خبرگزاری کار ایران

محسن هاشمی:

دانشجویان بازیچه احزاب و گروه‌های سیاسی نشوند

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۵۱۰

دانشجو علاوه بر اینکه باید ضداستکبار، ضداستبداد و استقلال‌خواه باشد، باید ضد «استحمار» نیز عمل کند / کرسی‌های آزاداندیشی که خواست نظام است متاسفانه در دانشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجو علاوه بر این که باید ضد استکبار، ضد استبداد و استقلال خواه باشد، باید ضد «استحمار» نیز عمل کند.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی عصر چهارشنبه در همایشی که برای گرامیداشت روز دانشجو در تالار حافظ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان جریان داشت افزود: داشتن ویژگی ضد «استحماری» باعثمی شود که ما را به سمت بازی نبرده و طوری پیش نبرند که فهم ما را به بازی بگیرند و فکر کنند که نمی فهمیم.

وی گفت: دانشگاه دماسنج و ترمومتر جامعه است و نمی شود گفت دانشجو جزو کدام گروه است اصلاح طلب یا اصولگرا، چپ یا راست، دانشجو آنچه را که هست آزادانه تر مطرح و سعی می کند بیشتر تحقیق کند.

وی با اشاره به این که در ایران دانشگاهیان و دانشجویان بسیار مهم و نمایانگر جامعه هستند، افزود: مسوولان باید پالسی را که از دانشگاه می گیرند خود را با آن تلفیق دهند ضمن اینکه جنبش دانشجویی ضد استکبار، استبداد و استقلال خواه باید نقاد هم باشد.

هاشمی گفت: لازمه آن این است که نسبت به نقد دانشجو حساس تر باشند و اگر نقد نباشد ممکن است اشتباه کنند و دچار خود بزرگ بینی شوند.

وی ادامه داد: رهبری بیان کردند که دانشگاه سرشار از آزادی بیان باشد و کرسی های آزاد اندیشی باید جدی گرفته شود، دانشجو خود را متکی به قدرت تحلیل کند و آگاهی خود را بالا ببرد تا بازیچه احزاب و گروه های سیاسی نشود.

وی اظهار کرد: البته رهبری تاکید دارند که دانشجو در کنار این کارها خوب درس بخواند و ورزش کند تا کارهای او به نتیجه برسد.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: آیت الله هاشمی ضمن تایید صحبت های رهبری به دانشجو می گوید مواظب باشد دین وارونه نشود، به سمت خرافات نرود.

وی تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان در مورد اجرا و نحوه رسیدن به هدف سلیقه های متفاوتی دارند اما همه آنها امام و رهبری را قبول دارند.

وی یکی از دلایل برگزار نشدن کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه را ترس مدیران دانشگاهی عنوان کرد و گفت: کرسی های آزاد اندیشی که خواست نظام است متاسفانه در دانشگاه ها صورت نمی گیرد.

هاشمی ادامه داد: من سخنران قابلی نیستم و در طول دوران زندگی بیشتر در فعالیت های اجرایی و در جمع های تخصصی و اجرایی شرکت داشتم و اولین بار است در جمع دانشجویان حضور دارم و سخنرانی برای من کمی سخت است.

وی به مسائل عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد بزرگترین دانشگاه جهان است و ۴۰ درصد دانشجویان ما در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند و در مجموع ۲۰ میلیون مترمربع ساخت و ساز به دانشجویان تقدیم کرده است.

وی تصریح کرد: واحدهای دانشگاه آزاد در استان کرمان ۳۳۰ هزار متر مربع ساختمان و ۴۷ هزار نفر دانشجو دارد و در مجموع ما در دانشگاه آزاد از استاندارد کشوری عبور کردیم.

وی گفت: در مورد تجهیزات و اساتید وضعیت مناسب تری حتی نسبت به دانشگاه های دولتی داریم و اکنون صحبت از توسعه کیفی می کنیم تا فضای بهتری را برای دانشجویان ایجاد کنیم.

هاشمی ادامه داد: مسلما در سیستم کشور ایرادات و نگرش های غلطی وجود دارد که ما نمی توانیم از پس معضلات اقتصادی برآییم.

وی گفت: وقتی عده ای تندروی و افراط می کنند، از اعتدال خارج می شوند و شعارهای بی هدف برای خارج کردن رقیب از میدان می دهند، اینجاست که دانشجو باید به میدان بیاید و در شرایط فعلی دیگر دانشجو نمی تواند از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جدی مانند آب به سادگی عبور کند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با دو روش می توان کشور را اداره کرد روش اول اینکه مدیریتی در کشور باشد که کشورهای دیگر نسبت به زندگی ما غبطه بخورند و روش دوم این است که خصم جاهلانه داشته باشم و به خود ضربه بزنیم و چیزی هم برای گفتن در دنیا نداشته باشیم.

وی اظهار کرد: جامعه را طوری مدیریت کرده ایم که نمی توانیم یک کار مناسب را از خود به دنیا ارایه دهیم.

وی گفت: سال ها قرار است اقتصاد را از نفت جدا کنیم به هیچ وجه نتوانسته ایم چرا؟ باید راه حل آن را پیدا کنیم.

هاشمی افزود: دلار اول انقلاب هفت تومان بود که در جریان جنگ به ۳۵ تومان رسید و در پایان جنگ دلار ۱۲۰ تومان تحویل دولت آیت الله هاشمی شد، دولت کارگزاران دلار ۳۹۰ تومانی را به دولت اصلاحات تحویل داد و دولت آقای خاتمی دلار ۹۰۰ تومان را به دولت نهم داد و احمدی نژاد نیز دلار ۳۶۰۰ تومانی را به دولت آقای روحانی تحویل داد

. وی اظهار کرد: دولت یازدهم فعلا دلار را به ۳۲۵۰ رسانده و باید ببینیم تا آخر چه می شود.

هاشمی ادامه داد: کاری به مدیریت دولت ها ندارم یا اینکه آیا واقعا دولت ها نمی دانستند که باید اینگونه کار کنند حتما اتفاقات ویژه ای می افتد و نگرش غلطی وجود دارد که باعثمی شود نتوانیم.

وی بیان کرد: نتوانسته ایم تورم را کنترل کنیم، متوسط تورم در انقلاب ما ۲۰ درصد بوده که برای انقلاب اسلامی نکته مثبتی نیست. چکار باید کرد و چگونه باید این مسائل را برطرف کرد، چرا دولت های ما نمی توانند اقتصاد را سامان دهند و باید ذهن دانشجویان را به این مسائل جلب کرد تا برای آنها پاسخ هایی را داشته باشند.

معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: الان در کشور ۱۸۰ مخزن نفتی داریم که اکنون از ۸۰ مخزن استخراج می کنیم و آن هم بدون صیانت درست، ۲۸ مخزن مشترک با همسایگان داریم که آنها از این مخازن برداشت می کنند و نفت مشترک را می برند اما ما هیچ برداشتی انجام نمی دهیم.

وی افزود: این سووالاتی است که باید ببینیم چه ضررهایی با سیاست خصمانه با دنیا، دارد تحمیل می شود و ما چگونه می توانیم ضمن حفظ ارزش هایمان و اعتقادات مان و برخورد با ظالمین دنیا منافع خود را حفظ کنیم.

هاشمی، بیان کرد: همانگونه که آقای روحانی پارسال در مراسم ۱۶ آذر گفتند، درست است که انرژی هسته ای حق مسلم ماست اما ملت حق های مسلم دیگری نیز دارند چرا به آنها نمی پردازیم و ما باید جلوی عدم نفع ها را بگیریم.

وی گفت: چرا باید درآمد ملی ما زیر سه هزار و چهار هزار دلار باشد اینها همه از نوع سیاست های خصمانه ای است که گهگاه در خارج و داخل احتمالا می بینیم و باعثمی شود نتوانیم مدیریت درستی را در جامعه به سرانجام برسانیم.

وی افزود: چون از مترو یاد شد یک مثال از مترو می زنم که مشخص شود نوع برخورد و نگرش نسبت به مشکلات کشور چه فاجعه بار می تواند باشد.

هاشمی گفت: مترو در سال ۱۳۵۲ توسط یک مشاور فرانسوی برای تهران طراحی و سه سال قبل از پیروزی انقلاب شرکت راه آهن شهری تهران و حومه مترو ایجاد شد و کلنگ مترو در اواخر سال ۵۶ در بهبوحه انقلاب اسلامی به زمین شده است.

وی ادامه داد: وقتی انقلاب پیروز شد ۳۰۰ متر از مترو تهران در زمین های عباس آباد در شمال تهران و تونلش ساخته شده بود، بعداز انقلاب بعضی از انقلابیون با شعارهایی که واقعا تندروی است طوری صحبت می کردند که کشور اصلا نیاز به چنین پروژه هایی ندارد و می گفتند این پروژه ها را درست کرده اند که خودشان پول بخورند و خودشان پیمانکاری های بزرگ را بردارند و از آن منفعت ببرند و اصلا باید پول را به روستاها بدهند که روستا نشین ها از مهاجرت به شهر پرهیز کنند.

هاشمی، اظهار کرد: به هر حال سال ۱۳۶۰ دولت به دلیل فشارهایی که ایجاد شده بود پروژه مترو تهران را کاملا متوقف و کنسل می کند و حتی نامه می دهند که پرسنلش به وزارت کشور منتقل شوند و ساختمان و اسناد و مدارکش در اختیار فرمانداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی بارها صحبت کردند که ما نیاز به این مترو داریم و همین موضوع باعثشد که ایشان خطبه ای در نماز جمعه معروف به خطبه ' مترو تهران ' بخواند و اگر صحبت های دیگران را کنار آن بگذارید می بییند که آیت الله هاشمی با چه دید بازی در مورد ترافیک تهران صحبت می کند و از دولت وقت می خواهد که مترو را مجدد راه بیندازد و خوشبختانه در زمان جنگ مترو فعال می شود.

وی گفت: پس از ۱۰ سال در دوره اصلاحات و سال ۷۷ اولین خط مترو تهران راه اندازی می شود و اکنون ۲.۵ میلیون سفر در روز را مترو در تهران انجام می دهد که اگر نبود به طور کامل تهران قفل شده بود.

وی افزود: دیدی که آدم تندرو و دلواپس نسبت به برخی مسائل دارد این است که اگر دیدگاه ضد استحماری دانشگاه نباشد، بتواند فکر خود را قالب و در نهایت کشور را دچار مشکلات کند و می بینیم که از این نوع سیاست ها در کشور به وفور به اجرا گذاشته شده است.

وی افزود: از شما دانشجویان خواهش می کنیم با دید دقیق نگاه کنید و تحلیل های دقیق داشته باشید و لازم نیست که با مشت و لگد و جلوگیری از صحبت های یکدیگر به جنگ هم برویم لازم است که با مباحثه و مناظره و استدلال صحبت کنیم و کشور را به مسیر خود بیاوریم.

هاشمی گفت: در دورانی که ما بیشترین درآمد ارزی را داشتیم و نفت تا ۱۴۰ و ۱۵۰ دلار بفروش می رسید و مجموع درآمدهای دولت از مرز ۸۰۰ میلیارد دلار نیز گذشت بیشترین تورم ارزی نیز داشتیم و این به این معناست که سیاست های غلط اقتصادی را در این دوران عمل کردیم و به اینجا رسیدیم.

وی افزود: اگر درست عمل می کردیم الان زیربناهای ما آنقدر محکم شده بود که لازم نبود رهبری بیایند و از اقتصاد مقاومتی صحبت کنند.

هاشمی گفت: ما در بهترین سال های درآمد ارزی، زیربناها را نساختیم، واردات را افزایش دادیم، با دنیا بی‌خودی وارد جنگ شدیم، تحریم ها را ایجاد کردیم، تحریم هایی که آنها سال ها سعی کردند از طریق سازمان ملل برای ما ایجاد کنند ما به تعداد زیاد ایجاد کردیم و در نهایت کشور را در یک بن بستی قرار دادیم که حالا باید برویم و با نرمش قهرمانانه به مذاکره با آنها بپردازیم و به نتیجه برسیم.

وی گفت: باید منفعلانه بنشینیم و بگوییم فلان کار را نمی کنیم و تحریم ها را بردارید و اینها نتیجه سیاست های غلطی است که به دلیل دلواپسی عده ای فقط برای تحکیم قدرت ایجاد شده و این گونه است که کشور ضرر می کند و ما به جای بسیار بدی می رسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز