیرمسئول روزنامه ابتکار، خاطرنشان کرد: در کشور ایران کسی که هشت سال رئیس جمهور قانونی مملکت بوده است و در دو دوره انتخاباتی ۱۸ و ۲۲ میلیون رأی مردم را کسب کرده است، اجازه کلام و نوشتن ندارد و ممنوع الکلام و تصویر است، آخر این چه شعاری است؟

اصلاح طلبان هشت سال استخوان در گلو، حرف نزده‌اند / سحرخیز تابلوی خودش را عوض کند

وکیلی، با بیان اینکه اصلاح طلبان تاوان حرف نزدن را می‌دهند و هشت سال استخوان در گلو سکوت کرده‌اند، افزود: اگر می‌فرمایید پیشخوان روزنامه‌های اصلاح طلبی بیش از اصولگرایی است، علتش این است که مردم گفتمان اصلاح‌طلبی را می‌خوانند و وقتی مردم یک گفتمان را نمی‌خواهند به زور نمی‌شود آن را روی پیشخوان گذشت.

وی افزود: هشت سال گفتمان اصلاح طلبی را بمباران کردند و گفتند این گفتمان واداده است، در این گفتمان حتما آدم واداده و بریده داریم اما من در نقد سحرخیز که نوشته بود «اصلاح طلبان از امام بریدند» نوشتم آقای سحرخیز بیان این مطلب حق تو است اما اگر عنصر امام(ره) را از گفتمان اصلاح‌طلبی کشیدی بیرون تو دیگر اصلاح طلب نیستی چون امام خمینی(ره) عنصر و دال اصلی اصلاح‌طلبی است.

وی، در تکمیل سخنانش، گفت: تفاوت اصلاح‌طلبان با اصولگرایان، در میزان نزدیکی اصلاح‌طلبان به امام(ره) و دوری آنان از ایشان بوده است، بنابراین اگر کسی آمد ادعا کرد از امام بریده باید تابلوی خودش را عوض کند.

بادامچیان: چرا رادیوهای بیگانه برای اصلاح‌طلبان کف می‌زنند / وکیلی: چون شما دشمن‌نمایی می‌کنید و غرب نیز بهره‌برداری می‌کند

قائم مقام مؤتلفه با بیان اینکه چرا رادیو BBC و CNN، رادیو آمریکا و دیگر رادیوهای بیگانه برای شما کف می‌زنند، افزود: چرا اوباما می‌گوید امید ما در ایران به اصلاح‌طلبان است، شما چه کرده‌اید که مورد حمایت دشمنان مشخص انقلاب قرار گرفته‌اید؟

وکیلی در جواب این ادعا گفت: دلیل اینکه چرا آمریکا و انگلیس برای اصلاح‌طلبان کف می‌زنند برای این است که شما هلشان می‌دهید و دشمن‌نمایی می‌کنید.

وی، در توضیح گفت: چون شما سرمایه‌های اجتماعی این ملت را هشت سال آمریکایی معرفی کرده‌اید، غرب و آمریکا هم حتما از این دشمن‌نمایی‌ها بهره برداری می‌کند و نظام استکبار حتما به دنبال این است که در این کشور صدای انقلابیون، حداقلی و صدای یک اقلیت شودو غرب هم به دنبال این است که شما انقلابیون ناب را آمریکایی قلمداد کنید.

خسارتی که کاسبی فتنه به کشور وارد کرده قابل قیاس با خسارت اعتراضات ۸۸ نیست

مدیرمسئول روزنامه ابتکار، با بیان اینکه در سال ۸۸، اتفاقاتی رخ داد و فتنه‌ای ایجاد شد و ادبیاتی پس از آن شکل گرفت که خسارت آن قابل قیاس با آن اتفاقات نیست، گفت: چه سرمایه‌های انسانی که از دامن انقلاب به اسم فتنه رانده ایم و هل داده‌ایم به دامن استکبار.

وکیلی، قضاوت در خصوص خسارت فتنه بر کشور و نیروی انسانی را به نسل‌های بدون غرض آینده سپرد و گفت: خسارتی که کاسبی فتنه بر سرمایه‌های انسانی کشور وارد کرده است غیر‌قابل قیاس با اصل موضوع است.

بادامچیان گفت: ما حرف هایمان را ارایه می‌دهیم ولی با بحث‌های تبلیغاتی مطالبمان را القا نمی‌کنیم، دانشجو خودش انتخاب می‌کند، آزادی را محدود نکنید و به نام آزای مردم را فریب ندهید.


وکیلی یادآور شد: خوشحالم فردی از مؤتلفه از آزادی دفاع می‌کند ولی آزادی را تنزل دادن به حضور در یک نشست کم لطفی است.


بادامچیان گفت: آثار شکنجه آزادی‌خواهی در زمان رژیم شاهشنشاهی بر روی تنم مانده است.


وکیلی در پاسخ خاطرنشان کرد: اگر آثار مبارزه قابل تحسین پیش از انقلاب را با خود دارید، آثار هشت سال دفاع مقدس را با خود همراه دارم ولی هیچ وقت اجازه روی میز گذاشتن این مقطع درخشان از زندگی‌ام و کاسبی با آن را به خودم نداده‌ام.

وکیلی تاکید کرد: هشت سال دولت احمدی نژاد دوره تاریخی اصولگرایان بود که در آن تمامی اجزای و قوه‌های کشور با هم همراه و هماهنگ بودند و نمره این دوره تاریخی را مردم با انتخاب روحانی دادند.


بادامچیان گفت: گفتمان اصلاح‌طلبی بیشتر از اصولگرایی است و این را می‌توان از تعداد روزنامه‌های اصلاح‌طلب در کشور فهمید.


وکیلی پاسخ داد: خواننده مهم است، مردم گفتمان اصلاح طلبی را بیشتر می پسندد و می خوانند به زور که نمی شود روزنامه را روی پیشخوان روزنامه فروشی‌ها آورد.


وکیلی افزود: چند صدایی در کشور باید وجود داشته باشد، جبهه پایداری باید صحبت کند، از احمدی نژاد که هشت سال رئیس جمهور قانونی کشور بود باید استفاده شود و نباید کسی که در دو دوره ریاست جمهوری رأی‌های چند میلیونی آورده و یک سرمایه برای نظام است ممنوع البیان و ممنوع التصویرشود.

در هشت سال گذشته با توهمات فانتزی فرصت‌های طلایی ملت ایران سلب شد


وکیلی عنوان کرد: در هشت سال گذشته با توهمات فانتزی و تصورات نادرست و تحلیل غلط از مناسبات جهانی فرصت‌های طلایی ملت ایران سلب شد و جلوه بیرونی کشور ایران را چنان تنزل داد که تلنباری از تحریم ها از مجاری و مراجع مختلف علیه کشور تحمیل شد و بهانه‌های بی شمار برای تمدید تحریم ها فراهم آمد.

مدیر مسئول روزنامه ابتکار تاکید داشت: تمامی همت دولت در یک سال اخیر صرف زدودن تصویر هولناک و نابهنجار ساخته شده از ایران در عرصه جهانی شد، تلاش دولت کنونی زدودن ایران هراسی از دنیا بوده که با تحلیل درست از مناسبات بین الملل و اصلاح ادبیات سخیف دولتمردان گذشته توانسته ایران دوستی را در دنیا فراگیر کند.


وکیلی گفت: امروز، صدای تقابل با داعش و گام عملی در مبارزه با اندیشه تکفیری را، ایران دارد در حالیکه اگر رویکرد گذشته - دولت احمدی نژاد - تداوم می یافت شک نکنید جریان داعش در دامن ملت ایران گذاشته می شد و هزینه تقابل با آن روی سفره ملت ایران گذاشته می شد


بادامچیان عنوان کرد: ایران هراسی ربطی به دولت احمدی نژاد ندارد روزی که ملت ایران انقلاب کرد آمریکا به مقابله برخاست و داعش مورد حمایت آمریکاست.


بادامچیان در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی نحوه همکاری مجلس با دولت روحانی، گفت: مجلس قطعا با دولت همکاری می کند اما در برخی موارد نماینده‌های مجلس به عنوان نمایندگان ملت احساس وظیفه نمی کند به دولت و وزرای پیشنهادی او رأی اعتماد دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز