خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی:

انجمن‌ها باید بازوهای اجرایی اتحادیه باشند

کد خبر : ۲۲۴۴۸۸

این طبیعی است که هر انجمن تخصصی بخواهد در اتخادیه نماینده‌ای داشته باشد. اما مسئله مهم استفاده از ظرفیت و پتانسیل تمام اعضا برای پیشبرد اهداف صنف است.

انتخابات هر اتحادیه و نهاد صنفی فرصت مناسبی است که انجمن‌های مختلف حاضر در آن صف برای حضور در هیئت‌مدیره صنف مذکور برنامه‌ریزی و تلاش کنند تا در آینده با همگرایی و تعامل مناسب برای پیشبرد اهداف صنف خود اقدام کنند. اما گاها در بازه زمانی انتخابات اتحادیه ناشران شاهد جهت‌گیری‌هایی ازسوی تعدادی از فعالان صنعت نشر هستیم که نه تنها کمکی به همگرایی و تعامل انجمن‌های مختلف نمی‌کند بلکه به نوعی نشان از چندپاره بودن نهادهای صنفی صنعت نشر می‌باشد.

شهروز گهواره‌ای(رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی) نظراتی که برخی فعالان حوزه نشر درباره عدم تعامل مناسب میان انجمن‌ها و اتحادیه بیان می‌کنند را تنها مربوط به بازه زمانی انتخابات اتحادیه و تنها برای جلب آرای دیگر ناشران می‌داند.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اختلافی میان انجمن‌ها و اتحادیه ناشران و کتافروشان وجود ندارد. برخی اعلام می‌کنند که عدم وجود منافع مشترک میان انجمن‌ها اتحادیه اختلافاتی به وجود آورده است که صحیح نیست. البته طبیعی است که انجمن‌ها دغدغه‌ها و نیازهای متفاوتی از یکدیگر داشته باشند و بخواهند به صورت تخصصی اهداف و منافع خود را دنبال کنند. اما این به معنی رقابت انجمن‌ها با اتحادیه یا اختلاف نیست.

وی ادامه داد: کارها و تصمیم‌گیری‌هایی مثل معافیت مالیاتی، کاربری اماکن و… که برای تمام اعضای اتحادیه و فعالان صنعت نشر مهم است توسط سندیکای مادر یعنی اتحادیه پیگیری می‌شود. در حیطه کارهای تخصصی هم اتحادیه می‌تواند از انجمن‌ها به عنوان بازوهای اجرایی و کمیسیون‌های تخصصی استفاده کند و از آن‌ها مشاوره بگیرد.

گهواره‌ای در رابطه با صحبت‌هایی که درمورد عدم تعامل مناسب تشکل‌ها و اتحادیه‌ها می‌شود؛ گفت: متاسفانه برخی همکاران در گفت‌وگو‌ها و مصاحبه‌ها مواردی را مطرح کرده‌اند و می‌کنند که این را القا می‌کند که اختلاف و مشکلاتی میان انجمن‌ها و اتحادیه وجود دارد. عموم این بحث‌ها و نظرات هم همزمان با انتخابات اتحادیه و جلب نظر و رای برخی ناشران به ویژه ناشران عمومی بوده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با اشاره به دسته‌بندی‌هایی که برخی در مورد ناشران عمومی، دانشگاهی یا هر حوزه دیگری می‌کنند؛ گفت: این طبیعی است که هر انجمن تخصصی بخواهد در اتخادیه نماینده‌ای داشته باشد. اما مسئله مهم استفاده از ظرفیت و پتانسیل تمام اعضا برای پیشبرد اهداف صنف است. در دوره‌های گذشته تشکل‌ها حضور چشمگیری در انتخابات و رای‌گیری نداشتند و دسته‌بندی ناشران عمومی یا دانشگاهی هم نبود.

وی در رابطه با برگزاری همزمان دو نمایشگاه با یک عنوان تقریبا مشترک توسط انجمن ناشران دانشگاهی و بین‌المللی هم گفت: سال‌های گذشته این دو انجمن با هم یک نمایشگاه تخصصی مشترک برگزار می‌کردند اما ناشران دانشگاهی وقتی دیدند در جانمایی و تخصیص غرفه با مشکل مواجه شدند و نتوانستند غرفه‌های خوب و مناسبی در این نمایشگاه مشترک به دست بیاورند تصمیم گرفتند نمایشگاهی مستقل راه‌اندازی کنند.

گهواره‌ای در پایان گفت: دامن زدن به دسته‌بندی و تفکیک منافع مسلما به سود هیچ انجمن و اتحادیه‌ای نسیت. نباید به حرف‌وحدیث‌هایی که بین ما دیوار می‌کشد دامن بزنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز