خبرگزاری کار ایران

عدم پرداخت مطالبات ۲ سالهٔ کارگران پارسیلون

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۹۵۴

«حجم معوقات مزدی بیشتر کارگرانی که در فاصله سالهای ۸۹ تا ۹۱ بازنشسته شده‌اند تا ۱۸ ماه می‌رسد. / کارفرما در توجیه عدم پرداخت به موقع حق بیمه‌ها، کمبود نقدینگی و منابع مالی را مطرح می‌کند.»

مطالبات حقوقی کارگران کارخانه نخ پارسیلون، نزدیک به ۲ سال است که معوق مانده است.

یک منبع کارگری در این باره به ایلنا گفت: در پی اصلاحات ساختاری طی ۲ سال گذشته در کارخانه نخ پارسیلون خرم آباد، پرداخت بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان از مطالبات حقوقی کارگران معوق مانده است.

این فعال کارگری در ارتباط با معوقات حقوقی چند ماه اخیر کارگران پارسیلون، گفت: علاوه بر معوقاتی که از سال‌های گذشته باقی مانده و شرکت باید به ما پرداخت کند، حقوق جاری کارگران نیز تقریبا هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، تنها در هفتهٔ جاری توانسته‌ایم حقوق شهریور را دریافت کنیم و هنوز حقوق دو ماه گذشته پرداخت نشده است.

وی همچنین به تاخیر در پرداخت حق بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: باوجود آنکه کارفرما هر ماه مبلغی را بابت پرداخت بیمه از حقوق کارگران پارسیلون کسر می‌کند اما سهم بیمه‌ای خود را برای پرداخت حق بیمه‌ کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند.

به گفته این کارگر، کارفرما در توجیه عدم پرداخت به موقع حق بیمه‌ها، کمبود نقدینگی و منابع مالی را مطرح می‌کند، در حالیکه اگر مشکلی برای کارگران پیش بیاید با این شرایط نمی‌توانند از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند.

در حال حاضر نزدیک به ۱۷۰ نفر کارگر رسمی و بیش از ۳۰۰ نفر نیروی قراردادی در این شرکت مشغول به کارهستند که بنا بر گفتهٔ این منبع آگاه، بیش از ۱۷۰ نفر از آن‌ها به دلیل انچه کمبود منابع مالی خوانده می‌شود در شرایط سختی به سر می‌برند و در دوسال گذشته پیگیر مطالباتشان بودند.

این فعال کارگری همچنین به پیگیری حقوقی مسائل مربوط به بیمهٔ بیکاری و بازنشستگی کارگران پارسیلون اشاره کرد و گفت: در دوره‌ای که فعالیت کارخانه به دلیل اصلاح ساختار کم شده بود، کارگران کارخانه پارسیلون که فعالیتشان جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود، به مدت ۱۹ ماه به بیمهٔ بیکاری معرفی شدند. در آن زمان تامین اجتماعی تنها ۹ ماه را به عنوان بیمهٔ مشاغل سخت و زیان آور رد کرد و ۱۰ ماه را به عنوان بیمه عادی در نظر گرفت.

وی در ارتباط با پیگیری‌های انجام شده از سازمان تامین اجتماعی برای احتساب ۱۰ ماه باقی مانده به عنوان بیمهٔ بیکاری گفت: تلاش کرده‌ایم که با کمک آقای عبدی نماینده خرم آباد در مجلس این مشکل را حل کنیم و ایشان پیگیر موضوع هستند اما تامین اجتماعی دورهٔ بیمهٔ بیکاری را جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌کند و باید رایزنی‌هایی در این مورد با تامین اجتماعی صورت گیرد تا این مسئله حل شود چون ما براساس طرح اصلاح ساختار تحت پوشش بیمهٔ بیکاری قرار گرفتیم و همزمان هم در کارخانه مشغول به کار بودیم بنابراین ۳۰ درصد بیمه را کارفرما پرداخت می‌کند و ۷۰ درصد آن توسط تامین اجتماعی به عنوان بیمهٔ بیکاری به کارگران پرداخت می‌شود.

وی افزود: درصورتیکه آیین نامه جدید در خصوص مشاغل سخت و زیان آور اجرایی شود و این ۱۰ ماه نیز با اختصاص بودجهٔ لازم به عنوان بیمهٔ مشاغل سخت و زیان آور در نظر گرفته شود تا پایان سال نزدیک به ۸۰ نفر از پرسنل پارسیلون بازنشسته می‌شوند.

بر اساس این گزارش، کارخانه نخ پارسیلون در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های نامناسب اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد. اما سرانجام در سال ۹۱ توانست با دریافت ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی از دولت، دوباره به چرخه تولید باز گردد.

پیشینه مشکلات

این واحد تولید کننده الیاف نخ نایلون نخسین‌بار در سال ۸۲ از سوی دولت وقت به بخش خصوصی واگذار شد و مشکلات این واحد صنعتی بعد از واگذاری آغاز شد.

گفته می‌شود، این واحد در سال ۸۹ به دلیل سیاست گذاری‌های نامناسب اقتصادی دولت و ناتوانی مسئولان کارخانه در رقابت با محصولات مشابه خارجی به مدت سه سال تعطیل اعلام شد. اما سرانجام در سال ۹۱ توانست با دریافت ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی از دولت، دوباره به چرخه تولید باز گردد.

درباره مطالبات حقوقی بازنشستگان این کارخانه نیز گزارش می‌رسد حجم معوقات مزدی بیشتر کارگرانی که در فاصله سالهای ۸۹ تا ۹۱ بازنشسته شده‌اند تا ۱۸ ماه می‌رسد.

گفته می‌شود، حقوق پرداخت نشده عمدتا مربوط به سنوات پایان کار بوده و بخشی از آن نیز شامل عیدی و پاداش سه سال گذشته می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز