خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایلنا؛

ایران پیشنهاددهنده مقابله با افراطی‌گری به جهان معرفی شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۱۴۸

فروکش کردن بحران مساوی است با افزایش امنیت و امثال اینگونه تبادل‌نظر‌ها می‌تواند به امنیت منطقه برای حل بحران و برخورداری از امنیت اقتصادی کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پنل‌های برگزار شده در اولین اجلاس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری به خبرنگار ایلنا؛ گفت: تبیین و تبادل نظر و بررسی موشکافانه٬ ابعاد و زوایای این قضیه برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان یکی از اهداف این اجلاس است تا همه ابعاد را بتوانند بررسی کنند و امیدواریم که این هدف به تدریج باعثشود جهانی عاری از خشونت و افراط‌گری را داشته باشیم.

مرضیه افخم در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا؛ که آیا هدف از به میدان آوردن نخبگان به نوعی تصمیم‌سازی برای مبارزه با افراطی‌گری و خشونت بوده است٬ گفت: این کنفرانس بین‌المللی است و کنفرانس ملی نیست٬ به طوری که شما شاهد بودید٬ هم اساتید دانشگاه‌ها و نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد و تعدادی از دیپلمات‌ها و پیشکسوتان و اندیشمندان داخلی و خارجی در کنار هم نشسته‌اند و این نشانگر آن است که اولا در سطح بین‌المللی٬ موضوع برای تمامی کشور‌ها با حساسیت پیگیری می‌شود ضمن اینکه در حال حاضر باید تمامی ظرفیت‌های جهانی چه در سطح تبادل‌نظر و چه در سطح مشارکت و چه در سطح کمک به تصمیم‌سازی صورت گیرد و دولت‌ها مسئولند این تصمیمات اجرایی کنند و برای یافتن سازوکار مقابله با این پدیده لازم است تمامی مسائل را بررسی کنند به طوری که اینگونه کنفرانس‌ها کمک کند دولت‌ها و کشور‌ها آرام آرام به سمت پذیرش مسوولیت خود سوق پیدا کنند.

وی افزود: اینکه آقای رییس جمهور در افتتاحیه کنفرانس صحبت کردند٬ باید گفت که ایشان به عنوان پیشنهاددهنده این برنامه ایده‌ای را مطرح ساختند که عنوان آن جهان عاری از خشونت و افراط‌گری است و بر‌‌ همان اساس و نیازی که در منطقه بود٬ جامعه جهانی و سازمان ملل متحد هم قطعنامه‌ای را صادر کرد و جا داشت و لازم هم بود که ایران هم به عنوان کشوری که پیشنهاددهنده چنین بحثی٬ بتواند پایه‌گذار کنفرانسی باشد که مبنایی برای تبادل‌نظر و یافتن و بررسی ریشه‌ها و راهکار‌ها و پیشنهادات بشود. کما اینکه با این پیشنهاد٬ ایران به عنوان کشور مقابله‌کننده با افراطی‌گری به جهان معرفی شد.

وی افزود: به هر حال در جامعه بین‌المللی باید حرکت‌هایی ایجاد شود و این کنفرانس‌ها٬ آن بستر‌ها را فراهم می‌کند.

افخم با اظهار امیدواری نسبت به اینکه کنفرانس‌ها تداوم پیدا کند، گفت: اکثر سخنران‌ها هم خیلی خوشبین بودند و از شروع چنین گفت‌و‌گویی استقبال کردند چراکه یکی از ملموس‌ترین موضوعات روز است و جامعه جهانی و منطقه٬ همگی با این مشکل کاملا در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و نگران تبعات سیاسی، ‌اجتماعی، فرهنگی و امنیتی آن هستند.

وی در خصوص بحران اقتصادی حاصل از این پدیده اذعان داشت: علاوه بر بخش‌های امنیتی٬ این مسئله در حوزه امنیت اقتصادی و تبادلات اثرگذار خواهد بود. لذا گام اول برای کار اقتصادی و همکاری‌های تجاری و رونق اقتصادی و پیشرفت برنامه‌ها بحثامنیت منطقه‌ای است لذا رد و بدل شدن این دیالوگ‌ها میان کشور‌ها کمک‌کننده است و زمینه‌ساز امنیت و آن بحث‌هایی است که به عنوان مقدمه کار اقتصادی از آن صحبت می‌شود و باید گفت که فروکش کردن بحران مساوی است با افزایش امنیت و امثال اینگونه تبادل‌نظر‌ها می‌تواند به امنیت منطقه برای حل یک بحران و برخورداری از یک امنیت اقتصادی کمک کند که تمامی این اقدامات به عنوان یک پیش‌نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در منطقه به حساب می‌آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز