خبرگزاری کار ایران

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد؛

ایران خواهان افغانستانی امن است

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۸۲۱

جمهوری اسلامی ایران همه گروههای سیاسی در افغانستان را به همکاری در چارچوب قانون اساسی و با هدف تقویت استقلال و تمامیت ارضی و وحدت ملی این کشور و در جهت رسیدن به آینده ای توام با آرامش و پیشرفت دعوت می نماید.

سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنان امروز خود در مجمع عمومی این سازمان ضمن ابراز خرسندی از حضور مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت که جمهوری اسلامی ایران خواهان افغانستانی امن، باثبات و رو به پیشرفت در همسایگی خود است.

به گزاش ایلنا، حسین دهقانی در نشست امروز مجمع عمومی سازمان ملل که به منظور بحثپیرامون اوضاع کشور افغانستان برگزار شد از شرکت گسترده مردم این کشور در انتخابات اخیر ریاست جمهوری که علیرغم تهدیدات گروههای افراطی و تروریست به پای صندوق ها رفتند ابراز خرسندی کرد.

وی با استقبال از تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران همه گروههای سیاسی در افغانستان را به همکاری در چارچوب قانون اساسی و با هدف تقویت استقلال و تمامیت ارضی و وحدت ملی این کشور و در جهت رسیدن به آینده ای توام با آرامش و پیشرفت دعوت می نماید.

نماینده کشورمان دولت جدید افغانستان را نماینده خواست مردم این کشور خواند و خواستار احترام و حمایت جامعه بین المللی از این دولت شد.

سفیر کشورمان در ارتباط با مساله امنیت در کشور افغانستان اظهار کرد: هرگونه اقدامی برای آموزش، تجهیز، تامین اعتبار و یا ارتقاء شرایط نیروهای امنیتی افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ باید با مشورت و موافقت دولت این کشور صورت پذیرد.

دهقانی در ادامه گفت: این نکته مهم در قطعنامه ای که امروز درمجمع عمومی در مورد افغانستان به تصویب رسید مورد تاکید قرار گرفته است و نشان دهنده عزم نیرومند جامعه بین المللی در احترام به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان است. دهقانی در ادامه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران همواره به حمایت خود از افغانستان ادامه داده و طی سه دهه گذشته میزبانی حدود سه میلیون نفر از پناهندگان افغانی را به عهده داشته است، افزود: این پناهندگان اکنون از امکانات آموزش عمومی و آموزش عالی، خدمات درمانی و تامین اجتماعی در ایران بهره می برند و تنها در سال جاری بیش از ۳۲۰ هزار دانش آموز و ۷ هزار دانشجوی افغانی از امکانات آموزشی جمهوری اسلامی ایران برخوردار شده اند.

سرپرست دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار کرد که جمهوری اسلامی ایران همزمان با تلاش در جهت یافتن یک راه حل پایدار برای آوارگان افغانی، همچنان به همکاریهای دو جانبه خود با افغانستان بویژه در زمینه های امنیتی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، طرحهای توسعه ای و همکاریهای اقتصادی در امور زیربنایی و کشاورزی ادامه خواهد داد.

سفیر و نماینده کشورمان ضمن اشاره به تلاشهای صورت گرفته در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، نگرانی جمهوری اسلامی ایران از افزایش کشت خشخاش در این کشور را که بنا بر گزارشها از سال ۲۰۱۲ تاکنون به دو برابر رسیده ابراز داشت و گفت: این مساله تهدیدی جدی علیه منطقه و ماورای آن محسوب می شود و باید مورد توجه جدی جامعه جهانی قرار گیرد.

دهقانی حمایت ایران از تلاشهای سازمان ملل متحد در ارائه کمکهای این نهاد در زمینه توسعه و بازسازی افغانستان از طریق تدابیر منطقه ای موثر و با پرداختن به موضوعاتی از قبیل امنیت مرزی، مهاجرت، بازگشت آوارگان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر اعلام کرد و خواستار افزایش نقش سازمان ملل در امر توسعه و بازسازی افغانستان شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز