خبرگزاری کار ایران

صادق خرازی در دانشگاه علامه طباطبایی:

ده‌ها سال طول می‌کشد مشکلات ناشی از احمدی‌نژاد برطرف شود / اصلاح‌طلبان با نظام مشکلی نداشته‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۷۹۶

دوم خرداد محصول چویش و جوشش دانشجویان است / اصلاح طلبان با اصل نظام مشکل ندارند / احمدی‌نژاد محصول عملکرد ما بود / عملکرد روحانی ستودنی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه صلاح‌طلبان هیچ‌گاه با حاکمیت و نظام مشکلی نداشته‌اند، تاکید کرد: ما باید بدانیم احمدی نژاد نتیجه عملکرد ما بود و باید مراقب باشیم هوشیار باشیم طوری عمل نکنیم که دوران به آن زمان برگردد و باید به جای اختلاف داخلی دنبال وحدت و حمایت از دولت باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق خرازی در مراسمی که در دانشگاه علامه طباطبایی توسط انجمن اسلامی دانشگاه به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو برگزار شد، گفت: دانشگاه سنگر آزادی‌خواهی و پیشرفت در طول تاریخ بوده است و در دورانی مردان بزرگی تربیت شده‌اند که در صحنه سیاسی ایران بسیار تاثیرگذار بودند که نماد عینی این موضوع را می‌توانیم در ۱۶ ‌آذر ۱۳۳۲ مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: درباره این حادثه بزرگ روایت‌های گوناگونی گفته می‌شود که بعضی از افراد آن را به سفر نیکسون به ایران منصوب می‌کنند. این امر اشتباهی تاریخی است که به لحاظ تاریخی ۱۶ آذر ۳۲ به دفاع از دکتر مصدق و اعتراض به محاکمه آن و مقاومت در برابر استبداد اتفاق افتاد.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه دانشگاه حریم امن اندیشه در طول تاریخ انقلاب اسلامی بوده است، اظهار داشت: دانشگاه علاوه بر نقش بزرگی که در این انقلاب داشت، پیوستگی آن را می‌توان در حماسه دفاع مقدس به وضوح مشاهده کنیم.

خرازی با اشاره به نقش دانشجویان در تحولات سیاسی کشور تصریح کرد: در سال ۱۳۷۶ که جامعه ایران به بلوغ فکری رسید و آزادی که همزاد انقلاب اسلامی ایران بود برای نخستین‌بار نقش دانشجویان در تحولات سیاسی خودش را نشان داد و دانشگاه مهمترین نقش را در بیداری آن دوره ایفا کرد.

وی با بیان اینکه یک دانشگاه هوشیار بیدار و برخوردار از آگاهی می‌تواند استقلال و آزادی را در کشور ایجاد کند، خاطرنشان کرد: کسانی در کشور هستند که با این موضوع سر سازگاری ندارند و تمام توان خود را به کار گرفتند تا با دانشجو و دانشگاه مقابله کنند تا نتواند در خارج از خود تاثیرگذار باشد. نتیجه این موضوع را ما طی ۸ سال گذشته دیده‌ایم که چگونه دانشجویان تعلیق، ستاره‌دار و برخی از اساتید به اجبار بازنشسته شدند و آن دوران، دورانی است که همه صاحب‌نظران و آگاهان به این صفات از آن یاد می‌کنند که در طول تاریخ دانشگاه در ایران بی‌سابقه بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: ما مشاهده کردیم در آن دوران، دهان منطق بسته و تشکل‌های سیاسی لغو مجوز و برنامه‌های دانشجویان مجوز نمی‌گرفتند و فضا امنیتی حاکم بود. پاییز دانشگاه و زمستان دانشگاه بود و روزهای سختی بر کشور گذشت. ما باید بدانیم و بپذیریم که دانشگاه را جدی نگرفته‌اند و اعتبار دانشگاه را به سخره گرفته‌اند و این فقط نظر من نیست این واقعیت تلخی است که رخ داده است. در آن دوران سلایق و علایقی هوشیارانه در دانشگاه تحمیل شد.

خرازی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم در این دوران تعریف مجددی از دانشگاه دانشجو و جامعه داشته باشیم که بی تردید در انقلاب اسلامی برای جایگاه دانشگاه اهمیت بسیاری قائل شده‌اند، یادآور شد: در اندیشه انقلاب اسلامی، دانشجو سیاسی باید دغدغه استقلال، آزادی و پیشرفت ملی کشور را داشته و ارتباط دوسویه‌ای بین دانشگاه و جامعه برقرار باشد زیرا جامعه‌ای پویاست که دانشگاهی پویا دارد و اگر دانشگاه می‌خواهد نقش‌آفرینی کند باید بیدار و هوشیار باشد.

وی با بیان اینکه بیداری دانشگاه و آزادی و هوشیاری امری عینی است که نیازمند است تا بزرگان کشور آن را پیگیری کنند، ابراز داشت: به نظر من جنبش دانشجویی سالم به معنی استقلال و آزادی کشور خواهد بود. لازمه این امر آن است که حق دانشجو پایمال نشود و مورد حرمت و احترام باشد با چنان دیدگاهی می‌توان اصول جدی اصلاح‌طلبی که طی هشت سال گذشته نادیده گرفته شده بود را زنده کرد و در این حال است که جنبش دانشجویی می‌تواند ارکان سیاست فرهنگی واقع شود.

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه با یادآوری اینکه زنگ خطر زمانی به صدا درمی‌آید که در دانشگاه، دانشجو بینش سیاسی نداشته باشد و فقر بینش وجود داشته باشد که این موضوع را به صورت واقعی شاهد آن هستیم، بیان کرد: برخی فکر می‌کنند حزبی کردن دانشگاه خدمت است. کاش آنها این موضوع را درک کنند بین سیاست و بینش سیاسی و حزبی کردن فاصله عمیق و عظیمی وجود دارد. ای کاش بزرگان کشور که قدرت تصمیم‌گیری دارند و مهمترین رسانه ملی که صداوسیماست به محیط دانشگاه بیاید و دانشجویان بتوانند در این محیط نظرات خود را مطرح کنند.

خرازی اضافه کرد: ای کاش روزی باشد که میزگردهای سیاسی، سیاست خارجی تشکیل دهند و دانشجویان نظرات و انتقادهای خود را به دولت و نظام ارائه دهند و اگر چنین نشود دانشگاه دچار رکود خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از تلخ‌ترین واقعیت‌ها این است که برخی اشخاص با قالب دین می‌خواهند نقش مردم نادیده گرفته شود و نقش آزادی آنها جدی گرفته نشود، عنوان کرد: این در حالی است که آزادی جزو ضمیر ذات انسان است. این موضوع به نظر من جبهه‌گیری در برابر هویت و عقل انسان است که آزادی به عنوان مهمترین ارزش بسترساز است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما باید بدانیم مهمترین رمز اعلا که توانست انقلاب اسلامی را پیروز کند، هوشیاری مردم بود، تاکید کرد: ای کسانی که برای هویت مردم هیچ ارزشی قائل نیستید و می‌خواهید بین مردم و رهبری فاصله بیندازید بدانید شما در راستای انقلاب اسلامی گام برنمی‌دارید زیرا مردم سرمایه‌های اصلی این کشور هستند. آن کسانی که می‌گویند مردم صلاحیت ندارند و فاقد بینش هستند، خودشان نتوانسته‌اند با مردم ارتباط برقرار کنند. رهبری و امام خود را خدمتگزار مردم و مردم قدردان آنها بوده و هستند.

خرازی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگ‌ترین انحرافات تاریخی که اتفاق افتاده این است که عده‌ای می‌خواهند بین مردم و امام مردم فاصله بیندازند، گفت: این افراد باید بدانند امنیت، آسایش و موقعیتی که امروز دارند توسط مردم به آنها داده شده است و چگونه به خود اجازه می‌دهند که مردم را از امام امت خود جدا کنند.

وی درباره حضور مردم در صحنه‌های گوناگون انقلاب اسلامی اظهار داشت: مردم ایران در تمام این دوران صحنه‌های سیاسی و اجتماعی و هر کجا که احساس خطر کنند وارد میدان خواهند شد و سر سازگاری با شعارهایی که عده‌ای می‌دهند نخواهند داشت. آنها انحراف را تشخیص می‌دهند و با همه وجود خود برای عزت نظام و اعتلای آن تلاش می‌کنند این مردم بهترین مردم هستند که باید بهترین درود و سلام‌ها را برای آنها فرستاد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه با حاکمیت و نظام مشکلی نداشته‌اند، تصریح کرد: این یکی از فریب‌ها و دروغ‌هایی بود که دولت احمدی‌نژاد با شعار مهرورزی هشت سال دولت احمدی‌نژاد فضای کشور را آلوده به هیجان‌های دروغین کرد که اگر ۱۰ سال نیز از آن موقع بگذرد باز شاید هم نتوانیم نابسامانی آن روز را سامان دهیم. آنها با احساسات مردم بازی کردند و فضا را دوقطبی و احساسی کردند. آنها اعتراضات مردمی و دانشجویی را با اصل نظام مرتبط کردند. اصلاح‌طلبان با اصالت نظام هیچ مشکلی ندارند اما احمدی‌نژاد اعتراض اصلاح‌طلبان را با اصل نظام پیوند می‌زد. آن دولت با شعار عدالتخوانه توانست فقر و بدبختی را به طور عادلانه توزیع کند.

خرازی با بیان اینکه امروز ما در آغاز راه قرار داریم و اگر بخواهیم گام‌هایی در جهت تثبیت موقعیت اصلاح‌طلبانه برداریم باید به دور از احساسات و عقلانیت کامل و شعارهای معقول و جلوگیری از انحراف و آفت در عملکرد گام بردارید و برنامه‌های خودمان را تنظیم کنیم، خاطرنشان کرد: کشور ما امروز در همه ابعاد در بحران قرار دارد که یک نمونه آن سیاست خارجی که ما چقدر در آن مشکل داریم و واقعا که این دولت چه خدمت و زحماتی به این ملت و کشور کرده است.

وی ادامه داد: قطعنامه گرفتن کار بسیار ساده‌ای و از قطعنامه بیرون آمدن کار بسیار سختی است. کسانی بودند که در طی هشت سال گذشته همه چیز را به شوخی گرفته بودند و به دروغ به مردم می‌گفتند که یک کودک با قابلمه غنی‌سازی می‌کند و به نظر من این توهین به مردم بود، آنها به دلیل فقدان آزادی از جهان خارج خوف و ذهن بحرانی خود در جهان همه مردم را به بازی گرفته بودند و هر روز می‌گفتند قطعنامه‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست و نتیجه آن چیزی بود که اگر این دولت با توان خود نیز حرکت کند شاید بتواند آن بحران‌ها را جلوگیری کند.

این دیپلمات ارشد سابق کشورمان یادآور شد: در آن دوران گویی قبیله‌ای از بدترین افکار و اندیشه در دولت و این کشور چنگ انداخته بودند. ما باید بدانیم احمدی نژاد نتیجه عملکرد ما بود و باید مراقب باشیم هوشیار باشیم طوری عمل نکنیم که دوران به آن زمان برگردد و باید به جای اختلاف داخلی دنبال وحدت و حمایت از دولت باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز