خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام مجمع عمومی گام مهمی در قانونمند کردن رویکردهای غیرقانونی اسرائیل است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۲۸۱

در حال حاضر ۹ کشور اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند که این امر همچنان رو به گسترش بوده و فشار زیادی به اسرائیل وارد کرده است. این عمل کشورهای اروپایی واکنشی به رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی اسرائیل و دولت راستگرای افراطی این رژیم است.

«محمد‌جواد حق‌شناس» کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با صدور قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره پیوستن رژیم صهیونیستی به پیمان «ان‌پی‌تی» گفت: قطعنامه تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل ضمانت اجرایی ندارد، اما این حرکت گام مهمی در قانونمند کردن اقدام‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی بوده و تاثیر زیادی روی افکار عمومی جهان می‌گذارد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سازمان ملل متحد دارای ارکان مختلفی است. نخستین رکن این نهاد بین‌المللی، جلسه مجمع عمومی سازمان است که در ماه سپتامبر هر سال در سطح روسای جمهوری و پادشاهان کشورها و پایین‌تر، در سطح معاونان برگزار می‌شود. شورای امنیت، رکن دوم سازمان ملل متحد است که قطعنامه‌های تصویب شده در آن لازم‌الاجرا بوده و اثر قانونی دارند.

وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد از ۱۵ کشور تشکیل شده است که در این میان، پنج عضو دائم شامل کشورهای آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلیس و چین دارای «حق وتو» هستند. مصوبات این شورا ضمانت اجرایی داشته و لازم‌الاجرا است. صدور قطعنامه در این شورا به این معنا است که قدرت‌های بزرگ حاضر در این شورا مخالفتی با آن نداشته‌اند. این قطعنامه مجمع عمومی برای کسب ضمانت اجرایی باید وارد این شورا بشود.

حق‌شناس درباره به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین توسط برخی کشورهای اروپایی نیز گفت: به رسمیت شناختن فلسطین توسط کشورهای اروپایی امر مثبتی است. به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین برای نخستین بار در پارلمان سوئد که در دست حزب سوسیال دموکرات این کشور است، مطرح و سپس تصویب شد. مجلس عوام انگلیس نیز با اکثریت آرا این طرح را تصویب کرد. پارلمان اسپانیا و فرانسه نیز به این پیشنهاد رای مثبت داده‌اند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ۹ کشور اروپایی کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند که این امر همچنان رو به گسترش بوده و فشار زیادی به اسرائیل وارد کرده است. این عمل کشورهای اروپایی واکنشی به رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی اسرائیل و دولت راستگرای افراطی «بنیامین نتانیاهو» است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز