خبرگزاری کار ایران

کارگران فارس و مازندران نگران‌اند:

آشفتگی حوزه درمان تامین اجتماعی با اجرای آزمایشی طرح پزشک خانواده

کد خبر : ۲۲۵۱۷۸

وزیر کار در روزهای نخستین تصدی‌گری خود در وزارت خانه کار رفاه و تامین اجتماعی بار‌ها از طریق رسانه‌های جمعی بر اعتبار وارزش بخشیدن دفترچه‌های بیمه‌ای تامین اجتماعی واحیاء آن تاکید کردند اما آنچه امروز بیمه شدگان تامین اجتماعی مناطقی که طرح پزشک خانواده در آن اجرا می‌شود با آن مواجه‌اند کاهش اعتبار وارزش دفترچه هاست.

یک فعال حقوق صنفی کارگران از آشفتگی حوزه درمان تامین اجتماعی با اجرای آزمایشی طرح پزشک خانواده در دو استان مازندران و فارس انتقاد کرد و گفت: ارزش دفترچه‌های بیمه شدگان تامین اجتماعی این دو استان با اجرای طرح پزشک خانواده پایین آمده است.

«هادی رضا‌زاده» با بیان اینکه مجری این طرح وزارت بهداشت است و تأمین اجتماعی در کنار این وزارتخانه به عنوان حامی حرکت می‌کند، به ایلنا گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه رفاه، اعتبار بخشیدن به دفترچه‌های تامین اجتماعی بوداما آنچه امروز بیمه شدگان تامین اجتماعی در مناطقی که طرح پزشک خانواده اجرا می‌شود با آن مواجه‌اند کاهش اعتبار و ارزش دفترچه‌هاست.

او افزود: در حال حاضر بیمه شدگان طرح پزشک خانواده در مراجعات پزشکی دچار سردرگمی هستند، کسی که بیمار می‌شود نمی‌داند به کجا و و به چه کسی باید مراجعه کند، مجبور است از دوستان و آشنایان خود پرس‌و‌جو کند تا به یک سطح اطمینان برسد و تا زمانی که پزشک مورد اعتمادش را پیدا کند باید چندین مسیر را طی کند، در حالی که مطابق برنامه پزشک خانواده، این برنامه علاوه بر اینکه بیماری‌های اولیه را پیشگیری و درمان می‌کند، راهنمای فرد برای انتخاب پزشک متخصص است.

به گفته وی، با این وجود برنامه پزشک خانواده که مطابق برنامه چهارم توسعه باید تا پایان سال گذشته در سراسر کشور اجرا می‌شد، هم اکنون در استان‌های مازندران و فارس اجرایی است و بیمه شدگان تامین اجتماعی این دو استان با چالش درمان روبرو شده‌اند.

رضا‌زاده با بیان اینکه یکی از دلایل نارضایتی از برنامه پزشک خانوادهتبعیض در ارائه خدمات به بیماران است، در ادامه اظهار داشت: همچنین در مورد بیمارانی که دفترچه آن‌ها مربوط به یک استان بوده ولی در استان دیگری بستری شده‌اند تاییدیه پزشک خانواده الزامی است در غیر اینصورت هزینه بستری و دارو‌ها آزاد محاسبه می‌شود.

او با بیان اینکه در دسترس نبودن پزشکان خانواده در روستا‌ها و شهرهای کوچک از مشکلاتی است که مرتبا بیمه شدگان را با دشواری‌هایی مواجه می‌سازد، گفت: برخی پزشکان انگیزه کافی برای حضور در این مناطق را ندارند و باید این مسئله به نوعی از سوی دولت ساماندهی می‌شد تا پزشکان خانواده مطابق برنامه در ساعات مورد نیاز مردم در دسترس باشند.

به گفته وی، نحوه نظارت و اجرای این طرح به گونه‌ای است کههر درمانگاهی ساز خود را می‌زند. دولت نیز در بخش سلامت بیشتر به فکر پزشکان دولتی بوده است تا مردم.

گفتنی است، بنا بر اعلام دولت طرح پزشک خانواده این امکان را ایجاد می‌کند که هر تیم پزشکی مسئولیت سلامت گروهی از مردم را بر عهده داشته باشد و نام پزشک معالج هر فرد در دفترچه بیمه‌اش ثبت خواهد شد. اهداف اصلی این طرح، ساماندهی خدمات درمانی در کشور، جلوگیری از هدر‌رفتن بودجه بخش درمان و نیز کاهش سهم هزینه درمان از جیب بیماران اعلام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز