خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم:

در انتخاب وزیر، تحت فشارگروه یا شخصیتی نبوده‌ام / امیدوارم دیگربرای معرفی وزیرعلوم به مجلس دعوت نشوم

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۶۶۵

برخلاف آنچه که رسانه‌ها شایعه می‌کنند، من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه یا شخصیتی نبوده و نه هستم و نه کسی هستم که فشار پذیر باشم و بخواهم به خاطر فشار گروهی کسی را انتخاب کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخلاف آنچه که رسانه ها شایعه می کنند، در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه یا شخصیتی نه بوده و نه هستم و نه کسی هستم که فشار پذیر باشم و بخواهم به خاطر فشار گروهی کسی را انتخاب کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در صحن علنی مجلس برای کسب رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم گفت: به عنوان چهارمین نوبت برای درخواست رای اعتماد جهت وزیر علوم پیشنهادی به مجلس آمده ام.

می خواهیم ایران به عنوان مرجع علمی بزرگ در جهان باشد

وی ادامه داد: البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده در خدمت نمایندگان باشم مغتنم است اما امیدوارم فرصتهای آینده برای همفکری و تعاون برای مشکلات اساسی مردم به ویژه مشکلات اقتصادی، اشتغال، ‌ رشد و توسعه اقتصادی، تعالی اخلاقی و فرهنگ باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت وزارت علوم اظهار داشت: وزارت علوم از آن جهت بسیار حایز اهمیت است که میلیونها دانشجو و ده ها هزار هیات علمی و پژوهشگر در چارجوب قوانین این وزارت خانه سرنوشت فعالیت علمی آنها با این وزارت خانه در ارتباط است.

روحانی با بیان اینکه آنچه مهم است پیشرفت علم، ‌دانش و پژوهش در کشور است یادآور شد: درپی آن هستیم ایران به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و حتی در آینده در سطح جهان باشد. همانطور که در برخی از علوم جدید در رده ای هستیم که می توانیم در آینده ای نزدیک با کشورهای بزرگ در صحنه رقابت قرار گیریم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دغدغه دولت و مجلس یکی است تصریح کرد: هدف ما رشد علمی درخدمت مردم و فرهنگ اسلامی ایرانی ماست. هدف ما این است که دانشگاهها، مراکز علمی و پژوهشی باشد ضمن آنکه با سیاستهای ملی، ‌ منطقه ای و جهانی همراه هستند. فضا، فضای علمی فرهنگی باشد نه آنکه سیاسی و خدای ناکرده سیاسی کاری باشد.

کسی نیستم که فشار پذیر باشم

وی با اشاره به برخی از مطالب رسانه ها خاطر نشان کرد: برخلاف آنچه که رسانه ها شایعه می کنند من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه یا شخصیتی نه بوده و نه هستم و نه کسی هستم که فشار پذیر باشم و بخواهم به خاطر فشار گروهی کسی را انتخاب کنم.

رئیس دولت تدبیر و امید به وعده های انتخاباتی اش در ادامه اشاره کرد و افزود: وعده دادم که در اداره کشور و انتخاب افراد بدون مشورت صاحبنظران بنام آن رشته قدمی برندارم و تا امروز نیز در همه عرصه ها بدون مشورت آن کارشناسان تصمیمی را اتخاذ نکرده ام.

روحانی با بیان اینکه براساس قانون اساسی رئیس جمهور وظیفه دارد فردی را برای وزارت به مجلس معرفی کند ابراز داشت: در شرایطی هستیم که داوطلبان برای به بار گرفتن مسئولیتها زیاد نیستند و بایدبه این مسئله توجه کرد.

معیار ما برای انتخاب وزیر، مقبولیت میان اساتید و دانشجویان است

رئیس جمهور گفت: نسبت به وزارت علوم اعتقاد بر این است که فردی مسئولیت این وزارتخانه را بپذیرد که اولا از لحاظ علمی و دانشگاهی در یک سطح قابل قبولی به معنای واقعی کلمه عالِم و در رشته خود صاحبنظر باشد.

وی گفت: فردی که مسئولیت این وزارتخانه را می پذیرد باید در رشته خود رتبه های علمی را طی کرده و مقالات علمی لازم را نوشته و به عنوان یک چهره علمی باشد.

روحانی گفت: شخصیتی می تواند این مسئولیت را بپذیرد که از دید دانشگاهیان در رشته تحصیلی خود یک فرد صاحبنظر باشد.

رئیس جمهور اظهار داشت: معیار ما برای انتخاب و معرفی وزیر، فردی است که در دانشگاه دارای مقبولیت میان اساتید و دانشجویان است.

وی گفت: قبول دارید چهره مقبول راحت تر می تواند مدیریت کرده و حرف خود را به کرسی بنشاند و مسیر تعالی آن دستگاه را آماده کند.

استفاده از کلمه لجبازی، برای مجلس و دولت مناسب نیست

روحانی ادامه داد: از طرف دیگر قولی که در انتخابات ۲۴ خرداد به مردم داده ایم این بود که برای محیط دانشگاه ما به دنبال نشاط علمی و قانون گرایی همراه با تعالی بیشتر فرهنگ اسلامی و تعالی اسلامی هستیم.

روحانی ادامه داد: اینکه برخی رسانه ها کلمه لجبازی را برای رئیس جمهور و مجلس به کار می برند به نظر من این واژه برای مجلس و دولت مناسب نیست. اینجا جای دعوا به مفهوم معروف نیست؛ جای تنزاع نیست، ‌مجلس و دولت اهل تعامل هستند و می خواهیم در کنار هم مسائل کشور را حل کنیم.

روحانی ادامه داد: ملت پیام واحدی را برای متخصصان خود ارسال می کنند و این پیام برای دولت که منتخب مردم است نیز یکی است. مردم از ما خدمت و تعالی کشور می خواهند مردم می خواهند دانشگاهی داشته باشند که از لحاظ فرهنگی، اخلاقی امن باشد دختران و پسرانشان در دانشگاه هم علم و هم فرهنگ و هم با سیاست ومسائل جهانی آشنا باشند.

رئیس جمهور گفت: مردم می خواهند فرزندانشان عالم شوند و مدرک گرایی مورد هدف نظام و خانواده ها نیست باید دانشگاهها را از مسئله مدرک گرایی و به دنبال کاغذ به عنوان مدرک جدا کنیم ما به دنبال عالم و محقق هستیم، عالمی که هنوز تحصیلاتش تمام نشده، هزاران موسسه به دنبال استخدام وی باشند.

از تریبون دولت و مجلس، صدای مردم شنیده شود

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه همه باید به وظایف خودمان درست عمل کنیم بیان کرد: بحثما این است که از تریبون مجلس، از تریبون دولت و از همه تریبون ها، صدای مردم شنیده بشود. مردم ببینند که کشورما اسلامی است کشور اسلامی نه به ظاهر است و نه به لباس بلکه براساس اخلاق، قانون و اصول است و این مهم است که ما وفادار به قانون و اصول باشیم و مردم انتظار دارند تا در این مسیر حرکت کنیم.

دانش آشتیانی توسط اصولگرایان معرفی شد

در ادامه، روحانی به نحوه آشنایی اش با دانش آشتیانی اشاره کرد و یادآور شد: اولین کسانی که آقای دانش آشتیانی را معرفی کردند، دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقا دوستان پر و پاقرص اصولگرا هستند و کسی از اصلاح طلبان با من صحبت نکردند هر چند از نظر من اصولگرا و اصلاح طلب فرزندان انقلاب هستند و فرقی میان هیچ حزبی نیست وکسانی که به انقلاب، امام و رهبری معتقدند برای ما محترم هستند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: یادم آمد که آشنایی من با ایشان، ‌به دوران دفاع مقدس بر می گردد از سال ۶۵، شورای عالی پشتیبانی جنگ که من عضوی از آن بودم ستادی را تصویب کرد به عنوان ستاد پشتیبانی جنگ که من برای ریاست آن برگزیده نشدم و به طور طبیعی با همه دستگاهها و وزارتخانه ها در ارتباط بودیم. وهر وزارتخانه ای، معاونت جنگ داشت و آقای دانش آشتیانی که تازه از سپاه به وزارت علوم آمد ه بودند به عنوان رابط جنگ و دانشگاه با آن ستاد در ارتباط بودند.

دانش آشتیانی بیش از آنکه مدیر سیاسی باشد، اجرایی است

وی با بیان اینکه آقای دانش آشتیانی سالها در دوران دفاع مقدس خدمتگزار نظام بوده و سالها در سپاه تلاش کرده است اذعان داشت: ایشان تمام مدارج علمی را طی کرده و در تمام دوران مختلف مسئولیتش چه در وزارت علوم وچه در شوراها و ستادهای مختلفی مانند شورای گسترش و شورای اسلامی سازی دانشگاهها به نظام خدمت کرده و همه تحقیقات این را به من گفت که آقای دانش آشتیانی بیش از آنکه یک مدیر سیاسی باشد مدیر اجرایی است.

رئیس جمهور با اشاره به صحبتش با دانش آشتیانی قبل از معرفی اش به مجلس بیان کرد: وقتی با ایشان صحبت می کردم ایشان گفتند که سیاست را به معنای جناح بازی سالها کنار گذاشته اند وبرای من مهم نیست که سوابق سیاسی ایشان کدام حزب و جناح بوده و مهم وفادار بودن به نظام، انقلاب، رهبری و خدمت به مردم است.

روحانی با یادآوری سوابق انقلابی دانش آشتیانی عنوان کرد: پدر ایشان از علما بوده و نماینده مجلس بودند و در انقلاب و جنگ فعال بودند و در سپاه خدمت کردند و در این وزارتخانه فعال بودند و خدمات بسیاری کرده اند و این سوابق به ما نشان می دهد که شخصیتی هستند که دل ما قرص است و تلاششان این است که دانشگاه ما اخلاقی تر، ‌اسلامی تر، آرام تر و پر نشاط تر باشد و از کمیت و به کیفیت حرکت کند و به تولید متصل شود.

امیدوارم دیگر برای معرفی وزیر علوم به مجلس دعوت نشوم

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: دانشگاه نیاز به نشاط دانشجو، آزادی علم و استاد دارد و می خواهیم فضایی درست کنیم که دانشجو از آن لذت ببرد واستاد از آن بهره مند شود که دانش آشتیانی می تواند این خواسته ها را برآورده کند.

وی با اشاره به دوران رو به اتمام سرپرستی وزارت علوم گفت: امیدوارم دیگر در جهت وزیر علوم به مجلس دعوت نشوم و به لطف شما آقای دانش آشتیانی رای بیاورد چرا که دانشگاه منتظر است از حالت سرپرستی خارج شود.

رئیس جمهور در پایان یادآور شد: همه نظر سنجی ها و همه نامه هایی که به من داده شده نشان می دهد ایشان مقبول میان دانشگاه، دانشجویان و اساتید هستند و مطمئنم وجود این شخصیت بی حاشیه، حاشیه ها را کنار بزند و دانشجویان ما را خوشحال تر بکند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز