خبرگزاری کار ایران

نماینده حماس در تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا؛

فلسطین را به رسمیت می‌شناسند اما به اسرائیل سلاح می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۶۷۳

ملت فلسطین ثابت کرده و همیشه به جهانیان اعلام کرده است که خواهان صلح امنیت و آرامش می باشد اما اگر بخواهد به حقوق و مقدسات ما تجاوز کنند، ما در خط مقدم جنگ خواهیم بود و به آتشی تبدیل می‌شویم که رژیم صهیونیستی را به باد خواهد داد.

ایلنا: روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین٬ مناسبت خوبی است تا دکتر خالد‌‌القدومی٬ نماینده حماس در تهران٬ از شرایط و اوضاع فلسطین سخن بگوید.

وی معتقد است: ملت فلسطین از دهه ۲۰ قرن گذشته تا به امروز که جوانان فلسطینی فارغ از گرایش های جناحی و گروهی شخصا وارد میدان شده اند در حال مقاومت، انتفاضه وجنگ است وحتی یک روز هم این مبارزه را متوقف نشده است اما مشکل این است که رسانه‌ها حوادثقدس را متناسب و مناسب با فعالیت های صورت گرفته پوشش نمی‌دهند.

خالد القدومی درباره به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در فضای جدید به وجود آمده اعتقاد دارد: معقول نیست فلسطین را به رسمیت شناخت ولی به اسرائیل سلاح داد؛ معقول نیست اروپایی‌ها بگویند فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم ولی در شواری امنیت از حق وتو علیه فلسطین استفاده کنند.

قدومی می‌گوید: ملت فلسطین ثابت کرده خواهان صلح امنیت و آرامش است اما اگر بخواهند به حقوق و مقدسات ما تجاوز کنند٬ ما در خط مقدم جنگ خواهیم بود و به آتشی تبدیل می‌شویم که رژیم صهیونیستی را به باد خواهد داد:

به نظر شما باتوجه به وضعیت امروز سرزمین های فلسطینی امکان شگل گیری انتفاضه سوم وجود دارد؟

امروز ما در حال انتفاضه هستیم، اگر این تحولات و فعالیت‌ها انتفاضه نیست انتفاضه چه می‌تواند باشد! باید از این تفکر و ایده جدا شویم که انتفاضه ملت فلسطین٬ فقط باید با سنگ باشد. ملت فلسطین روزی که فقط سنگ در اختیار داشت فقط با سنگ می جنگید، وقتی هم صرفا فقط جسم خودش را داشت با عملیات‌های استشهادی مقاومت می‌کرد و زمانی هم که توانست به سلاح دسترس پیدا کرد و با موشک مقاومت کرد.

امروز ما شاهد هستیم جوانان فلسطینی به دور از هر گونه وابستگی حزبی وگروهی، وقتی این همه جنایت را توسط اسرائیل می‌بینند شخصا اقدام کرده و وارد میدان شده‌اند. شهید معتز حجازی نمونه‌ای از این جوانان است که توانست همه موانع امنیتی را پست سر بگذارد و به حلقه اصلی امنیتی موسسه بگین که موسسه‌ای بسیار مهم بود٬ نفوذ کند و در حالی که همه سران رژیم صهیونیستی در آنجا حضور داشتند و می‌توانست به همه آنها شلیک کند٬ تصمیم گرفت تنها به کسی که علیه مسجدالاقصی فعالیت می کرد٬ شلیک کند.

تحولات قدس را که در چند ماه اخیر دنبال کنیم می‌بینیم یک لحظه هم نیست که در آنجا فعالیتی علیه اسرائیل‌ها اتفاق نیفتد؛ عملیات‌های متفاوتی مثل پرتاب سنگ در حال وقوع است. در بین این عملیات‌ها یکی از آنها بیشتر به خنده شبیه باشد چند کودک فلسطینی با منفجر کردن یک جعبه ترقه آتش‌بازی باعثشدند اسرائیل‌ها از ترس٬ آن مکان را تخلیه کنند و حتی تعدادی از آنها هنگام فرار زخمی شده و هنوز در بیمارستان هستند.

ملت فلسطین از دهه ۲۰ قرن گذشته تا به امروز در حال مقاومت، انتفاضه و جنگ است و حتی یک روز هم این مبارزه متوقف نشده است زیرا از حق دفاع می‌کند و انشالله این مبارزه تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داشت. مشکل آنجاست که رسانه‌ها حوادثقدس را متناسب با فعالیت‌های صورت‌گرفته پوشش‌ نمی‌دهند.

شما صحبت از فضایی کردید که امروز همه فلسطینی‌ها فارغ از هر گرایش جناحی و گروهی٬ در فکر مقاومت هستند. در فضای جدید ایجاد شده٬ امکان وحدت حماس و فتح را چطور ارزیابی می کنید؟

طبیعتا این فضا٬ بهترین فرصت است که این دو گروه بتوانند خود را بهم نزدیک کنند و آشتی صورت گیرد. بالاخره رژیم صهیونستی از معاهده‌های امضا کرده٬ شانه خالی می‌کند و از هر چیز ممنوع و غیر‌‌ممنوع عبور کرده است و قوانین بین‌المللی را به راحتی زیرپا می‌گذارد، در این فضا هر گروه فلسطینی که بخواهد مشروعیت داشته باشد٬ باید در راستای آن چیزی که ملت فلسطین و فرزندان فلسطین می‌خواهند حرکت کند. امروز فضای خوب و مناسبی برای آشتی و وحدت بر روی اصل مقاومت علیه رژیم صهیونستی وجود دارد.

شما در صحبت‌هایتان اشاره کردید اسرائیل ثابت کرده است به هیچ معاهده پایبند نیست آیا در این وضعیت احتمال نقض آتش بس و شروع جنگی دیگر امکان دارد؟

همه این احتمالات که اشاره کردید امکان وقوع دارند زیرا این رژیم با توجه با عملکرد خود نشان داده به هیچ معاهده‌ای پایبند نیست. امروز مشاهده می‌کنیم علیرغم اینکه ما به این رژیم اشغالگر توافقنامه آرام‌سازی و آتش‌بس را براساس شروط خودمان امضا کرده ایم. آنها به هیچکدام از این موضوعات پایبند نیستند و در مقابل ما به عنوان طرف فلسطینی با توجه با رفتار اسرائیل با این توافقنامه‌ها، اختیار را داریم هرکاری را انجام دهیم.

ملت فلسطین برای هر گزینه‌ای آماده است که اگر از طریق انتخابات بخواهند ما بارها در آن پیروز شده‌ایم. اگر از طریق جنگ بخواهند٬ ما در نبرد ۵۱ روزه نیز پیروز شده‌ایم. ملت فلسطین ثابت کرده و همیشه به جهانیان اعلام کرده است که خواهان صلح امنیت و آرامش می باشد اما اگر بخواهد به حقوق و مقدسات ما تجاوز کنند ما در خط مقدم جنگ خواهیم بود و به آتشی تبدیل می‌شویم که رژیم صهیونیستی را به باد خواهد داد.

رژیم صهیونیستی در چند وقت اخیر یک سری محدویت‌ها را برای تردد فلسطینی‌ها در قدس و مسجدالاقصی ایجاد کرده است شما در مقابل برای برون‌رفت از این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟

رژیم صهیونیستی محدودیت‌هایی ایجاده کرده است، منتها در فلسطین و قدس کسی به این قید و بندها و محدویت‌ها توجهی نمی‌کند و همیشه از همه این محدویت‌ها عبور کرده‌اند و به هر کاری دست می‌زنند محدویت‌های وضع‌شده را پشت سر بگذارند و از قبله نخست مسلمانان دفاع کنند.

ملت فلسطین هیچ‌گاه انتظار این را نمی‌کشند که رهبران و گروه های فلسطینی چه می‌گویند بلکه خود راسا اقدام می‌کنند و از مقدسات خودشان دفاع می‌کنند.

در چند وقت اخیر شاهد بودیم کشورهای اروپایی به سمت شناسایی فلسطین به عنوان یک کشور حرکت کرده‌اند به نظرشما این موضوع چه تاثیری در مقاومت دارد؟ اصلا مقاومت به چنین موضوعاتی دلخوش است؟

اول باید بدانیم ملت فلسطین به خدای خود و امکانات خود تکیه دارد، ایمان و باور داریم که فلسطین آزاد خواهد شد و آن‌هم فقط با مقاومت نه از طریق مذاکره و سازش زیرا این راه ها را طریقی بیهوده می‌دانیم. جهان اسلام و جهان عرب به عنوان پشتوانه ملت فلسطین باید ببینند. رژیم صهیونیستی به هیچ چیز پایبند نیست، بنابراین باید وارد عمل شوند از ملتی که امروز از مقدسات دفاع می‌کند حمایت و پشتیبانی کنند. دراصل حمایت از ملت فلسطین٬ حمایت از امنیت کلی جهان اسلام است. چون خطر رژیم اشغالگر فقط شامل فلسطین نمی‌شود بلکه کلا کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند.

دوم اینکه بین ملت‌های آزاد اورپایی که به حقوق بشر ایمان و باور دارند٬ با حکومت‌های آنها تقاوت قائل هستیم، دیدم که آن ملت‌ها چگونه در روزهای جنگ غزه برای حمایت از مردم فلسطین و محکومیت اقدامات رژیم آشغالگر قدس تظاهرات کردند و ما به این اقدامات احترام می‌گذاریم زیرا ارزش بسیاری دارند. بنابراین ما میان این ملت ها و نظام‌های رسمی و آنها و کسانی که خود اسرائیل را به وجو آورده اند٬ تفاوت قائل می‌شویم به ویژه انگستان که سهم بسیار بزرگی در به وجود آوردن این رژیم داشته است.

قطعنامه تقسیم فلسطین که در سال ۱۹۴۷ شگل گرفت، این قطنامه بر وجود رژیم اشغال گر تاکید داشت. هرچند ما اعتقاد داریم این قطعنامه خیلی ظالمانه بود، اما اروپای در آن زمان اسرائیل را به رسمیت شناخته و فلسطین را به حال خود رها کردند. پس ما امروز تاکید داریم بعد از این همه مقاومت ملت فلسطین٬ شناسایی به تنهایی کافی نیست بلکه باید تلاش برای شکل‌گیری دولت فلسطینی انجام شود این معقول نیست شما فلسطین رابه رسمیت بشناسید و از طرف دیگراسرائیل سلاح بدهید، این معقول نیست شما بگوید فلسطین را به رسمیت می‌شناسید ولی در شواری امنیت از حق وتو علیه فلسطین استفاده کنید.

لذا تاکید می‌کنیم که این موضوع شناسایی امر خوبی است ولی نباید فقط بعد رسانه‌ای داشته باشد بلکه باید عملا کاری صورت بگیرد.

به نظرشما امروز در این وضعیت و تحولات سرزمین‌های اشغالی رسانه‌ای باید کدام نکات را منعکس کنند؟

نکته بسیار مهمی است که رسانه‌ها باید به آن بپردازند این است که امت اسلام در خطر است اگر امروز اسرائیل به قبله اول مسلمانان تعرض کنند٬ ملت و امت اسلام از این واقعه باید بیدارشوند و بدانند این موضوعات صرفا مختص فلسطین نیست.

گفت‌وگو: مصطفی لطفی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز