خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مشترک ایاد امین مدنی و علی جنتی مطرح شد:

امید به راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای و رادیو و تلویزیون کشورهای مسلمان

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۳۱۲

طرح راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای و رادیو و تلویزیون کشورهای مسلمان درحال آماده‌سازی‌ست و با تعهد و التزام اعضا به پرداخت هزینه‌ها، می‌توان امید داشت طرح اجرایی شود.

دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی، در حاشیه دهمین اجلاس وزرای اطلاع‌رسانی کشورهای اسلامی؛ یکی از اهداف اجلاس را عدم تنش با غرب دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ایاد عنیم مدنی(دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی) ضمن تشکر و قدردانی از زحمات علی جنتی برای برگزاری و مدیریت چنین جلسه‌ای گفت: من احساس می‌کنم که چنین اجلاسی در این شرایط می‌تواند نقطع عطفی در روابط میان کشورهای اسلامی باشد. ما در ابتدای امروز، اجلاس کار‌شناسان ارشد را داشتیم که منجر به قطعنامه و اجماع در مورد اهمیت رسانه و مدیا برای مقابله با چالش‌های پیش‌روی کشورهای عضو سازمان به ویژه مقابله با افراط‌گرایی و جریان‌های ایجادکننده اسلام‌هراسی و گروه‌هایی که پیام تنفر به دنیا نسبت به اسلام صادر می‌کنند، شد. این قطعنامه‌ها باید اجرا شوند و ما نمی‌خواهیم صرفا یکسری قطعنامه روی میز داشته باشیم و من مطمئنم که این کنفرانس تا اینجا موفق بوده است.

علی جنتی(وزیر ارشاد) نیز طی سخنانی درباره برگزاری اجلاس گفت: همانطور که از نام اجلاس مشخص است، ما اینجا جمع شدیم تا، به یک هم‌گرایی رسانه‌ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام برسیم و این به دلیل چالش‌هایی است که کشورهای اسلامی با آن روبه‌رو هستند.

وی به بیان سه چالشی که کشورهای اسلامی با آن روبه‌رو هستند پرداخت و گفت: اولین مسئله که درواقع دلیل اساسی ایجاد چنین اجلاسی بود؛ مسئله فلسطین است. رسانه‌های اسلامی باید بتوانند که چهره جنایت‌کارانه اسرائیل را به مردم دنیا نشان دهند. مسئله دوم رشد جماعت تکفیری و نشان دادن چهره مخدوش از اسلام است که عملا با پوشش رسانه‌های غربی، نوعی اسلام‌هراسی شکل گرفته است. و چالش سوم، تفرقه در مسائل دینی اسلامی است که باید با برگزاری چنین اجلاسی سعی در رفع آن داشته باشیم و البته با صحبت‌هایی که امروز داشتیم؛ هریک به گونه‌ای، به این مشکلات و مسائل پرداختند که درنهایت به عنوان بیانیه نهایی از این اجلاس منتشر شد.

در این نشست خبری، ایاد عنیم مدنی در پاسخ به این سوال که برنامه‌های اجلاس برای خنثی‌سازی اهداف اسلام هراسی در امپراطوری رسانه‌های غربی چیست؛ گفت: ما نمی‌خواهیم مسائل را ساده کنیم و بگوییم که اسلام‌هراسی تنها به مسئله رسانه‌های غربی مربوط می‌شود. نکته اساسی‌‌ همان افراط‌گری است. جریان افراط‌گری تعالیم خود را از غرب می‌گیرد و البته هدف کشورهای اسلامی هم این نیست که دائما میان غرب و کشورهای اسلامی تنش وجود داشته باشد. اسلام دین فرهنگ است و این فرهنگ از طرف خداوند به ما رسیده است اما درخواست من از شما نمایندگان رسانه هم این است که مسائل سطحی نپردازید و درواقع مشکلات ریشه‌ای را بیان کنید.

وی ادامه داد: برای درک بهتر و پایان دادن به جریان‌های افراط‌گرا در منطقه، باید سعی کنیم منطق آن‌ها را بفهمیم و از چارچوب‌های آن‌ها سردربیاوریم. ما امروز در این زمینه با یک پارادایم تازه روبرو هستیم و من امیدوارم تمام کشورهای مسئول در این زمینه به این نتیجه برسند که باید در مورد بیان این جنایات، کاری صورت بپذیرد.

ایاد عنیم مدنی درباره مسئله فلسطین نیز گفت: مسئله فلسطین هیچ‌گاه فراموش نشده است و درواقع دلیل اصلی برگزاری این اجلاس‌ها مسئله فلسطین است. ما جلسات وزرایی را در جده و رباط هم داشتیم که منجر به ایجاد سه گروه برای برسی مسائل فلسطین و مخابره پیام جنایات اسرائیل به دنیا شدند. هدف ما توانمند سازی فلسطین برای مقابله با دشمنان است.

جنتی درباره ایجاد شبکه ماهواره‌ای و رادیو و تلویزیونی مشترک میان کشورهای مسلمان نیز گفت: آنچه مهم است، این است که ما از نظر فنی آماده شویم. اینکه تاکنون هم اقدامی برای ایجاد آن صورت نگرفته به دلیل کمبود امکانات بوده. ما باید خود را از نظر مسائل مادی فنی حرفه‌ای مدیریتی و برنامه‌ریزی تامین کنیم. طبق صحبت‌هایی که با دبیرکل داشتم، ایشان درحال جمع‌آوری طرحی به این منظور هستند و درواقع هم‌اکنون کارهای مطالعاتی آن درحال انجام است و پس از انجام این مطالعات و تعهد و التزام اعضا به پرداخت هزینه‌ها، می‌توان امید داشت که این طرح اجرایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز