خبرگزاری کار ایران

آیت الله‌ محمد مهدی آصفی دردومین روز از همایش بین المللی علامه طباطبایی؛

انسان دارای دو نشئه ملکی و ملکوتی است

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۳۵۷

علامه طباطبایی رای جدیدی در خصوص آیه میثاق بیان می کند که انسان دارای دو نشئه ملکی و ملکوتی است و میثاق ما با خداوند ملکوتی است که مستقر در فطرت و عقل و دل انسان است که اگر این ها با حجاب های دنیوی محجوب نشود می توانیم این مساله را اثبات کنیم.

آیت الله‌ محمد مهدی آصفی دردومین روز از همایش بین المللی علامه طباطبایی در المیزان که امروز(جمعه ۲۳ابان) در موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) بر گزار شد گفت: توجه به آیات مبنا و بنا در تفکرات تفسیری علامه طباطبایی یکی از مهمترین راه های شناخت تفکرات و اندیشه های ایشان است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه، آیت الله‌ محمد مهدی آصفی افزود: علامه طباطبایی رای جدیدی در خصوص آیه میثاق بیان می کند که انسان دارای دو نشئه ملکی و ملکوتی است و میثاق ما با خداوند ملکوتی است که مستقر در فطرت و عقل و دل انسان است که اگر این ها با حجاب های دنیوی محجوب نشود می توانیم این مساله را اثبات کنیم.

این استاد حوزه گفت: ایشان با اشاره به آیه ۲۱سوره حجر، بیان می کند که خداوند بیان می کنند که همه چیز دارای خزائنی است که در اختیار خداوند است؛ یعنی انسان نیز مشمول «وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ» است؛ آن وجود در عالم ملکوت همه فعلیت است، ولی در نشا ملک که در حال حاضر در آن نشئه هستیم که نشئه تنزل از ملکوت است هم محدود است و نشئه تدریجی است و از قوه به سمت فعل در حرکت است.

وی افزود: ایشان بیان می کند که هر چیزی حتی جزییات و افراد دو نشئه دارند که یکی روبه روی خداوند است که خزائنش نزد خداست و دیگر نشئه ملکی است که قدر معلوم است.

آیت الله آصفی بیان کرد: علامه بیان می دارندکه در میثاق خطابی در کار نبوده است و مرحوم شیخ مفید هم همین مباحثرا بیان می کند که این چنین مجازی در زبان عربی معمول است.

وی گفت: اگر انسان بتواند این سه منبع را از تعلقات و علایق دنیوی خلاص کند و خود را برهاند، آن سه منبع را که انسان گواهی به ربوبیت خدا داده است، در فطرتش تایید کرده است.

این استاد حوزه ادامه داد: حق است که خداوند از غفلت از این گواهی که ما در نشا ملکوت دادیم مواخذه کند که این منابع سه گانه را با علائق دنیوی پر کرده اید؛ ملحدین هم در یک مرحله از عمر خود که در مرحله بلوغ و بینش است در یک مراحلی جرقه های توحیدی در وجودشان روشان می شود که خودشان خاموش می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز