خبرگزاری کار ایران

رویوران در گفت‌وگو با ایلنا:

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از بازگشت تروریست‌ها واهمه دارند

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۱۱۴

حمایت کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از تروریست‌های تکفیری، امری مسلم است. هرچند که برخی کشورها با انجام اقدامی نمادین، چند نفر را به جرم همکاری با داعش محاکمه کردند، ‌ اما هیچ کدام از این کشورها شهامت زندانی کردن این اشخاص را ندارند.

نشست شورای همکاری خلیج‌فارس، روز گذشته - سه‌شنبه - در دوحه قطر برگزار شد. امیر قطر، امیر کویت و پادشاه بحرین شرکت‌کنندگان در این نشست بودند. پادشاه عربستان، عمان و رئیس کشور امارت در این نشست حضور نداشتند.

«حسین رویوران» استاد دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ‌ درباره نشست روز گذشته شورای همکاری خلیج‌فارس، گفت که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارای اختلاف‌های گسترده‌ای در موضع‌گیری‌هایشان در قبال مسائل جاری منطقه هستند. عربستان، امارات‏، کویت و بحرین برای موضع‌گیری قطر در برابر مسائل مصر و لیبی با این کشور اختلاف دارند. در حالی که جنگنده‌های امارات از طریق حریم هوایی مصر به لیبی وارد شده و مواضع شبه‌نظامیان انقلابی و اخوان‌المسلیمن را بمباران می‌کنند، قطر حامی گروه اخوان‌المسلیمن است و حدود ۱۰۰ نفر از سران این گروه را در کشور خود پناه داده است.

وی افزود: در مورد سوریه نیز، کشورهای عضو شورای همکاری رای به قطع رابطه دیپلماتیک با این کشور داده‌اند. اما کویت در صدد برقرای ارتباط مجدد با سوریه است. سفارت این کشور در دمشق در حال بازگشایی و روادید دیپلمات‌های سوری برای حضور در کویت صادر شده است. این اقدام کویت، خلاف تصمیم شورا درباره سوریه بوده و یکی از ارکان این اختلافات است.

رویوران درباره حضور نداشتن سه نفر از اعضا در این نشست، گفت: پادشاه عربستان به دلیل بیماری و کهولت سن در این جلسه شرکت نکرد. حاکم امارات نیز به دلیل اختلافات بنیادی با قطر در این اجلاس حضور نیافت. در ارتباط با عمان، قضیه متفاوت از دو کشور دیگر است. عمان به طور سنتی سعی دارد حد وسط را رعایت کند و در تنش‌های منطقه‌ای جانب هیچ طرفی را نگیرد. در حال حاضر نیز «سلطان قابوس» سعی دارد که وارد تنش‌های منطقه‌ای نشود.

وی در پایان با اشاره به موضوع مبارزه با تروریسم که در دستور کار اجلاس قرار گرفته، بیان کرد: حمایت کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس از تروریست‌های تکفیری، امری مسلم است. هرچند که برخی کشورها با انجام اقدامی نمادین، چند نفر را به جرم همکاری با داعش محاکمه کردند، ‌ اما هیچ کدام از این کشورها شهامت زندانی کردن این اشخاص را ندارند. کشورهای عربستان، ‌ قطر و امارات سعی دارند چهره مخدوش شده خود را با چنین اقدام‌هایی بازسازی کنند. مقام‌های ارشد این کشور پشتیبانی از گروه‌های تکفیری را تکذیب و بیان می‌کنند که صحبت‌ها و پشتیبانی‌های انجام شده از این گروه‌ها توسط اشخاصی خارج از چارچوب حکومت انجام شده است. این کشورها شدیدا از بازگشت این تروریست‌ها به سرزمین‌های خود می‌ترسند و دلیل شرکت این کشورها در ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا، همین است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز