خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران خبر داد؛

سفر آیت‌الله هاشمی به عربستان٬ گمانه‌زنی رسانه‌ای‌ است / افزایش ارز با مذاکرات ارتباط نداشته است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۰۹۲

تغییری براساس توافقات ژنو در مفاد این توافق و توافقات قبلی رخ نداده و هر گونه فعالیتی در زمینه ذخایر غنی شده منطبق بر فعالیت‌هایی است که برنامه تحقیقاتی کشور دارد که این نیز متناسب با برنامه های سازمان انرژی‌اتمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود اعلام کرد: در روز گذشته کنگره خطر تکفیری‌ها در جهان اسلام از دید علما در قم و با حضور ۸۳ کشور اسلامی برگزار شد و در آن دیدگاه اندیشمندان جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم افزود: پیام این کنگره تعامل کشورهای اسلامی با یکدیگر و دعوت به صلح و دوستی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه هفته آینده سالروز تصویب مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری خواهد بود٬ گفت: همانطور که می‌دانید سال گذشته این پیشنهاد از سوی ریئس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. بنابراین اولین همایش جهان عاری از خشونت ۱۸ و ۱۹ آذر ماه در تهران و با حضور اندیشمندان و شخصیتهای سراسر جهان برگزار می‌شود.

افخم٬ افراطی‌گری را یکی از تهدیدهای واقعی جهان امروز برشمرد و گفت: باید برای چرایی و حل این مسئله برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود در غیر این صورت به راه حل درستی نخواهیم رسید.

وی در خصوص راه آهن سه جانبه ایران ترکمنستان وقزاقستان گفت: این راه آهن امروز با حضور روسای جمهور سه کشور به بهره برداری می رسد و امتداد آن به گرگان خواهد رسید طول این راه آهن ۹۲۰ کیلومتر است که ۸۵ کیلومتر آن در ایران، ۱۴۰ کیلو متر در قزاقستان و ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: این راه‌آهن کشورهای مختلف در شمال منطقه را به یکدیگر ارتباط می دهد و باعثرشد ترانزیت در کشور می شود و در زمینه تبادل کالایی نیز آثار خوبی نیز خواهد داشت و علاوه بر این موجب تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری بین کشورها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مرضیه افخم در نشست خبری خود با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در ایران یادآور شد: جمهوری اسلامی بر اساس قوانین و مقررات داخلی خود به این موضوع نگاه می کند ما تابع کنوانسیون وین هستیم و تبعیضی را در مورد کشورهایی که در ایران فعالیت سیاسی دارند قائل نمی‌شویم.

وی افزود: فعالیت‌های روانی برای فعال شدن نمایندگی‌های تهران وجود دارد البته فعال‌شدن این سفارتخانه‌ها به شکل تدریجی در حال انجام است و این مسیری است که باید مرحله به مرحله پیش برود.

افخم با اشاره به مذاکرات وین گفت: در پایان مذاکرات تفاهم شد که در ماه دسامبر جلسه‌ای تشکیل و رایزنی‌ها ادامه پیدا کنند که البته هنوز در مورد زمان و مکان آن تصمیم گیری قطعی نشده است اما به محض قطعی نشدن در مورد سطح مذاکرات و جزئیات آن اظهار نظر خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: منتقدین ما همواره دیدگاه‌هایی دارند. ما همیشه اعلام کرده‌ایم وزارت امور خارجه به عنوان مسئول مذاکرات٬ از دریافت نظرات و دیدگاه‌های منتقدین و غیرمنتقدین استفاده می‌کند و این چارچوب واقعی است و هیچ گاه شعاری نبوده است.

افخم با بیان اینکه در مورد تمدید مذاکرات دیدگاه‌های مختلفی مطرح می شود٬ گفت: چارچوب مذاکرات روندی داشت و نیاز بود که درمورد جزئیات آن زمان بیشتری در اختیار مذاکره‌کنندگان قرار گیرد برای همین این مذاکرات تمدید شد.

وی در مورد سفر ظریف به عربستان نیز گفت: در این خصوص تاکنون تحول جدیدی رخ نداده است.

افخم با اشاره به بحران سوریه خاطر نشان کرد: دیدگاههای مختلفی نسبت به حل بحران سوریه وجود دارد که پیش از این نیز بوده است٬ همکاری و تبادل نظر خوبی بین ایران و نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه وجود دارد ما بر راه حل مبتنی بر تامین آرای مردم سوریه تاکید داریم ومعتقدیم هر راه حلی باید مبتنی بر واقعیت منطقه، ‌سوریه وخواست مردم سوریه باشد.

وی افزود: بدون توجه به ریشه بحران سوریه امکان راه حل نیست و هر راه حلی باید این فاکتورها را در خود داشته باشد. هر یک از کشورهای مختلف در مورد بحران سوریه راه حلی را دنبال می کنند که از بروز بحران در این کشور این بحث‌ها همواره مطرح بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهار نظر پنتاگون پیرامون حمله ایران به داعش گفت: همانطور که روز گذشته نیز مسئولین ذیربط کشور نیز اعلام کردند بنده نیز تاکید دارم که تغییری در سیاست کشور ایران در مبارزه با گروههای تکفیری و کمک به عراق برای مشورت در مبارزه با تکفیری ها رخ نداده و هر گونه همکاری با دیگر کشورها برای مبارزه با داعش درست نیست.

افخم با اشاره به مطالب مطرح شده پیرامون جزئیات مذاکرات گفت: اخباری در این مورد منتشر شده که من در صدد تایید یا رد آن نیستم٬ اما اعلام می‌کنم که تغییری براساس توافقات ژنو در مفاد این توافق و توافقات قبلی رخ نداده و هر گونه فعالیتی در زمینه ذخایر غنی‌شده منطبق بر فعالیت‌هایی است که برنامه تحقیقاتی کشور دارد که این نیز متناسب با برنامه های سازمان انرژی‌اتمی است. البته طبق خبرها گویا میزانی که سازمان انرژی اتمی ماهانه نیاز دارد کاهش پیدا کرده برای همین در سیاستها تغییر ویژه‌ای رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد طرح کابینه رژیم صهیونیستی پیرامون یهودی شدن فلسطین گفت: ما هر گونه اقدام رژیم صهیونیستی برای ادامه سیاست تجاوزگرایانه در منطقه را محکوم می‌کنیم و فکر می‌کنیم این سیاست‌ها موجب ناامنی در منطقه می‌شود و هشدار می‌دهیم اگر این مسئله صورت بگیرد٬ بحران‌های بزرگی را در منطقه و جهان شاهد خواهیم بود.

وی افزود: اقدام رژیم صهیونیستی برای نابودی هویت قدس و هتک حرمت به مسجد الاقصی کاملا محکوم است و لازم است کشورهای اسلامی نسبت به تحقق خواست فلسطین با جدیت بیشتری عمل کنند و جامعه جهانی مانع ادامه سیاست‌های تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی شود.

افخم در مورد بحثاطلاع رسانی پیرامون مذاکرات هسته ای یادآور شد: به نظر ما طبق ارزیابی های کلی اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی از آنچه قرار بود اعلام شود انجام شده تشریح جزئیات در جلسات پایانی در وین و حضور عراقچی در برنامه ویژه تلویزیونی از جمله گزارشهایی بود که در زمینه مذاکرات ارائه شد.

وی گفت: روز گذشته نیز در همایش دیپلماسی هسته‌ای فرصتی فراهم شد تا چارچوب فعالیت‌های انجامشده و دستاوردهای مذاکرات توسط آقای ظریف اعلام شود. ما فکر می‌کنیم که در مجموع کشورهای مذاکره کننده٬ بیشترین میزان ارائه اطلاعات را داریم و این آمادگی را نیز خواهیم داشت که به هر ابهام پاسخ دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پیش از این نیز اظهارات نظراتی توسط مسئولان عالیرتبه کشور انجام شد. فرمایشات رهبری در مورد مذاکرات و صحبت‌های رئیس‌جمهور در مجموع نشان می‌دهد که جای هیچ نگرانی نیست و مسئله مذاکرات کاملا دقیق و حساب شده در حال انتقال به افکار عمومی است امیدواریم رسانه‌ها نیز کمک کنند تا اگر نگرانی وجود دارد از طریق ارائه اطلاعات درست و توجه به کدهای اصلی پرونده این نگرانی های اندک نیز مرتفع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مرضیه افخم در ادامه نشست خبری با اشاره به تاثیر مذاکرات در نرخ ارز گفت: ما هم در این مورد شاهد تحلیل‌هایی بودیم. نظر غالب کارشناسان این بود که این تحولات در دوره کوتاهی رخ داده و ارتباط افزایش قیمت در حوزه ارز با مسئله مذاکرات حداقلی بوده است. البته در روزهای گذشته روند نزولی را در نرخ ارز شاهد بودیم. برداشت ما این است که با روند روزهای گذشته٬ جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

افخم با اشاره به تحلیل های صورت گرفته پیرامون مذاکرات گفت: برخی اصرار دارند تا در خصوص آنچه که به شکل رسمی و صریح پیرامون مذاکرات اعلام می‌شود٬ شک ایجاد کنند. ما پیش از مذاکرات مسقط نیز اعلام کردیم همه چیز پشت میز مذاکره انجام می‌شود اگر روند اظهار نظرات را دنبال کنیم٬ می‌بینیم اخبار همگام با آن چیزی بوده که در مذاکرات دنبال شده و گمانه‌زنی‌های صورت‌گرفته درست نیست‌.

وی افزود: اینکه توافقی نهایی حاصل شده٬ کاملا غلط و کذب است البته امروز گروه‌ها در مذاکرات به دیدگاه‌های نزدیکی رسیده‌اند. اگر چه هنوز اختلافاتی وجود دارد٬ اما فاصله‌ها کمتر شده و این به معنای حل همه موضوعات نیست موضوعی که در اظهارنظر همه هیات‌ها مورد اتفاق‌نظر است این است که همه دنبال راه حل‌اند. اگر توافقی حاصل شود٬ قطعا به اطلاع مردم خواهد رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد خبر ارتباط انفجار یمن با سفارت ایران در این کشور گفت: موضوع جدی در این خصوص رخ نداده است.

وی با اشاره به مجدد به بحثمذاکرات گفت: باید برای مذاکرات چارچوبی تعیین شود تا براساس آن کارهای بعدی صورت گیرد و این چارچوب همان بحثتوافقات سیاسی است چنانچه توافقی صورت گیرد مسیر و روند برای نگارش جزئیات مشخص خواهد شد. همانطور که هیات‌های مذاکره کننده توافق کردند در چارچوب زمانی لازم امکان ورود به جزئیات فراهم خواهد شد.

افخم تاکید کرد: یکی از نکاتی که تیم مذاکره‌کننده بارها برآن تاکید کرده این است که هیچ توافقی حاصل نمی‌شود مگر اینکه روی همه مسائل به اتفاق نظر برسیم. اجازه بدهید متناسب با پیشرفت کار در مورد جزئیات مذاکرات اظهار نظر کنیم. من تاکید دارم که ما هم چارچوبی را برای خود در مذاکرات داریم و متناسب با روند مذاکرات کارها دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارچه در مورد سفر امیر عبدالهیان به عمان و اینکه آیا این مسئله ارتباطی با مذاکرات مسقط دارد٬ گفت: این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد این سفر در چارچوب مذاکرات دوره‌ای ایران و عمان است لطفا با این مباحث٬ فرد جدیدی را به تیم مذاکره کننده اضافه نکنید.

افخم ضمن محکوم کردن اقدامات نژادپرستانه در ایالت فرگوسن آمریکا گفت: ‌ اقدامات نژادپرستانه در آمریکا و خشونت پلیس این کشور٬ مایه نگرانی است بحثتبیعض میان سیاه‌پوستان٬ موضوعی ریشه‌ای در این کشور است که به عنوان نقض حقوق اقلیت‌های نژادی باعثنگرانی مدافعان حقوق بشر در دنیا شده است.

وی افزود: بدرفتاری پلیس آمریکا خلاف گزارش کمیته منع شکنجه سازمان ملل است و وخامت در برخورد پلیس با معترضان باعثنگرانی بیش از حد شده است.

افخم در مورد نقش عربستان در مذاکرات و تاثیر سفر احتمالی آیت الله هاشمی به این کشور در ادامه روند مذاکرات گفت: این بحث‌ها در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است. آنچه مهم است این است که جمهوری اسلامی به شکل جدی و اصولی٬ خواهان برقراری بهترین مناسبات با کشورهای منطقه است وی یکی از اولویت‌های دولت جدید٬ تقویب رابطه با همسایگان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد تحلیل‌های صورت گرفته لازم است بحثو بررسی صورت گیرد چنانچه شرایط به گونه‌ای باشد که نیاز به تصمیم‌گیری وجود داشته باشد قطعا در این مورد بحثمی‌شود اما فعلا بحثجدی نبوده و همه مسائل درحد گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

افخم در مورد خبر انفجار در نزدیکی سفارت ایران در یمن گفت: همانطور که اعلام کردم همه کارکنان ما در کشور یمن سالم هستند و موضوع مهمی نبوده اما اطلاعات تکمیلی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به معرفی نیکنام به عنوان سفیر جدید ایران در یمن گفت: حدود یک هفته پیش آقای نیکنام به عنوان سفیر جدید ایران در یمن به محل ماموریت خود رفت و استوارنامه خود را نیز تقدیم کرد متاسفانه در یک دوره طولانی سفارت خانه ما به دلیل شرایطی که ایجاد شد سفیر نداشت اما حضور نیکنام می‌تواند کمک کند تا روند روابط ایران و یمن٬ شکل مشخص‌تری به خود بگیرد. وقتی سفرا شروع به کار می‌کنند٬ این نشان از اراده سیاسی کشور مقابل دارد ما امیدواریم رابطه ما با یمن بهتر از قبل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه علیرغم معرفی سفیر اردن در ایران٬ اما گویا این مساله بویی از بهبود روابط بین دو کشور نمی‌دهد٬ گفت: روابط ایران و اردن روند طبیعی خود را طی می‌کند. انتشار هر گونه خبر غیرمتعارفی در این مورد نادرست است. فعالیت سفارتخانه‌های کشورها در ایران معمولی است. ما امیدواریم که از ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود و در این زمینه مشکل جدی نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه برای کمک به ترانزیت میان شرق و غرب چه حمایت‌هایی را انجام خواهد داد، گفت: همانطور که مطلع هستید کریدور شرق دریای خزر امروز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. ویژگی این خط ارتباطی این است که کشورهای ایران و قزاقستان و ترکمنستان شرایط ایجاد دسترسی جدیدی دارند. بهره‌برداری از این خط و استفاده بهینه در جابجایی‌ها نشان می‌دهد که این خط‌ آهن برای ترانزیت کالا نیز ظرفیت لازم را دارد.

وی با بیان اینکه این خط‌ آهن قریب به ۶۰۰ کیلومتر صرفه‌جویی را در مسیر راه سه کشور ایجاد می‌کند گفت: وزارت‌خارجه به عنوان حامی دیپلماسی قطعا زمینه تفاهم در این رابطه را فراهم خواهد کرد. از سال ۸۶ که این تفاهم ایجاد شد، وزارت‌خارجه با همکاری سازمان‌های ذیربط مسیر را دنبال کرد.

افخم با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی ما فعال شده است، گفت: بخش مهم فعالیت وزارتخارجه به این مسئله اختصاص دارد که ظرفیت‌های مختلف کشور در حوزه اقتصادی به کار گرفته شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اقدامات این وزارت‌خانه برای ایام اربعین حسینی به ویژه در کشور عراق گفت: تمهیداتی از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی در عراق صورت گرفته بویژه در کربلا و نجف برنامه‌های اجرایی صورت خواهد گرفت تا تسهیلات بیشتری به زوار ایرانی ارائه شود.

وی گفت: ارائه تهسیلات به زوار ایرانی باید برنامه‌ریزی شود تا مشکلی پیش نیاید. یا اگر مشکلی پیش آمد از کنسول‌گری ایران مشورت گرفته شود در عین حال نمایندگی‌های ما با برنامه‌هایی که با مسئولین عراقی ترتیب داده‌اند٬ کارهای اجرایی خود را آغاز کرده‌اند.

افخم تاکید کرد: از هموطنانمان درخواست داریم که در چارچوب مقررات به کشور عراق سفر کنند و حتما ویزای عراق داشته باشند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ مجدد به خبر بمباران داعش توسط جنگنده‌های ایران که از سوی وزارت دفاع آمریکا اعلام شده بود، گفت: همانطور که گفتم تغییری در سیاست جمهوری اسلامی برای مشورت با مسئولین عراق در کمک به مبارزه با داعش صورت نگرفته جمهوری اسلامی کماکان در همین چارچوب و در حد ارائه کمک به کشور عراق فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به رویکرد طرف‌های مذاکره نسبت به توافق صورت گرفته گفت: آنچه پس از وین شاهد هستیم این است که کشورهای مذاکره‌کننده علاقه‌مند هستند تا راه حل بحران را پیدا کنند. ارزیابی ما از روند مذاکرات این است که امروز همه جهان متفق است که این بحران غیرضروری راه حل دارد و مذاکره به عنوان ابزار راه حل آن قابل تاییداست.

افخم تاکید کرد: مذاکره به عنوان قالب پذیرفته شده طرفین مورد تاکید است و هر چه پیش می‌رویم دست پیشرفت در مذاکرات تقویت می‌شود اما آنچه مهم است این است که ما زیر بار زور نمی‌رویم و مقابل هرگونه زیاده‌خواهی ایستادگی می‌کنیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اعلام جزئیات توافق وین از سوی منابع خبری غرب گفت: تا وقتی مذاکرات ادامه دارد هر خبری که در رسانه‌ها نسبت به جزئیات منتشر شود٬ صحت ندارد و دقیق نیست برای همین پیشاپیش من گزارش‌ها و اخبار آینده را نیز در مورد جزئیات مذاکرات رد می‌کنم این موارد در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است که باید آنها را خواند و از آنها عبور کرد.
افخم در مورد خبرهای مربوط به بسته شدن مرز بازرگان و تردد کامیون‌های ترکیه گفت: این مرز کاملا باز است و ترددها ادامه دارد و در این زمینه موضوع ویژه‌ای مطرح نیست برخی رسانه‌ها در این زمینه شیطنت کرده‌اند. حوزه‌های مربوطه در این زمینه توافقاتی خواهند داشت تا مشکلات به حداقل برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز