خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام سید حسن خمینی در همایش ملی اعتدال:

هر چه از زبانمان بیرون می‌آید، به بزرگانمان نگوئیم / به صرف اختلاف با کسی، بدگویی نکنیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۱۳۲

گاهی قلم‌ها مانند خرده شیشه است که هر چند ریز است ولی دلها را می‌برد و ما نیازمندیم تا یک گام به سوی ادب برداریم و مودبانه‌تر عمل کنیم.

یادگار امام تاکید کرد: اگر درد دین و کشورداریم طریق نجات دوری از افراط و تفریط است و تمرین اعتدال نیز از طریق گفتگو است چراکه با مشاجره راه به جایی نخواهیم برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی صبح امروز در همایش ملی اعتدال که در کتابخانه ملی در حال برگزاری است مهمترین بعد اعتدال را در ارتباط با عدالت دانست و گفت: اعتدال و عدالت دو خواسته جامعه هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند.

وی ادامه داد: اعتدال در گفتار اهل بیت(ع) به عنوان یک کلید واژه وجود دارد وحتی امام علی(ع) وقتی در نهج البلاغه می خواهد خاندان پیامبر را معرفی کند آنها را معتدل و جایگاهشان را در مقابل افراط و تفریط تعریف می کند.

یادگار امام در تشریح آثار اعتدال در جامعه اظهار داشت: امام علی(ع) می‌گویند یکی از آثار اعتدال، عدم هلاکت است و جامعه معتدل از بین نمی‌رود و دستخوش ضربات مهلک نمی‌شود دیگر اثرش نیز آسان شدن کارها که مشکلات برطرف می‌شود.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما این است که به کسانی غیر از خدا وابسته و متوسل می‌شویم تصریح کرد: این مسئله موجب سرسپردگی و ایجاد طمع می‌شود در حالی که ما باید فقط به خدا توکل داشته باشیم و کارها را آسان بگیریم و سوم اعتدال در پیش گیریم.

وی بقای نام نیک را از خواص اعتدال دانست و خاطر نشان کرد: از افراط و تفریط چیزی جز ملامت باقی نمی‌گذارد که موجب بدنامی می‌شود اعتدال مورثو به جای گذارنده نام نیک است.

یادگار امام با تاکید بر اینکه اعتدال باعثالفت دلها می‌شود یادآور شد: من زمانی گفتم متاسفانه جامعه بی ادب شده و بی ادبی در جامعه به عللی بیشتر شده است انسان تعجب می کند که چرا جامعه آنقدر عبوس و اخمو و زبانها تند وگزنده شده است. پراکندگی گزندگی و تندگویی، بذر طوفانی می‌شود و در سالهای اخیر هم دیدیم کسانی که این بذرها را کاشته‌اند خودشان بیشترین آسیبها را دیده اند.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی با یادآوری اینکه جامعه نیاز به خیر اندیشی و خیر‌گویی دارد ابراز داشت: گاهی قلم‌ها مانند خرده شیشه است که هر چند ریز است و لی دلها را می‌برد و ما نیازمندیم تا یک گام به ادب برداریم و مودبانه‌تر عمل کنیم.

وی دیگر پیامد اعتدال را اتحاد خواند و بیان کرد: قومی که اعتدال ورزید، افتراق پیدا نمی کند. جامعه ای که معتدل زندگی کرد متشتت و پراکنده نمی‌شود. جامعه یک واحد اعتباری متشکل از همه ماست. اگر ما نسبت به هم، همدلی و رقت نداشته باشیم، حتی به خطاکاران جامعه به سمت افتراق حرکت می کنند. این که سادات در تاریخ ما ارزش دارند دلیلش محبت آنها به همه، حتی با خطاکاران است. گذشتگان ما آدمهای بزرگی بودند. دهان باز نکنید و هر چه از زبانمان بیرون می آید به آنها بگوییم و توهین کنیم اگر نقدی هم می کنیم کرامات بزرگانمان را رعایت کنیم و صرف اختلاف با کسی بدگویی نکنیم.

یادگار امام با بیان اینکه اعتدال هم علت و هم معلولش دست محبت است تاکید کرد: اگر جامعه محبت نداشته باشد معتدل نیست و اگر اعتدال نداشته باشیم محبت هم نخواهیم داشت چرا که با تلخی و تندی کردن جامعه روی خوش و محبت نخواهد دید.

سیدحسن خمینی بخشش را از گوهرهای گمشده جامعه امروز دانست و افزود: جامعه‌ای که گذشته اش را فراموش نکند، آینده اش را در گذشته خواهد ساخت. یکی از قواعد جامعه معتدل بخشش است و اگر نبخشد آن جامعه در جا می زند و فقط کینه روی کینه و بغض روی بغض تلمبار می شود.

یادگار امام با بیان اینکه از بزرگترین آثار دوری از اعتدال بدنامی دین است، عنوان کرد: اتفاقاتی که امروز در جامعه ما رخ می دهد شاید چند سال پیش کسی باور نمی کرد. اینکه جلوی دوربین سر کسی را ببرند بسیار زننده است و هیچ گروهی مانند این گروه به اصطلاح خلافت اسلامی نتوانسته است موجب بدنامی و ضربه به اسلام شود.

نوه امام خمینی(ره) با اشاره به یکی از آیات قرآن مبنی بر اینکه خدا مسلمانان را امت وسط قرار داده است، گفت: اگر درد کشور داریم اگر درد دین داریم، طریق نجات دوری از افراط و تفریط است.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی گفتگو را شرط تمرین اعتدال دانست و اضافه کرد: با مشاجره راه به جایی نخواهیم برد البته گفتگو هم شروطی دارد از جمله شروط آن این است که خود را بالاتر از طرف مقابل ندانیم به دنبال تحمیل نظرمان نباشیم متاسفانه ما به دنبال تحمیل نظر و تحقیر طرف مقابل هستیم. در گفتگو همه افراد برابرند ولی در مشاجره هر طرف خود را بالاتر از دیگری می داند در مشاجره خود را حق مطلق می دانید ولی در گفتگو خود را حق مطلق نمی دانید در مشاجره پیش فرض داریم در حالی که در گفتگو به دنبال کشف مطلبیم در گفتگو کرامت فرد حفظ می شود در حالی که در مشاجره به دنبال تحقیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز