خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت و گو با ایلنا:

مذاکرات وین٬ پیروزی بزرگی در مذاکرات هسته‌ای ایران بود

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۶۱۵

مذاکرات وین در رسیدن به اوج پیچ خطرناک تصمیم گیری و سرازیر شدن به یک جغرافیای معنا دار در جهت یک توافق هسته ای قرارگرفت و بازتاب آن در جهت نگارش متنی مستحکم در پس از مذاکرات نهایی پیشنهاد شد به حدی که این موضوع به تیتر زدن رسانه های خارجی رسید و رسیدن به یک تفاهم نهایی را ارزیابی کرد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: مذاکرات وین در رسیدن به اوج پیچ خطرناک تصمیم‌گیری و سرازیر شدن به یک جغرافیای معنادار در جهت یک توافق هسته‌ای قرار گرفت و بازتاب آن در جهت نگارش متنی مستحکم پس از مذاکرات نهایی پیشنهاد شد به حدی که این موضوع به تیتر رسانه‌های خارجی مبنی بر رسیدن به یک تفاهم نهایی تبدیل شد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به لابی عربی – صهیونیستی که در لحظات آخر توافق خود را نمایان کرد، گفت: وین۱۰ نشان‌دهنده رسیدن مذاکرات به نقطه اوج پیچ خطرناک مذاکرات هسته‌ای بود اما دیدار جان کری با سعود الفیصل٬ در هواپیمای شخصی فیصل و همچنین تلاش‌ها و ادبیات بنیامین نتانیاهو که برگرفته از روند توافقات وین بود، به نوعی مسیر مذاکرات را تغییر داد تا جایی که بازتاب ادبیات رژیم صهیونیستی در سخنرانی جان کری به وضوح دیده می‌شود و می‌دانستند که وین ۱۰ آماده توافق و در آستانه عملیاتی شدن بود.

وی ادامه داد: مذاکرات وین در رسیدن به اوج پیچ خطرناک تصمیم‌گیری و سرازیر شدن به یک جغرافیای معنادار در جهت یک توافق هسته‌ای قرار گرفت و بازتاب آن در جهت نگارش متنی مستحکم پس از مذاکرات نهایی پیشنهاد شد به حدی که این موضوع به تیتر رسانه‌های خارجی مبنی بر رسیدن به یک تفاهم نهایی تبدیل شد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به اظهار نظر منتقدین در خصوص مذاکره‌کنندگان اظهار داشت: سیاست پیش گرفته‌شده در وین٬ توافقی را نشان داد که با تلف کردن سرعت و روند مذاکرات هم در آمریکا و هم در ایران منتقدین مذاکره‌کنندگان خود را به باد انتقاد گرفتند به طوریکه در آمریکا فشارهایی بر روی اوباما وارد شد و در تهران نیز عده‌ای خلاف صحبت‌های مقام معظم رهبری٬ این پیروزی را یک شکست در سیاست خارجی تلقی کردند و درون‌مایه‌های خود را به سرعت به نمایش گذاشتند. در حالی که مذاکرات وین پیروزی بزرگی به شمار می‌رفت.

مطهرنیا افزود: باید توجه داشت که این نوع پیمان‌نامه هسته‌ای به نوعی سرعت مطمئنه را تلف خواهد کرد، باید در نگارش توافق نهایی دقت بسیار بالایی را به خرج داد به طوری‌که این موضوع در سخنان جان کری و محمدجواد ظریف هم دیده می‌شود.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با اشاره به برخی از جریانات سیاسی داخلی که تمدید مذاکرات را به گونه‌ای شکست در مذاکرات می‌دانند٬ تصریح کرد: بعضی‌ها در داخل اقدام به نقد روند مذاکرات هسته‌ای و اقدامات تیم مذاکره‌کننده ایرانی می‌کنند اما وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ”عده‌ای خوشحال شدند اما در آینده نیمه‌خوشحال خواهند شد”؛ حرکت و جمله دیپلماتیک را از خود بروز داد چراکه عده‌ای از روند پیش‌آمده خوشحال هستند و از این موضوع به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز