خبرگزاری کار ایران

مصطفی معین در مراسم روز دانشجو؛

دولت گذشته استاد و دانشجو را منفعل کرد / امیدواریم با فرهادی بی‌ثباتی و سیاست‌زدگی دانشگاه‌ رفع شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۴۵۰

کسی را که در وبلاگش از دانشجویان حمایت می‌کند را نباید مجرم شناخت و نباید محکوم شود و اگر هم این چنین هم شد عیبی ندارد چرا که افتخار است و باید آرمان‌های جنبش دانشجویی مانند خردگرایی٬ آزادی علمی و استقلال دانشگاه را ارجمند شمرده و بدان توجه کرد.

در برنامه روز دانشجو که در دانشگاه تهران و به همت انجمن اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد٬ پس از علی مطهری٬ سخنران دیگر دکتر معین٬ وزیر اسبق علوم دولت اصلاحات٬ با گرامی داشتن روز دانشجو و یاد و خاطره شهدای دانشجو اظهار داشت: در کشورهای جهان سوم کار سیاسی هزینه دارد و بنده هزینه این کار را قبلا پرداخت کرده‌ام و آن را یک شکرانه می‌دانم نه منت بر سر دانشجویان چرا که احساس می‌کردم و احساس می‌کنم که باید دین خود را نسبت به مردم، کشور و به خصوص دانشجویان ادا کنم.

دکتر مصطفی معین در این مراسم با اشاره به اینکه بنده از سال ۴۸ به بعد به عنوان یک خدمتکار در جامعه دانشگاهی و دانشجویان مشغول به خدمت بودم٬ گفت: امروز هم در این جلسه حضور دارم به دلیل عشق و علاقه وافر بنده به قشر دانشجو و دانشگاهیان است و اینکه در سال‌های گذشته هم در میان این عزیزان و در جامعه دانشگاهی خدمت کردم به این دلیل بوده تا بتوانم آن شکاف و گستت موجود را پر کنم که البته بنده نسبت به آینده دانشگاهیان و دانشگاه نگران بودم و با تعلق خاطر دیرینه به روز دانشجو معتقد بوده و هستم.

معین در ادامه افزود: حتما باید از حقوق دانشجو یک روز در سال تجلیل شود و باید دانست که دفاع از دانشجو جرم نیست و یک حق است. به طوری که باید دانست نباید کسی را که در وبلاگش از دانشجویان حمایت می‌کند٬ مجرم شناخت و نباید محکوم شود و اگر هم این چنین هم شد عیبی ندارد چرا که افتخار است و باید آرمان‌های جنبش دانشجویی٬ مانند خردگرایی٬ آزادی علمی و استقلال دانشگاه را ارجمند شمرده و بدان توجه کرد.

وی با بیان اینکه برای اینکه میان نسل جدید دانشجویی و نسل قدیم جنبش دانشجویی همزمانی ایجاد شود نیاز است که جنبش دانشجویی میراثش را پاس بدارد اظهار داشت: جنبش دانشجویی این میراثرا باید تحلیل کرده و آن را در آرمان هایش بکار گیرد و به نسل آینده نیز انتقال دهد.

معین با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته که دوران سیاهی بودند جنبش دانشجویی در حال انفعال قرار گرفت٬ خاطرنشان کرد: دانشجویان و مردم جامعه نباید در شرایط انفعال قرار گیرند هرچند که دانشجو و دانشگاه مظلوم است اما ما نباید اجازه دهیم دانشگاه و دانشجو مورد ظلم قرار بگیرد اما آن ۸ سال موجب شد که استاد دانشجو در انفعال محض قرار بگیرند.

وزیر علوم دولت اصلاحات در تشریح دلایل استعفایش از وزارت علوم عنوان کرد: اولین محور استعفایم بی‌حرمتی به دانشجو و فضای دانشگاه بود٬ دومین دلیل این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی تداخلی جدی با وظایف سازمانی وزیر داشت و مانع از ایفای نقش وزیر می‌شد. سومین دلیل این بود که لیستی از مواضع مترقی آقای خاتمی برای اصلاح نظام دیوانی بود که ما در وزارت علوم این مساله را از مهر ۷۶ کلید زدیم و پس از دو سال به نتیجه رسید و لایحه تغییر ساختاری وزارت علوم تهیه شد که در مجلس ششم به تصویب رسید اما متاسفانه به سد شورای نگهبان برخورد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در کشور ما استعفا جزء گناهان کبیره شده است٬ یادآور شد: اگر بخاطر خشونت سال ۷۸ کسی استعفا می دهد٬ این گناه کبیره می‌شود٬ ولی من باید بگویم که استعفا گناه کبیره نیست و زمانی که بدانید فایده و کارایی ندارید و استعفا می‌دهید این استعفا خیانت نیست.

معین با تاکید بر اینکه جامعه ما آسیب دیده است٬ ابراز داشت: معتقدم کار در عرصه اجتماعی و علمی اثربخشی‌اش حتی از کار در عرصه سیاسی بیشتر و بهتر است زیرا تا زمانی که جامعه آگاه نباشد و به حقوق اساسی‌اش دست نیابد و آنها را مطالبه نکند پیشرفت نخواهیم داشت.

وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به خسارت‌هایی که کشور در زمان دولت گذشته دید٬ به تشریح برخی مشکلات و موضوعات اجتماعی کشور پرداخت و عنوان کرد: متاسفانه یکی از جاهایی که صدمه بسیار دید نهاد دانشگاه بود دانشگاه‌های ما تا سال ۸۴ یکی از پاک‌ترین نهادهای کشور بودند و زد و بندهای سیاسی در دانشگاه حاکم نبود اما در طول این سال‌ها شاهد رشد بی‌سابقه ظرفیت دانشگاه، کاهش کیفیت آموزشی و پژوهشی، هتک حرمت استادان، نقض حرمت و امنیت دانشجویان تبعیض‌ها و تفکیک‌های جنسیتی و بی‌ثباتی در عرصه مدیریتی فرار مغزها و بورسیه‌های غیرقانونی بودیم.

وی با طرح این سوال که در این شرایط وظیفه ما چیست٬ خاطرنشان کرد: امیدواریم که با انتخاب آقای فرهادی بی ثباتی از دانشگاه‌ها رخت بربندد و شاهد بازگرداندن اختیارات ستادی دو وزارت علوم و بهداشت باشیم و تمرکززدایی از دانشگاه‌ها و رفع سیاست‌زدگی از آنها را ببینیم.
همچنین باید در سیاست های غیرعلمی که در دولت قبلی اعمال شد٬ تجدیدنظر کرد و تلاش کنیم یک فضای امن و سالم برای دانشجو و استاد فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز