خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

ادامه روند کاهنده نرخ تورم / افزایش حقوق کارمندان / دریافت دارایی‌ بلوکه‌شده به شکل اسکناس

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۰۲۱

بخش دوم جلسه امروز به بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ اختصاص یافت حسب وعده ای که دولت بر قانون مداری و ارائه لایحه بودجه در وقت قانونی به مجلس داشت از مرداد امسال نسبت به ارسال لایحه تبصره‌های دائمی بودجه اقدام کردیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی٬ بودجه عملیاتی با رویکردهای اصلاح‌گرایانه ادامه داده شده است٬ افزود: در این خصوص چند نکته راجع به بودجه سال ۹۴ قابل توجه است اول اینکه در قانون بودجه امسال نهایت صرفه‌جویی دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: امروز جلسه هیات‌وزیران به ارائه گزارش از سوی وزیر امور خارجه در مورد مذاکرات اخیر وین اختصاص داشت. با فعالیت‌هایی که توسط تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای انجام شد٬ رئیس جمهور هیات وزیران صمیمانه از فعالیت ارزنده تیم هسته ای تشکر کردند.

نرخ تورم سالانه به ۱۷.۸ درصد تنزل پیدا کرد

سخنگوی دولت با بیان اینکه امسال سومین سال تحریم های ظالمانه پشت سر گذاشته شد گفت: مرکز آمار ایران اخیرا آمار تورم ماه آبان را اعلام کرد که بر این اساس همچنان روند کاهنده نرخ تورم ادامه دارد.

وی افزود: نرخ تورم سالانه یا ۱۲ ماهه به ۱۷.۸ درصد تنزل پیدا کرده همچنین تورم نقطه به نقطه به ۱۳.۲ درصد رسیده و تورم ماهانه تنها ۰.۸ درصد بوده است.

اعتبارات عمرانی بودجه ۹۴ بر بازپرداخت بدهی پیمانکاران تمرکز دارد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تاکید کرد: بخش دوم جلسه امروز به بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ اختصاص یافت حسب وعده ای که دولت بر قانون‌مداری و ارائه لایحه بودجه در وقت قانونی به مجلس داشت از مرداد امسال نسبت به ارسال لایحه تبصره‌های دائمی بودجه اقدام کردیم.

نوبخت گفت: ما برای اصلاح نظام بودجه ریزی بودجه عملیاتی را با رویکردهای اصلاح‌گرایانه ادامه دادیم که در این خصوص چند نکته راجع به بودجه سال ۹۴ قابل توجه است اول اینکه در قانون بودجه امسال نهایت صرفه‌جویی دنبال می شود.

نوبخت افزود: بودجه سال ۹۴ در مورد اعتبارات عمرانی به تکمیل طرح‌های ناتمام و بازپرداخت بدهی پیمانکاران تمرکز دارد و در این لایحه اعتبارات عمرانی نسبت به سال جاری بیست درصد افزایش یافته است در حالی که در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست مهار تورم و افزایش رشد اقتصادی باز هم در سال ۹۴ دنبال می شود گفت: در سال آینده حقوق کارکنان دولت به اندازه نرخ تورم افزایش خواهدیافت و دولت باهمه محدودیت‌ها نسبت به افزایش حقوق کارکنان اقدام می‌کند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه هماکنون یک سوم تبصره‌های بودجه سال ۹۴ در هیات وزیران بررسی می شود٬ گفت: تا اواسط هفته آینده لایحه بودجه در دولت تصویب می‌شود و در وقت قانونی این لایحه را به مجلس تقدیم می‌کنیم اما پیش از رفتن این لایحه به مجلس اجزای بودجه ۹۴ را برای رسانه‌ها به شکل شفاف بیان خواهم کرد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا کل بودجه عملیاتی است یا تنها شامل حال بخشی از دستگاه‌ها می‌شود گفت: ما در مورد بودجه همه دستگاه‌ها به شکل عملیاتی برنامه‌ریزی کردیم در بودجه عملیاتی ما باید قیمت تمام‌شده را محاسبه کنیم اما نوع فعالیت برخی دستگاه‌ها به گونه‌ای است که اساسا نمی‌شود بودجه آنها را با قیمت تمام‌شده محاسبه کرد در این موارد نیاز نبود که این اقدام را انجام دهیم.

مذاکرات٬ استمرار وضع موجود٬ با گامی رو به جلو بود

سخنگوی دولت در ادامه با توجه به بحث‌های پیش‌آمده درخصوص مذاکرات گفت: اینگونه هم نبود که توافقات کامل صورت گرفته باشد. ما این مذاکرات را جهت استمرار وضع موجود البته با گامی رو به جلو می دانیم. البته موانعی که پیش از این مذاکرات به عنوان موانع قابل ملاحظه‌ای مطرح می شد امروز حل شده است ضمن اینکه ما همچنان بر منافع ملی خود پافشاری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که تاثیر مذاکرات وین روی اقتصاد ایران تا چه حد منفی یا مثبت خواهد بود گفت: قطعا این تاثیر منفی نیست اگر این طور بود باید سناریوی بدبینانه‌ای را که قبلا تهیه کرده بودیم مطرح می کردیم.

وی افزود: از سوی دیگر این گونه هم نبودکه توافقات کامل صورت گرفته باشد ما این مذاکرات را جهت استمرار وضع موجود البته با گامی رو به جلو می دانیم. البته موانعی که پیش از این مذاکرات به عنوان موانع قابل ملاحظه‌ای مطرح می‌شد. امروز حل شده است ضمن اینکه ما همچنان بر منافع ملی خود پافشاری می‌کنیم. بنابراین می‌توانیم بگوییم دستاورد این مذاکرات استمرار وضع موجود با امید به توافقی است که منافع ملی ما را تامین کند.

برداشت یک درصدی از بودجه نهادها برای کمک به ورزش مناسب نیست

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که در اصلاح قانون بخشی از مقررات دولت برخی نهادها مجاز هستند که درصدی به ورزش کشور کمک کنند٬ نمایندگان مجلس بر این باور هستند که این سازمان‌ها به جای مجاز بودن باید مکلف به پرداخت این درصد شوند آیا دولت موافق این موضوع است یا خیر؟ نوبخت پاسخ داد: ما برای کمک به بخش ورزش ردیف‌های مستمر و دائمی را برای وزارت ورزش می‌بینیم اینکه بخواهیم یک درصد از یک نهاد برداریم را چندان با شیوه بودجه‌ریزی مناسب نمی‌دانیم معمولا هم این نوع ‌برداشت‌ها خیلی عملیاتی نمی‌شود و تنها روی کاغذ باقی می‌ماند ما نهایت تلاش خود را برای کمک به بخش ورزش در بودجه سال آینده خواهیم کرد.

مبالغ اسکناس دارایی‌های بلوکه شده در بانک مرکزی موجود است

سخنگوی دولت در مورد آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز گفت: همانطور که اطلاع دارید ۷۰۰ میلیون دلار برای هر ماه آزاد خواهد شد البته تفاوت نحوه استفاده ما از این مبالغ ارزی با فروش نفت این است که فروش نفت محدودیت‌هایی برای هر نوع کالا و خدمات که عمدتا معطوف به کالاهای اساسی و دارو است اما این رقم را حتی ما می‌توانیم به شکل نقد اسکانسش را داخل کشور بیاوریم.

وی افزود: علت تاخیر این قسمت که تا آخرین سنت آن را دریافت کردیم این بود که می‌خواستیم نه به صورت کالا بلکه به صورت وجه نقد٬ اسکناس بیاوریم که موفق هم شدیم و مبالغ اسکناس آن نیز در بانک مرکزی موجود است امیدواریم اگر تدبیری هم می‌شود ما این مبالغ را به صورتی بیاوریم که درمواقع مختلف برای ما قابل استفاده‌تر است.

سخنگوی دولت در پایان نیز گفت: براساس وعده‌داده‌ شده مبالغ به داخل کشور آورده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز