خبرگزاری کار ایران

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران در گفتگو با ایلنا؛

تیم مذاکره‌کننده نشان داد در برابر زیاده‌خواهی‌ها مقاوم است

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۳۲۸

این دولت پیمودن مسیری را آغاز نموده است که نتیجه آن ان‌شاءالله توسعه ایران و حفظ منافع و غرور ملی خواهد بود. امیدوارم طرف‌های مذاکره کننده هم این عقلانیت و این اراده سیاسی را برای رسیدن به یک توافق جامع مغتنم بشمرند.

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی از روند مثبت مذاکرات ایران و ۱ + ۵ ابراز خشنودی کرد و با بیان اینکه نتایج مثبت حضور فعال دیپلماتیک، در آینده مشخص خواهد شد٬ افزود: تیم مذاکره کننده هم به خوبی نشان داد در برابر زیاده خواهی‌ها هم مقاوم است.

مهدی مقدری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی از آخرین دور مذاکرات ایران با کشورهای ۱ + ۵ گفت: مجموعه اظهارنظر‌ها در ماه‌های پیش و نیز تفاسیر متفاوت دو طرف از برنامه اقدام مشترک ژنو، حاکی از وجود اختلافات مهم برای رسیدن به توافق جامع است. با این وجود بر کسی پوشیده نیست که در همه طرف‌های مذاکره، اراده جدی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی وجود دارد. بنابراین منطقی‌ترین تصمیمی که می‌شد در مذاکرات اخیر وین گرفت، تمدید مذاکرات بود.

دبیرکل و رییس دفتر سیاسی سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی با بیان اینکه شواهد امر نشان می‌دهد که رسیدن به یک تفاهم سیاسی در ماه‌های آینده محتمل است٬ افزود: چرا که اوباما و دموکرات‌ها، برای ترمیم موقعیت سیاسی خود در آمریکا هم که شده، نیازمند حل و فصل بحرانِ خودساخته هسته‌ای هستند. از طرفی این دولت با وعده حل شدن پرونده هسته‌ای به میدان آمد و رأی آورد. در نتیجه حل شدن این معضل یک مطالبه ملی است.

مقدری در تحلیل قدرت جمهوری‌خواهان و قدرت اوباما در تعلیق تحریم‌ها علیه ایران گفت: موضوع به قدرت رسیدن دوباره جمهوری‌خواهان در آمریکا بیشتر به خاطر عملکرد ضعیف اوباما در مسائل داخلی همچون رفتار ناموفق دولت او در منطقه خاورمیانه است. اما اختلاف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در پرونده هسته‌ای که به نوعی مسئله امنیت‌ملی آمریکاست٬ آنقدر‌ها هم پر رنگ و جدی نیست. ضمن اینکه اساساً برداشتن تحریم‌ها ناظر بر شناخت تحریم هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه ۴ دسته تحریم علیه کشور ما وضع شده٬ گفت: دسته اول تحریم‌های اتحادیه اروپاست که آسان‌ترین نوع تحریم برای لغو کردن است. دسته دوم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که بر اساس قطعنامه‌های صادره از آن شورا علیه کشومان وضع شده. دسته سوم تحریم‌های کنگره و دسته آخر دستورات اجرایی رئیس جمهور است که همگی بر مبنای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد وضع شده است. مشکل‌ساز‌ترین تحریم‌ها، مصوبات کنگره آمریکاست چرا که بخشی از دستورات اجرایی اوباما در واقع بر اساس‌‌ همان قوانین تحریمی کنگره صادر شده است. منتها اختیارات رئیس جمهور امریکا برای وتو و تعلیق موقتی مصوبات کنگره قابل توجه است.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: دست اوباما تا حدودی در این زمینه باز است. همچنین در صورت حصول به توافق جامع او باید کنگره را برای لغو تحریم‌ها متقاعد کند. البته اگر ایران بتواند نظر مثبت ۵ عضو دائم شورای امنیت را برای لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد جلب کند به نظرم بخش عمده‌ای از این راه را طی کرده. زیرا شکستن فضای روانی تحریم علیه ایران عملاً می‌تواند تحریم‌های یک جانبه امریکا را هم کم اثر کند.

مقدری در پاسخ به اینکه آیا تمدید مذاکرات٬ شکست مذاکرات است٬ تصریح کرد: هرچه زمان رسیدن به توافق نهایی طولانی‌تر شود٬ کار همه طرف‌ها سخت‌تر خواهد شد. به هر حال گروه‌های فشار داخلی و نیز برخی کشورهایی که از توافق ایران با کشورهای اروپایی و امریکا خشنود نمی‌شوند، بیکار نمی‌نشینند. لذا در مذاکرات٬ زمان‌سنجی مسئله‌ای حیاتی است.

وی ادامه داد: کشور ما به دنبال یک توافق خوب است. به این معنی که حقوق حقه ملت ما چه در زمینه غنی‌سازی، چه مسئله تحقیق و توسعه باید استیفا شود. در نتیجه تمدید مذاکرات نشان داد که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما به دنبال توافق به هر قیمتی نیست. آن‌ها به تعبیر مقام معظم رهبری فرزندان این انقلاب‌اند و همین دلگرمی به پشتیبانی مردم و رهبری از مذاکرات است که این اعتماد به نفس را به تیم دیپلماتیک کشورمان برای مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های طرف مقابل بخشیده است.

مقدری با طرح این سوال که توپ در زمین چه کسی است٬ ادامه داد: تا اینجای کار هر دو طرف انتظار انعطاف بیشتری از طرف مقابل دارند. اما شواهد نشان می‌دهد که دست ایران در مسائل اخیر منطقه بالا‌تر است. مسئله ظهور داعش در عراق و سوریه که تهدیدی جدی برای غرب است، آن‌ها را باید به این نتیجه برساند که بدون کمک و نفوذ ایران نمی‌توان از شر این تهدید خلاص شد. همچنین پیروزی بشار اسد در انتخابات و باقی ماندن بر مسند قدرت، پیروزی انصار الله در یمن، نفوذ بیش از پیش ایران در میان مسلمانان منطقه و انزوای هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی پس از ارتکاب جنایاتش در غزه، همه حکایت از آن دارد که توپ در زمین کشورهای غربی است و نباید فرصت پیش آمده را برای آشتی با ایران به راحتی از دست بدهند!

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی در پاسخ به‌اینکه نفع دیدار جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان‌سعودی برای مخالفان چه بوده‌است داشت و چقدر قدرت سنگ‌اندازی در روند مذاکرات را داشتند٬ تصریح کرد: این مخالفان توافق عمدتاً دو هدف سیاسی و اقتصادی دارند. بعضی از کشورهای مخالف توافق مثل عربستان یا کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین برخی گروه‌های خاص در ایالات متحده امریکا و احتمالاً در ایران، از شرایط تحریم بهترین استفاده‌های اقتصادی را برده‌اند.

وی ادامه داد: مشخصاً عربستان‌سعودی توانست سهم بیشتری از فروش نفت را به دست آورد. علت مخالفت گروهی هم سیاسی است. به این معنا که بعضی کشورهای عربی نگران قدرت روز افزون ایران در منطقه هستند و حل شدن مسئله هسته‌ای را برابر با تبدیل شدن ایران به قدرت اقتصادی و علمی خاورمیانه می‌دانند. مشکل اسرائیل با ایران هم اظهر من الشمس است. نان این کشور در اختلاف و تنش است. وقتی پروژه ایران هراسی شکست بخورد، جامعه جهانی کم کم متوجه خطر اصلی در منطقه می‌شود. در حقیقت تهدید واقعی در خاورمیانه اقدامات جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی است. از کودک کشی در غزه گرفته تا شهرک سازی‌های بی‌ضابطه و نقض هر روزهٔ قواعد بین المللی.

مقدری در توضیح اینکه نقش مخالفان یا به تعبیری دلواپسان در داخل ایران را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؛ تاکید کرد: بخشی از این مخالفت‌ها یا دلواپسی‌ها٬ می‌تواند خواسته یا ناخواسته به نفع مذاکره‌کنندگان و دولت تمام شود! به هر حال تاکتیک پلیس خوب و پلیس بد٬ گاهی تاکتیک موثری است. بگذارید کشورهای طرف مذاکره ما هم متوجه آلترناتیو یا جایگزین‌های تیم فعلی بشوند. گاهی این فشارهای داخلی می‌تواند به نوعی برگ برنده ما در مذاکرات تلقی شود. اما به هر حال نباید برخی جریان‌های داخلی در مخالفت با تیم مذاکره کننده یا دولت خدای ناکرده با اسرائیل یا کنگره امریکا هم صدا شوند! نباید اصل مذاکرات را زیر سوال برد. البته بعید هم می‌دانم در این مسیر موفق باشند. بحمدالله رهبری که قانوناً وظیفه دارند جهت کلی نظام و سیاست‌های کلان را مشخص کنند، از مذاکرات حمایت کرده و می‌کنند. تیم مذاکره کننده هم به خوبی نشان داده‌‌ همانقدر که اهل گفتگو و تعامل منطقی است و با ادبیات حقوقی سخن می‌گوید اما در برابر زیاده خواهی‌ها هم مقاوم است. چنانکه در مذاکرات اخیر به خوبی نشانه این مقاومت اصولی را مشاهده کردیم و مجبور به امضای توافقی بد نشدیم.

رییس دفتر سیاسی سازمان عدالت و آزادی در ادامه تاکید کرد: آنچه در مجموع مثبت بوده و هست روند مذاکرات و رویکرد جدید این دولت در دیپلماسی و سیاست خارجی است. نتایج مثبت این حضور فعال دیپلماتیک، فارغ از نتیجه مذاکرات، در آینده مشخص خواهد شد. تیم دیپلماتیک کشورمان در این یک سال و نیم نشان داده است که در عین مقاومت و پافشاری روی اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی، بر مبنای منافع ملی تصمیم گیری و گفتگو می‌کند که تاکنون پیشرفت قابل قبولی هم داشته است. آقای ظریف در مصاحبه خود با رسانه‌ها در وین؛ با لحن و ادبیات مثبتی از حل شدن این بحران در چند هفته آینده خبر داد که نشان از اعتماد به نفس بالای تیم مذاکره کننده ما دارد.

مهدی مقدری در پایان با تاکید بر اینکه وقتی رویکرد و روند یک حرکت، مثبت و رو به جلو باشد، حتماً نتیجه و ماحصل مثبتی هم در پی خواهد داشت٬ گفت: این دولت پیمودن مسیری را آغاز نموده است که نتیجه آن ان‌شاءالله توسعه ایران و حفظ منافع و غرور ملی خواهد بود. امیدوارم طرف‌های مذاکره کننده هم این عقلانیت و این اراده سیاسی را برای رسیدن به یک توافق جامع مغتنم بشمرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز