خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام موسوی لاری در کنگره حزب اسلامی کار:

نباید با ابزارهای شبه قانونی آزادی عمل احزاب سلب شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۰۵۷

اینکه ما چون از سلیقه یک سری افراد خوشمان نمی‌آید آنها را حذف کنیم و سپس عده‌ای را در معرض انتخاب مردم قرار دهیم رویه غلط با قانون و اصل انقلاب اسلامی است.

عضو ارشد مجمع روحانیون در ششمین حزب کنگره اسلامی کار با طرح این سوال که کنگره هر حزب برای چیست٬ گفت‌: معمولا در جلسات حزبی سخنرانان از ضرورت تحزب سخن می‌گویند در حالی که معتقدم ۳۵ سال است که از این مرحله عبور کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری گفت: پس از آنکه قانون اساسی تصویب شد اصول قانون اساسی به عنوان نقشه راه در اختیار ملت قرار گرفت که در آن به اصل تحزب اشاره شده است و ضرورتی در خصوص چرایی حزب نیست ولی چرا این بحث‌ها هنوز ادامه دارد گمان می‌کنم نظام های حزبی با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو هستند و علیرغم تاکید قانون اساسی؛ یا احزاب نتوانسته‌اند کارآمدی لازم را داشته باشند یا با موانعی رو به رو بوده اند که موجب شده هنوز در ضرورت تحزب سخن گفته شود.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه نقش محوری احزاب این است که افراد متفرقه را در کنار هم قرار دهد و با ساماندهی آنها افراد همسو بسازد، اظهار داشت: کارکرد بعدی احزاب آن است که با جلسات آموزشی انتخاب آرمان هایی که در مرام‌نامه و اساسنامه‌شان است در اختیار اعضا و هواداران قرار دهند و اعضایش را آماده کند تا از آرمان های حزب دفاع کند.

موسوی لاری با یادآوری اینکه نقد نیز از کارکردهای احزاب است یادآور شد: احزاب اگر در نقطه ثقل مدیریت جامعه قرار می گیرند باید برنامه ارائه کنند و اگر در حاشیه هستند باید با رصد مسائل سره را از ناسره جدا و مسیر درست را نشان دهند.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه کارکرد بعدی احزاب اجرایی و حضور در عرصه قدرت است خاطرنشان کرد: بر خلاف آنچه شنیده می‌شود که برخی‌ها می‌گویند ما حزب تشکیل نداده‌ایم تا قدرت را کسب کنیم باید بگویم این حرف تعارف است و به عبارتی فلسفه حزب کسب قدرت است و اگر حزبی برای قدرت تلاش نکند یا حزب نیست یا صادقانه حرف نمی‌زند.

وی افزود: احزاب باید تلاش کنند در قدرت نقش آفرین باشند و با کسب قدرت آرمان هایشان را جلو ببرند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه یکی از محوری‌ترین عرصه های حضور احزاب انتخابات است ابراز داشت: احزاب باید در هر مقطعی در انتخابات حضور فعال داشته باشند و اگر این شاه‌کارکرد را برای احزاب مورد توجه قرار دهیم٬ کنگره‌های حزبی باید به مرور کارنامه خویش بپردازند.

موسوی لاری در خصوص بحثآموزش های حزبی نیز بیان کرد: ما در مقطعی قرار گرفته ایم که دنیای پیرامون ما چه در داخل و چه در خارج از مرزها دچار تحولات شگرفی شده است. جریاناتی که در سوریه، عراق، مصر و تونس و… تحولات آن مناطق را رقم می‌زند نمی‌تواند از سوی یک حزب فعال مورد نادیده قرار گرفتن واقع شود. چه شده است که منطقه ما دچار داعش شده است؟ داعش حزب است یا یک اندیشه؟ آنچه که با سر بریدن افراد و اسارت زنان جریان دارد محصول یک توطئه است یا برآمده از شرایط و اندیشه؟ آیا تحجر و دگم‌اندیشی و مطلق‌پنداری که در داعش وجود دارد می‌تواند در جامعه ما نیز رسوخ کند؟ آنچه که در جامعه ما به اسم بیدرای اسلامی مطرح شد ودر میان برخی اندیشمندان به بهار عربی معروف شد بعد از چند سال به کجا رسید؟ اینها سوالاتی است که یک حزب فعال باید برای پاسخ دادن به آن وقت بگذارد؟

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه این ساده‌انگاری است که زندانی شدن محمدمرسی و تبرئه شدن مبارک را فقط حاصل توطئه دشمنان بدانیم عنوان کرد: اگر رفتار اخوان‌المسلمین موجب نگرانی ملت مصر نشده بود آن اتفاقات نیز رخ نمی‌داد اگر دگم‌اندیشی و تحجز اخوان المسلمین نبود شرایط برای تبرئه مرسی فراهم نمی‌شد در مصر شبکه های اجتماعی، انقلابی را سامان داد ولی آنها در کودتا یا واپس گرایی نتوانستند خود را نشان دهند. به اعتقاد من توطئه‌ها و دسایس یک طرف٬ ولی از همه مهمتر خود رفتار اخوان المسلمین و تحجر و ترساندن جامعه موجب شد تا ملت مصر در برابر حوادثبعدی بی‌تفاوت شود.

وی اضافه کرد: در آموزش‌ها باید روی مسائل فکری و اعتقادی که تحولات پیرامونی مان را رقم می‌زنند تکیه شود اما متاسفانه این مساله نادیده گرفته شده‌اند. انقلاب اسلامی ما اندیشه ورزانه بود و سرآمدان انقلاب بعد از امام مانند شهید مطهری، شریعتی و شهید بهشتی اندیشه ورزی کردند و اندیشه آنها سیر بعدی جامعه را مشخص کرد. اما ما کی فکر می‌کردیم معرکه‌گردانان جامعه ما مداحانی شوند که جز ظاهر گرایی و هتاکی و فحاشی و نسبت دادن مسائل توهین‌آمیز به بزرگان کار دیگری نمی‌کنند.

وزیر کشور دولت اصلاحات با طرح این سوال که امروز صدای علما و اندیشمندان بلندتر است یا هتاکان که با بیان صحبت‌های غلوآمیز و توهین پایه‌های اعتقادی نسل آینده ما را سست کرده‌اند؟ تاکید کرد: اگر به این نتیجه برسیم که لایه‌هایی از تحجر ذهنیت اندیشه‌ورزان ما را پوشانده وموجب عدم دسترسی به اسلام ناب شده است باید نگران باشیم.

موسوی لاری با بیان اینکه احزاب قاعدتا نمی‌توانند نسبت به شرایط جامعه بی توجه باشند گفت: شما که هشت سال منتقد دولت های نهم و دهم بودید و نسبت به برنامه‌های سیاسی اجتماعی و فرهنگی و نوع مدیریت آن زمان نقد داشتید آیا این نقد تمام شده است؟ آیا امروز نباید نقد گذشته کرد؟ متاسفانه در جامعه ما برخی مسائل اصلی فرعی شده اند و مسائل فرعی به مسائل اصلی مبدل گردیده اند. در انظار جامعه٬ سواستفاده‌های سه‌هزار میلیاردی و هفت هزار میلیاردی و افرادی مانند بابک زنجانی که دو هزار و ۷۰۰ میلیون یورو خورده که ما حتی نمی‌دانیم تعداد صفرهای این ارقام چند تاست٬ وجود دارد. یکی بگوید سه هزار میلیارد، هفت هزار میلیارد و دو هزار و ۷۰۰ میلیون یورو کجاست؟ مگر اینها سرمایه ملت نیست با این اعداد چقدر می‌توان سد، بندر و نیروگاه ساخت؟ و چقدر می توانیم این اعداد را در اختیار نهادهایی مانند بهزیستی قرار داد تا به کمک خانواده‌های بی‌بضاعت و در معرض خطر بپردازد.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با یادآوری اینکه نباید فقط از طریق تریبون‌های رسمی از نابهنجاری‌ها گلایه‌مند بود٬ اظهار داشت: اگر به جای این کارها اموال به یغما رفته را از حلقوم آنان بیرون می‌کشیدیم و به نهادهای اجتماعی می‌پرداختیم٬ چقدر از مشکلات حل می‌شد؟ باید بررسی کرد و به مسئولان گفت که چرا از مفاسد هشت سال گذشته صحبت نمی‌کنند؟ مردم اینها را شنیده‌اند و اگر شما نگویید از انواع و اقسام رسانه‌های دیگر خواهند شنید پس چرا شفاف‌سازی نمی‌کنید؟

وی ادامه داد: در عمق جامعه این مساله درونی شده است که در مقطعی هشت ساله نهادهای برنامه‌ریزی از بین رفته و در آن زمان سوءاستفاده های کلان سه هزار میلیاردی، هفت هزار میلیاردی و دو هزار و هفتصد میلیون یورویی صورت گرفته است حداقل فایده طرح این مسائل این است که حامیان آن مفاسد با پررویی مطالبه‌گر نمی‌شوند و نمی‌گویند که هشت سال آینده برای ماست.

وزیر کشور دولت اصلاحات در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مهمترین مساله احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات باید رعایت قانون در تمامی مراحل باشد تصریح کرد: اولین مساله آزادی در عمل است نباید با ابزارهای شبه قانونی این آزادی عمل گرفته شود.

حجت‌الاسلام موسوی لاری در پایان افزود: آنچه در خطر است نهادینه شدن این رفتارهای غیرقانونی است اینکه ما چون از سلیقه یک سری افراد خوشمان نمی‌آید آنها را حذف کنیم و سپس عده‌ای را در معرض انتخاب مردم قرار دهیم رویه غلط با قانون و اصل انقلاب اسلامی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز