خبرگزاری کار ایران

سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اتحاد اقوام پیشروی ارتش عراق را تسهیل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۲۹۰

عناصر داعش در بین مردم جای‌گیری کرده‌اند و این به نوعی تاکتیکی چریکی محسوب می‌شود و باید دانست که بیرون راندن نیروهای چریکی از یک منطقه بسیار دشوار و سخت صورت می‌پذیرد، بنابراین می‌بایست اهل سنت با ارتش عراق هماهنگ و متحد شوند تا بتوان بر این امر فائق شد.

سفیر اسبق ایران در لبنان با اشاره به این‌که برخی پیشروی‌های گروه تروریستی داعش در گذشته به دلیل خلاء امنیتی صورت گرفته بود، تاکید کرد که اتحاد اتحاد اقوام در عراق می‌تواند پیشروی و پیروزی‌های ارتش را تسریع کند.

«محمد علی سبحانی» درباره پیشروی‌های اخیر ارتش عراق و پاک‌سازی مناطق شمالی این کشور به خبرنگار ایلنا گفت: زمانی که «حیدر العبادی» روی کار آمد، توافق سیاسی در عراق شکل گرفت و از همین رو نوید آرامش و موفقیت برای عراقی‌ها به وجود آمد که پیشروی‌های ارتش عراق نیز از این توافقات نشات می‌گیرد.

وی ادامه داد: حضور داعش و به اصطلاح موفقیت‌هایی که این گروهک تروریستی در عراق به دست آورد، به دلیل وجود و بروز یک خلاء سیاسی اتفاق افتاد و دلیل آن هم این بود که در مناطق سنی‌نشین مردم مقاومت خاصی در مقابله با داعش از خود نشان ندادند و به نوعی با داعش همکاری‌هایی صورت گرفت و البته ضعف‌هایی هم در ارتباط با نبود یک توافق سیاسی مناسب حس می‌شد اما با توافق سیاسی که در عراق رخ داد، آزادسازی بخش‌های زیادی از عراق در مدت بسیار کم و در شرایطی خاص صورت گرفت و باید گفت که تاکنون با حصول این توافق شاهد تحولات و توفیقات میدانی ارزشمندی بوده‌ایم.

سفیر اسبق ایران در لبنان افزود: پیروزی‌هایی که هم اکنون در مناطق مرکزی و شمالی عراق شاهد هستیم، مرهون شرایط جدید است و باید گفت که اگر این توافق و تفاهم میان نیروهای سنی‎ و شیعه و کردها افزایش پیدا کند، بی‌شک شاهد یک انسجام سیاسی در عراق خواهیم بود و به طبع این پیروزی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و بیرون راندن داعش از عراق دور از دسترس نخواهد بود.

سبحانی درباره عملکرد اخیر داعش در استان الانبار، گفت: عناصر داعش در بین مردم جای‌گیری کرده‌اند و این به نوعی تاکتیکی چریکی محسوب می‌شود و باید دانست که بیرون راندن نیروهای چریکی از یک منطقه بسیار دشوار و سخت صورت می‌گیرد بنابراین می‌بایست اهل سنت با ارتش عراق هماهنگ و متحد شوند، تا بتوان بر این امر فائق شد.

وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره احتمال حضور نظامیان این کشور در عراق گفت: مساله حضور آمریکایی‌ها در عراق یک حضور واقعی و جدی است چراکه ممکن است آمریکایی‌ها نیروهای خود را از عراق خارج کرده باشند یا تعداد آنها را کاهش داده باشند اما به صورت کامل این کشور را رها نکرده‌اند و به نوعی مسائل عراق را رصد کرده و در آنها دخیل هستند که در این زمینه می‌توان به ائتلاف ضد داعش اشاره کرد.

سبحانی در انتها درباره ورود احتمالی و مداخله نظامی آمریکایی‌ها در عراق گفت: عملیات در شهرهای شمالی عراق بسیار دشوار خواهد بود و می‌توان گفت که عملیات آسانی پیش روی نیروهای نظامی آمریکا در صورت ورود به عراق نخواهد بود چراکه کوهستان‌ها و سایر موانع طبیعی شانس پیشروی را کم خواهد کرد و آمریکایی‌ها می‌دانند که از طریق هوا نمی‌توان اقدام‌های گسترده و مفیدی را برای مبارزه با داعش صورت داد، بنابراین شاید همین موانع سدی برای جلوگیری از ورود غربی‌ها به عراق باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز