خبرگزاری کار ایران

سخنرانی ابراهیم توفیق در کارگاه روش شناسی تاریخی

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۴۳۴

کارگاه روش‌شناسی تاریخی۲ با سخنرانی ابراهیم توفیق، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه، حسام‌الدین صفاری و سیدمهدی یوسفی برگزار می‌کند.

گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری در ادامه کارگاه روش شناسی تاریخی ۱، کارگاه سه روزه «روش شناسی تاریخی۲» را با سخنرانی ابراهیم توفیق، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه، حسام الدین صفاری و سیدمهدی یوسفی برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ هدف از برگزاری این دوره، تمرین مهارت‌های لازم برای درونی‌کردن مباحثو مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی است. در این دوره به جای آموزش مستقیم مسائل و نکات روش‌شناسی تاریخی، خواهیم کوشید، تمرین‌ها و سئوالاتی را طرح کنیم که درنهایت ذهن مشارکت‌کنندگان در کارگاه را به مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی حساس کند. این دوره در شش جلسه تنظیم شده است و در هر جلسه بحثی در روش‌شناسی تاریخی موضوع تمرین‌ها خواهد بود. در پایان دوره، مشارکت‌کنندگان ‌می‌توانند معنا و پیامدهای انتخاب‌های روش‌شناختی مختلف در حوزه تاریخ و جامعه‌شناسی تاریخی را درک کنند، با مباحثاصلی این شاخه از دانش آشنا شوند و مشکلات روش‌شناختی موجود بر سر راه تحقیقات تاریخی را بشناسند.

این کارگاه سه روزه که به صورت دو جلسه در یک روز طراحی شده، در روزهای یکشنبه ۹،۱۶ و ۲۳ آذر از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۹ برگزار خواهد شد و طرح جلسات کارگاه به شرح زیر است:
جلسه هفتم: مفاهیم به مثابه پدیده‌های درزمانی و همزمانی(با اشاره به معماری بخش‌هایی از شهر تهران)؛
جلسه هشتم: مفهوم گسست و تاریخ تصادفی(contingency) در نسبت با مفهوم علیت(با اشاره به فضا - زمان شهر تهران)؛
جلسه نهم: مفهوم استعلا و درون‌ماندگاری(با اشاره به فیلم درباره الی)؛
جلسه دهم: تجربه امر منفرد تاریخی و بیان عام، کرانه‌های زمانی و فضایی مفاهیم و تفاوت منشاء و آغازه؛
جلسه یازدهم: تاریخ انتقادی، تاریخ افشاء، رابطه گذشته و حال و آینده، مفهوم دوران گذار و تعلیق زمان حال(با اشاره به آثار کاظم علمداری، سوسن شریعتی، افسانه نجم‌آبادی)
جلسه دوازدهم: زمان‌های مختلف تاریخی، زمان‌های کوتاه و بلند(با اشاره به کینزبورگ، ولف، پروست و کوزلک).

هزینه شرکت در این کارگاه، ۵۰ هزار تومان است و علاقمندان برای هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۸۸۶۷۶۸۶۱ تماس بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز