خبرگزاری کار ایران

نگرانی کامران شرفشاهی از آمار؛

کاهش شرم‌آور شمارگان کتاب

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۹۵۶

تعداد کتاب‌خانه‌ها یا تکمیل آن‌ها در وضعیت نامطلوبی بسر می‌برد / با روش‌های قهریه نمی‌توان برای حوزه فرهنگ کاری کرد / در همین هفته کتاب شعارهای زیبا و امیدوار کننده فراوانی شنیدیم ولی در عمل شاهد کاهش شرم‌آور شمارگان کتاب هستیم.

کامران شرفشاهی از آخرین مجموعه نمایشنامه‌ منتشر شده‌اش با نام «دریا در صحنه» که شامل نمایشنامه‌های «بامن بنویس سبز»، «آن بهار مهربان» و «شیطونک» است، سخن گفت. او همچنین مجموعه داستانی «آشناترین غریب» را به ارشاد سپرده است. این مجموعه دربرگیرنده شانزده داستان کوتاه درباره فضایل و کرامات امام رضا(ع) است.

شرفشاهی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مجموعه‌ای از دوازده نقد ادبی را برای چاپ به انتشارات صفیر اردهال سپرده‌ام. همچنین مجموعه‌ای از شعرهای مثنوی و مجموعه‌ای از ترانه‌هایم را آماده چاپ کرده‌ام.

وی ادامه داد: بعد از دو مجموعه کوتاه طنز با عنوان‌های «کمی تا قسمتی ابری» و «بیا با هم بخندیم» قرار است توسط انتشارات هزاره ققنوس وارد بازار شود. همچنین در حال حاضر دفتر سوم داستان‌های طنزم را با عنوان «مثلاً محرمانه» نیز آماده چاپ است. داستان‌های این مجموعه پیش از این در مطبوعات منتشر شده‌ است. موضوعات این داستان‌ها غالباً حول محور فرهنگی و اجتماعی می‌چرخند.

این شاعر و نویسنده در رابطه با وضعیت حوزه نشر در دوره جدید گفت: در حال حاضر تفاوت چندانی نمی‌بینم و به گونه‌ای می‌توان گفت حتی حمایت از ناشران در دوره قبل بیشتر بود و خرید کتاب از ناشران زیاد انجام می‌شد. در دوره قبل بخش «تازه‌های کتاب» در خانه کتاب وجود داشت که در حاضر به حالت تعلیق درآمده است. در کنار اینها پولی شدن شابک کتاب یکی از نگرانی‌هایی است که ناشران را درگیر کرده است.

شرفشاهی با اشاره به اینکه کار را باید به افراد کاردان سپرد؛ اظهار داشت: به جای شعار دادن بهتر است به سمت عمل حرکت کنیم. در همین هفته کتاب شعارهای زیبا و امیدوار کننده فراوانی شنیدیم ولی در عمل شاهد کاهش شرم‌آور شمارگان کتاب هستیم و به تبع آن عناوین کتاب‌های منتشر شده رو به کاهش است.

وی افزود: تعطیل شدن کتابفروشی‌ها و مشکلات ناشران، شکل پیچیده و ناگواری به خود گرفته است.

این شاعر و نویسنده در رابطه با اینکه چرا قشر کتابخوان کم شده؛ افزود: از یک رو با تورم افسارگیسخته و مشکلات عدیده مردم رو‌به‌رو هستیم و ازسوی دیگر مشکل گرانی کتاب سرسام‌آور کتاب وجود دارد. قشر کتابخوان ما بیشتر نسل جوان است که این نسل هم با وجود مشکلات اقتصادی جامعه، استطاعت خرید کتاب با قیمت بالا را ندارند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها از روند خوبی برخوردار نیستند؛ اظهار داشت: ساختن کتابخانه روند مطلوبی ندارد. تعداد کتابخانه‌ها و یا تکمیل آن‌ها در وضعیت نامطلوبی بسر می‌برد. متأسفانه این آمار سیر نزولی دارد.

شرفشاهی بیان کرد: معتقدم وضعیت کتاب و تمام مسایلی که به کتاب مربوط است؛ امروز از مرز هشدار گذشته و لازم به برداشتن یک قدم جدی در این زمینه است. ناهنجاری‌های جامعه به لحاظ دوری افراد از مطالعه، جامعه را در وضعیت بدی از نظر فرهنگی قرار داده است. در واقع بسیاری از مسایلی که با آن دست به گریبان هستیم؛ ریشه فرهنگی دارد.

به گفته این نویسنده باید روی آموزش و ارتقاء سطح فکری جامعه سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: با شیوه‌های قهریه‌ نمی‌توان چیزی را در حوزه فرهنگ تغییر داد. باید روی ارتقاء سطح فکری سرمایه‌گذاری شود و این همان کاری است که کشورهای پیشرفته انجام می‌دهند چرا که از روش‌های قهریه جوابی نگرفتند. پس چه بهتر که موضوع فرهنگ، از سطوح پایین جامعه مورد توجه قرار بگیرد و اینگونه نباشد که مدارس ما بدون کتاب و کتابدار باشند.

شرفشاهی در پایان اظهار داشت: اگر بناست در این مسیر قدم برداریم؛ لازم است در سنین پایین کودک و نوجوان را با کتاب آشنا کنیم و بی‌توجهی به این مسأله می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را در اجتماع ایجاد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز